تحلیلی

تحلیل وضعیت سهام صندوق پالایشی یکم از زمان عرضه

بعد از استقبال قابل توجه مردم از صندوق ETF دولتی دارا یکم، حالا ETF دوم با نام صندوق پالایشی یکم و با نماد پالایش، در بازار عرضه شده است. عرضه صندوق پالایشی یکم از همان ابتدا با حواشی مختلفی همراه بود، از تکذیب و تایید خبر عدم عرضه آن و اختلاف در وزارت نفت و اقتصاد درباره نحوه عرضه تا تغییر چند باره زمان پذیره‌نویسی. در هر صورت بالاخره در مهر ماه بود که پیش‌فروش این صندوق با تخفیف انجام شد. با توجه به روند نامطمئنی که در حل حاضر در بازار وجود دارد، سرنوشت صندوق پالایشی یکم و میزان سودآوری آن محل ابهام است. به همین دلیل مقاله تحلیلی این هفته را به بررسی وضعیت سهام صندوق پالایشی یکم در ماه‌های ریزشی اخیر اختصاص داده‌ایم، پس با ما همراه باشید.

گروه پالایشی

پس از عرضه دارا یکم با سهام گروه بانکی و بیمه، قرار شد تا صندوق پالایشی یکم (یا همان دارا دوم یا ETF دوم دولتی) با نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی (همان گروه پالایشی) عرضه شود. برای این منظور سهام لیدر گروه پالایشی در سبد سهام صندوق پالایشی یکم قرار گرفتند که عبارتند از:

  • شپنا (پالایشگاه اصفهان)
  • شتران (پالایشگاه تهران)
  • شبندر (پالایشگاه بندرعباس)
  • شبریز (پالایشگاه تبریز)

ترکیب این سهام در صندوق پالایشی برابر نیست، یعنی به عنوان مثال تعداد سهم شپنا در هر واحد صندوق بیشتر از سهم شبریز است. در جدول زیر ترکیب چهار سهم مذکور در هر واحد از صندوق پالایشی یکم به همراه بازدهی آن‌ها از زمان آغاز خرید صندوق، قابل مشاهده است.

بازدهی سهام صندوق پالایشی یکم
بازدهی سهام صندوق پالایشی یکم از زمان خرید تا کنون

عملکرد گروه پالایشی در ریزش اخیر

در حدود سه ماه گذشته تمام گروه‌ها و صنایع بازار، روندهای نزولی شدیدی را تجربه کردند که گروه پالایشی نیز از این مورد مستثنا نبوده است. اما مطابق تصویر زیر، گروه پالایشی در کنار گروه خودرو، بیشترین درصد ریزش را از خود بر جای گذاشته‌اند. بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل آغاز ریزش بازار را اخبار ضد و نقیض و تکذیب و تاییدهای متعددی می‌دانند که در اواخر مرداد ماه درباره عرضه یا عدم عرضه صندوق ETF دوم به گوش می‌رسید.

در نهایت حتی با تایید عرضه صندوق پالایشی یکم در شهریور ماه و پذیره‌نویسی آن در مهر ما، باز هم ریزش سهام این گروه با شدت ادامه یافت. این در حالی بود که در شهریور ماه تمام سهام پالایشگاهی افشای اطلاعات با اهمیت الف را برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و محصولات خود در سامانه کدال منتشر کردند. با وجود این اخبار مثبت، فشار عرضه‌ها چنان در بازار زیاد بود که این اخبار توانایی جبران آن را نداشتند.

بازدهی گروه پالایشی در ریزش اخیر
بازدهی گروه‌های مختلف در ریزش اخیر

بازدهی سهام موجود در صندوق پالایشی یکم در ریزش اخیر

همان طور که گفته شد سهام گروه پالایشی با 51 درصد، بیشترین ریزش را در حدود 3 ماه گذشته داشته‌اند، پس بدیهی است که بازدهی چهار سهم شپنا، شتران، شبندر و شبریز که در سبد سهام صندوق پالایشی یکم قرار دارند نیز منفی باشد.

نکته قابل توجه این است که دو سهم شبندر و شبریز که به نسبت دو سهم دیگر کوچک‌تر هستند، بازدهی تقریبا مشابه با بازدهی گروه پالایشی داشته‌اند (شبندر: 52- درصد و شبریز: 56- درصد). اما دو سهم شپنا و شتران که در حقیقت لیدرهای اصلی گروه پالایشی بوده و سهام بزرگتری به شمار می‌آیند، افت شدیدتری را نسبت به افت شاخص صنعت تجربه کرده‌اند، به طوری که شپنا حدود 73 و شتران حدود 78 درصد نسبت به سقف اواسط مرداد ماه دچار ریزش شده‌اند.

در جدول زیر میزان افت قیمت چهار سهم موجود در صندوق پالایشی یکم را مشاهده می‌کنید:

بازدهی سهام صندوق پالایشی یکم در ریزش اخیر
بازدهی سهام صندوق پالایشی یکم در ریزش اخیر

سهام صندوق پالایشی یکم در کانال‌های بورسی تلگرام

سامانه سهم‌تو با بررسی سیگنال خرید و فروش صادر شده توسط بیش از 350 کانال تلگرامی بورسی، اطلاعات جامعی را در این زمینه جمع‌آوری کرده است.

برآیند سیگنال‌های خرید و فروش کانال‌های تلگرامی، در حقیقت همان خروجی هوش جمعی تحلیل‌گرانی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. با توجه به اینکه بیش از 350 کانال فعال چند هزار عضوی در تلگرام مشغول سیگنال‌دهی هستند، ضریب تاثیر شبکه‌های اجتماعی در بازار بورس ایران قابل توجه است. قبلا در این مقاله به ایده هوش جمعی و تاثیر سیگنال خرید و فروش تلگرامی پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند مفید باشد.

در این بخش قصد داریم آمار سیگنال‌های خرید و فروش صادر شده برای سهام صندوق پالایشی یکم را در سه ماه گذشته به همراه آمار کانال‌های سیگنال دهنده بررسی کنیم.

آمار سیگنال خرید سهام صندوق پالایشی یکم

در جدول زیر می‌توان آمار سیگنال‌های خرید که توسط تحلیل‌گران تلگرامی طی سه ماه گذشته صادر شده را مشاهده نمود. تعداد بالای سیگنال در سه ماهه گذشته برای این سهام (به خصوص نمادهای شبندر و شپنا)، نشان می‌دهد که در مجموع تحلیل‌گران معتقد بوده‌اند که اصلاح بازار موقتی بوده و سهام پالایشی برای میان‌مدت جذاب خواهند بود.

سیگنال خرید سهام صندوق پالایشی یکم
سیگنال خرید سهام صندوق پالایشی یکم

به نظر می‌آید که امید سرمایه‌گذاران به رونق گرفتن این چهار سهم پس از آغاز معمله صندوق ETF دوم، علت اصلی تعداد بالای سیگنال این نمادها بوده است. هم‌چنین افشاهای الف مربوط به افزایش قیمت و البته افزایش سرمایه شپنا و شتران که در مهر ماه انجام شد نیز دیگر دلایلی هستند که می‌توانند تعداد بالای سیگنال را توجیه کنند.

یک نکته قابل توجه دیگر می‌تواند وضعیت بنیادی شرکت‌ها باشد. در تصویر زیر می‌توان نسبت p بر e را برای نمادهای صندوق پالایشی یکم، با نسبت p بر e گروه پالایشی مقایسه نمود. بر اساس این تصویر مشخص است که نسبت p بر e برای نمادهای شپنا و شبندر بیشتر از گروه است، در حالی که دقیقا همین دو سهم هستند که سیگنال خرید بیشتری برای آن‌ها صادر شده است.

نسبت pe سهام صندوق پالایشی یکم
نسبت pe سهام صندوق پالایشی یکم

همان طور که در پاراگراف‌های بالا توضیح داده شد، تعداد بالای سیگنال خرید در سه ماه گذشته می‌تواند نشان از دو موضوع داشته باشد:

  • رویکرد تحلیل‌گران تلگرامی کوتاه‌مدت نیست
  • تحلیل‌گران نتوانسته‌اند فشار فروش شدیدی که در این مدت وجود داشت را پیش‌بینی کنند

از سوی دیگر بر اساس مقایسه نسبت p بر e، می‌توان نتیجه گرفت که برآیند نظرات تحلیل‌گران تلگرامی دارای دیدگاه بلندمدت هم نیست. پس شاید بتوان گفت که هوش جمعی این کانال‌ها به احتمال فراوان سهام پالایشی یکم را با رویکرد میان‌مدت و با امید به سودآوری پس از آغاز خرید و فروش این صندوق، سیگنال کرده‌اند.

سخن پایانی

به هر حال نمی‌توان از این نکته غافل شده که بر خلاف دارا یکم که در اوج رونق بازار عرضه شد، صندوق پالایشی یکم در ریزش تاریخی بازار وارد پرتفوی سهامداران شد. در هر صورت آن چه که باعث بازدهی منفی شدید سهام این صندوق در سه ماه اخیر بوده، نه تحلیل‌های غلط و نه وضعیت بنیادی این سهام بوده، بلکه فشار فروش شدید حجم بالای خروج نقدینگی که در این مدت در تمام بازار وجود داشته، عامل این افت قیمت بوده است. با توجه به نظرات مثبت تحلیل‌گران در مورد این سهام و گزارش‌های مناسب آن‌ها، به نظر می‌توان پس از بازگشت تعادل به بازار، به سودآوری از این نمادها امیدوار بود.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *