سرمایه‌گذاری

شش نکته کلیدی برای افزایش سودآوری در بورس

بازار بورس این روزها مجددا روندی صعودی به خود گرفته و تا حدودی از زیان‌ سرمایه‌گذارانی که در شاخص 2 میلیون 100 هزار واحد سهام خریداری کرده‌اند کاسته شده است و احتمالا به زودی به سود مناسب خواهند رسید. قاعدتا سهامدارانی که بازار بورس را به عنوان مکانی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند به دنبال بازدهی و سود بیشتری نسبت به بازارهای جانبی نظیر طلا، ارز و ملک هستند. اما این موضوع نیازمند این است که شما از اشتباهات پر هزینه‌ای که در گذشته در بازار بورس انجام دادید درس بگیرید و از تکرار آن جلوگیری کنید. قبلا در مقاله‌ای با مدیریت پرتفو با روش‌های مدیریت سبد سهام آشنا شدیم اما در این مقاله سعی داریم 6 نکته کلیدی که شما با رعایت آن می‌توانید میزان سودآوری خود را در بورس افزایش دهید، عنوان کنیم.

1- سبد سهامی از اوراق قرضه و سهام تشکیل دهید

تشکیل یک سبد متوازن و با ریسک معقول قطعا علاوه بر سود مناسبی که به شما می‌رساند از استرس‌های ریسک‌های بازار نیز می‌کاهد. اغلب کسانی که در بازار بورس فعالیت دارند تنها سهام شرکتی را خریداری می‌کنند و اوراق قرضه یا مشارکت جایی در پرتفوی آن‌ها ندارد. اما این موضوع قاعدتا ریسک سبد سهام را افزایش خواهد داد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم بیشتر سبد را به سهام شرکت‌های متنوع اختصاص دهید ولی اوارق قرضه نیز در سبد سهام خود بگنجانید تا ریسک سبد شما کمتر شود و همچنین سود ثابتی از طریق اوراق قرضه در بازه زمانی مختلفی نصیب شما شود.

البته این موضوع به ریسک پذیری شما نیز بستگی دارد، اغلب سرمایه‌گذاران به علت پتانسیل رشد بیشتر سهام، خریداری سهام یک شرکت را به خرید اوراق قرضه ترجیح می‌دهند.

2- سهام کوچک و متوسط بخرید

سوال رایجی که بین فعالان بازار سرمایه همیشه مورد بحث است این است که سهام بزرگ سودآوری بیشتری دارد یا سهام شرکت‌های کوچک بازار سرمایه. قاعدتا شرکت‌های کوچک ریسک بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگ دولتی دارند چراکه زمان کمتری از تاسیس آن‌ها می‌گذرد و از حمایتی که از شرکت‌های بزرگ نظیر ایران خودرو به علت نیروی انسانی بیشتر می‌شود بی نصیب هستند.

با این حال، اگر یک سال اخیر را در میزان بازدهی سهم‌ها به علت رشد دستکاری شده برخی از سهم‌های شاخص ساز در نظر نگیریم، سبد سهامی که بیشتر از شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل شده باشد بازدهی مناسب‌تری نسبت به سبد سهام متشکل از شرکت‌های بزرگ دارد. لذا  اگر درصد بیشتری از سبد سهام شما متشکل از سهم‌های شرکت کوچک و متوسط باشد و بخشی نیز به سهم‌های بزرگ اختصاص دهید، بازدهی مناسبی کسب خواهید کرد.

3- هزینه‌های خود را مدیریت کنید

نحوه و استراتژی سرمایه‌گذاری شما در بازار بورس تاثیر مستقیمی بر میزان بازدهی و هزینه سرمایه‌گذاری شما دارد. آیا تا به حال سرمایه‌گذاری فعال یا غیر فعال به گوشتان خورده است؟ پس ابتدا بگذارید با تعریف این دو نوع سرمایه‌گذاری آشنا شویم.

الف- سرمایه‌گذاری فعال یا پویا

همانطور که از نامش پیداست سرمایه‌گذاری فعال رویکردی عملی دارد و مستلزم آن است که شخصی مدیریت پرتفوی را برعهده بگیرد. هدف کلی سرمایه‌گذاری فعال کسب سودی بالاتر از حد معمول بازار و استفاده کامل از نوسانات کوتاه مدتی قیمت سهام است، لذا تحلیل‌ها بسیار عمیق‌تر و تخصصی تر خواهد بود، چراکه درک زمان خرید و فروش سهام در کوتاه مدت بسیار دشوار تر از بازه‌ی بلندمدت است. برای اینکه بتوانیم یک سرمایه گذار فعال خوب باشیم، باید در اکثر موارد درست حدس بزنیم و درست تصمیم بگیریم.

ب- سرمایه‌گذاری غیر فعال یا منفعل

سرمایه‌گذاران غیرفعال یا منفعل دیدی بلندمدت به بازار دارند و به نوسانات کوتاه مدتی توجه نمی‌کنند لذا میزان خرید و فروش ان‌ها بسیار کم است. در واقع آن‌ها دیدگاهی وارن بافتی نسبت به بازار سهام دارند و بعد از خرید سهام یا دارایی مورد نظرشان تنها اقدام به نگه‌داری آن می‌کنند. 

این دو نوع سرمایه‌گذاری را به منظور تشخیص سودآورترین روش سرمایه‌گذاری بیان کردیم که به مدیریت هزینه شما کمک بیشتری می‌کند. حتما خودتان حدس زده‌اید. اغلب سرمایه‌گذاران بزرگ استراتژی سرمایه‌گذاری منفعل را انتخاب می‌کنند چراکه هزینه‌ی سرمایه‌گذاری فعال با توجه به خرید و فروش مداوم سهام و پرداخت کارمزد به کارگزاری‌ها به مراتب بالاتر است و در واقع بخشی از سود شما تنها برای پرداخت کارمزد هزینه می‌شود.

4- سهام ارزشی و رشدی

یکی از سوال‌هایی که اغلب فعلان بازار سرمایه از خود می‌پرسند این است که سهام ارزشی بخریم یا رشدی و اینکه کدام یک از این دو دسته سهام، سود بیشتری به همراه دارد. برای پاسخ به این سوال متخصصات امور مالی، دهه‌های زیادی روی شرکت‌های رشدی و ارزشی مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که سبد سهامی که درصد بیشتری به سهم‌های ارزشی نسبت به سهم‌های رشدی بازار اختصاص دهد، بازدهی بالاتری خواهد داشت. اما بهتر است ترکیب سبد سهام خود را با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بازار بورس انتخاب کنید.

معمولا زمانی شرایط اقتصادی رو به بهبود است و بازار بورس نیز وضعیت مطلوبی دارد، سهام رشدی شاید انتخاب بهتری برای سرمایه‌گذاری باشد چرا که سودآوری شرکت‌ها در حال افزایش و به طبع آن رشد قیمتی سهام نیز ادامه‌دار خواهد بود. اما در شرایطی که وضعیت اقتصاد مطلوب نیست و بازار در رکورد به سر می‌برد، خرید سهام ارزشی انتخاب مطمئن و کم ریسکی برای شما خواهد بود.

بنابراین با توجه به این که در برهه‌های زمانی مختلف، با توجه به وضعیت بازار بورس و اقتصاد کشور ، میزان سرمایه‌گذاری در سهام ارزشی و رشدی باید تغییر کند اما اگر دیدگاهی بلندمدت به بازار بورس دارید انتخاب سهام ارزشی گزینه‌ای مطمئن، کم ریسک و پر بازده خواهد بود.

5- سبد سهامی متنوع تشکیل دهید

اغلب سهامدارانی که در بازار بورس فعالیت دارند از ریسک‌های بازار بورس اطلاع کافی دارند و به همین دلیل سعی می‌کنند با تشکیل سبد سهام از گروه‌ها و صنایع مختلف مقداری از این ریسک را کاهش دهند و بازدهی مورد نظرشان را کسب کنند. تنوع سازی دارایی‌ها می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف، مناطق جغرافیایی مختلف، خرید انواع اوراق بهادار و حتی مصون سازی با بازارهای جایگزین مانند بازار مسکن، لذا در بیشتر چرخه‌های طبیعی بازارها، استفاده از یک استراتژی تنوع‌سازی می‌تواند موجب کاهش ریسک و سرمایه‌گذاری مطمئن گردد.

6- سبد سهام‌تان را به صورت دوره‌ای تحلیل کنید

پس از انتخاب سبد سهام باید به صورت دوره‌ای به سبد سهام خودتان را مجددا تحلیل کنید و اگر سهامی از هدف مدنظر شما دور شده است و تصمیم بگیرید که تغییراتی در میزان وزن آن سهام در سبد سهام اختصاص دهید. به عنوان مثال بعد از تحلیل و بازنگری مجددا سبد سهام خود به این موضوع پی می‌برید که وضعیت درآمدی و مالی یکی از شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردید نسبت به زمان تحلیلشرایط نامناسبی پیدا کرده است و ریسک بالایی برای ادامه سرمایه‌گذاری دارد. لذا وزن و درصد سهام مورد نظر را در سبد سهامتان کاهش می‌دهید.

به طور کلی بازنگری و ایجاد توازن در سبد سهام به سه شکل می‌تواند انجام بگیرد :

  • افزودن نقدینگی جدید به سهم‌های سبد سهام
  • فروش بخشی از سهام با وزن بالا و افزودن نقدینگی فروش آن به سهام با وزن پایین در سبد سهام
  • فروش صنعت و دارایی خاصی از سبد سهام

ایحاد توازن مجدد در سبد سهام روشی مناسب و هوشمندانه است که باعث می‌شود شما بدون دخیل کردن احساسات در تصمیم‌های سرمایه‌گذاری‌تان، سبد سهامی متوازن،  پر بازده و با ریسک کم داشته باشید.  

ما در این مقاله سعی کردیم نکات کلیدی برای افزایش سودآوری در بورس و تشکیل سبد سهام مناسب  را با شما در میان بگذاریم، اگر شما نیز نکته‌ای مدنظر دارید حتما ما در جریان بگذارید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *