سرمایه‌گذاری

پنج نکته کلیدی برای سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس را تقریبا هر شخصی می‌تواند انجام دهد و چندان عمل پیچیده و حیرت‌انگیزی نیست. برای فعالیت در بازار سرمایه، پیش‌نیاز یا شرایط خاصی نیز وجود ندارد و شما با داشتن سرمایه‌ای بسیار اندک نیز می‌توانید وارد این حوزه شده و اقدام به خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری کنید. اما همان اندازه که سرمایه گذاری یا ساده‌تر بگوییم خرید و فروش سهام در بورس ساده است، پاسخ به این سوال که “چه سهمی بخریم؟” بسیار دشوار است. چرا که انتخاب سهام یک شرکت زیان‌ده، می‌تواند شما را به وادی دردسرساز زیان و استرس از دست رفتن سرمایه، وارد کند.

قبلا در مقاله یافتن بهترین سهام برای خرید در این مورد که مردم از چه طریقی سهام مناسب برای خرید را پیدا می‌کنند، توضیحاتی داده‌ایم. اما قصد داریم در این مقاله، درباره 5 اصل کلیدی برای فعالیت در بورس که صحت آن‌ها برای بزرگترین سرمایه‌گذاران جهان نیز به اثبات رسیده، صحبت کنیم. پس توصیه می‌کنیم که با ما همراه باشید.

1- بر روی شرکت‌ها و صنایعی که آن‌ها را می‌شناسید، سرمایه‌گذاری کنید

پیتر لیچ سرمایه‌گذار موفق وال استریت می‌گوید :

“هرگز روی ایده‌ای که نمی‌توانید با مداد رنگی به تصویر بکشید سرمایه گذاری نکنید”

به زبان ساده اگر درباره صنعت یا شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارید، فاقد اطلاعات کافی هستید، نباید روی آن سرمایه گذاری کنید. قبل از خرید سهام هر شرکت ابتدا باید در مورد نحوه درآمدزایی، عملکرد نسبی شرکت در قیاس ب سایر رقبا و پتانسیل رشد آن تحقیق کنید و سپس برای خرید سهام آن اقدام نمایید.

وارن بافت، اسطوره دنیای بورس، جمله‌ جالبی در این خصوص دارد:

” اگر موفق شدید که حوزه‌ کاری یک شرکت را در ۱۰ دقیقه متوجه بشوید، می‌توانید آن شرکت را به ‌عنوان هدف سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. در غیر این صورت بهتر است که شرکت دیگری را انتخاب کنید.”

پس قبل از خرید سهام شرکت یا سرمایه‌گذاری در یک صنعت مشخص، حتما شرایط بنیادی آن ‌را مورد بررسی قرار دهید.

2- به مقدار سود واریزی سهام برای سرمایه گذاری در بورس دقت کنید

از آن جایی که سرمایه‌گذاران بزرگ معمولا با رویکرد بلندمدت به بازار بورس نگاه‌ می‌کنند، اغلب تمایل به انتخاب سهم‌هایی دارند که سود نقدی (DPS) قابل قبولی را در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت، تقسیم می‌کنند. علت این امر آن است که این نوع سهام می‌توانند به منبع درآمدی مداوم در سبد سهام شما تبدیل شوند. علاوه بر این، توزیع سود نقدی سهام نشانه‌ خوبی برای سرمایه گذاری در بورس به شمار می‌آید، چرا که مشخص می‌کند شرکت سودآوری مناسبی داشته و از لحاظ بنیادی در شرایط سودآور و قابل قبولی است.

3- سهامی را انتخاب کنید که قیمت آن کمتر از ارزش ذاتی باشد

یک تمایل عمومی میان همه افراد در داخل یا خارج از دنیای بورس وجود دارد و آن هم علاقه  به خرید کالایی است که قیمت معامله آن کمتر از ارزش واقعی کالا باشد. این موضوع در زمینه سرمایه گذاری در بورس و خید و فروش سهام نیز صدق می‌کند، چرا که هدف اصلی از هر سرمایه‌گذاری، خرید سهام با قیمت پایین‌تر و فروش آن در قیمت بالاتر و کسب وسد از این طریق است. زمانی که شما سهمی را با قیمتی زیر ارزش ذاتی آن خریداری می‌کنید، پتانسیل این که آن را در قیمتی بالاتر از قیمت خرید به فروش برسانید، بسیار بالا خواهد بود.

شما باید سهم‌هایی را برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کنید که قیمت روز آن‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی سهام در بلندمدت باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به ارزش ذاتی قیمت سهام پی ببرید، بررسی و تحقیق در امور مالی شرکت مانند صورت‌های مالی، سوابق بدهی، حاشیه سود شرکت، سود تخصیصی به سهامداران (DPS) و به طور کلی پارامترهای بنیادی سهام است.

بعد از محاسبه ارزش ذاتی سهم، شرکت را با رقبایی که دارد مقایسه کنید و ببینید که شرکتی که برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کرده‌اید، چه ویژگی ممتازی در قیاس با سایر شرکت‌های هم‌ردیف خود دارد که می‌تواند رشد بهتری را در آینده برای آن رقم بزند.

4- سرمایه‌های خود را نگه دارید

یکی از چالش‌هایی که در ذهن اغلب سرمایه‌گذاران بورسی وجود دارد این است که “چه زمانی سهام خود بفروشیم؟”

فیلیپ فیشر سرمایه‌گذار آمریکایی جمله معروفی در این زمینه دارد،  او می‌گوید:

“اگر با تحقیق و تحلیل گسترده شرکت درستی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردید، وقت فروش سهام آن، تقریبا هیچ وقت خواهد بود”

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باید از آزمایش زمان با موفقیت عبور کنند و در بلندمدت از نظر سودآوری مورد ارزیابی قرار بگیرند. اگر تمرکز خود را بر ایجاد یک سبد سهام بلندمدت از شرکت‌های با پتانسیل رشد بالا قرار داده‌اید، باید بتوانید بدون نگرانی سهام خود را برای زمان‌های طولانی نگهداری کنید، چرا که می‌دانید که سود شما در گرو گذشت زمان است.

نکته‌ای که اغلب سرمایه‌گذاران بزرگ بر آن پافشاری می‌کنند نگهداری سهام در بلندمدت و پرهیز از خرید و فروش مداوم سهام است، چرا که به جز کسر کارمزد و مالیات، احتمال اشتباه در تحلیل و ضررهای پی در پی نیز در این شرایط بالا خواهد بود. پس بهترین کار ممکن کاهش تعداد معاملات و افزایش مدت زمان نگهداری سهام است.

با این حال باید توجه داشته باشید که اگر شرکتی اصول و خط مشی خود را از زمانی که شما برای اولین بار سهام آن را خریداری کرده‌اید، تغییر داده است، باید به ارزیابی مجدد و حتی فروش سهام اقدام کنید. پس صرف نگهداری طولانی سهام مد نظر نیست و شما باید سهام درست را به مدت طولانی در سبد خود داشته باشید، لذا عقد اخوتی میان شما و هیچ شرکتی وجود نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در بورس بلندمدت
سرمایه گذاری در بورس: کوتاه‌مدت یا بلندمدت؟

5- بین اخبار و سر و صدا تفاوت قائل شوید

در علم اقتصاد یک قانون مشهور وجود دارد به نام قانون 80-20 یا اصل “پارتو” که بیان می‌کند:

“80 درصد از نتایج از طریق 20 درصد از ورودی‌ها حاصل شده است”

اگر بخواهیم بیانی ساده‌تر را استفاده کنیم، می‌توان گفت که بیشتر حوادث تنها توسط چند عامل تاثیرگذار رخ می‌دهند. بر اساس این قانون در سرمایه‌گذاری، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر اخبار ممکن است موفقیت بالقوه یک شرکت را به طور دقیق منعکس نکنند یا به عبارتی دیگر از بین ده‌ها خبری که در طول روز از شرکتی شنیده می‌شود، شاید تنها یک یا دو خبر واقعا بر درآمد بالقوه شرکت تاثیر بگذارند. لذا تنها به اخباری توجه کنید واقعا روی عملکرد و آینده شرکت موثر است و از باقی موارد مانند شایعات بی انتها و جانبدارنه شبکه‌های اجتماعی و اخبار جزئی و کم‌اهمیت‌تر، چشم‌پوشی کنید.

سخن پایانی

شما با سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام یک شرکت، در واقع مالک بخشی از آن می‌شوید، بنابراین ضروری است که انتخاب‌های هوشمندانه‌ای انجام دهید. پس منطقی است که عملکرد و سودآوری شرکت، سابقه پرداخت سود، ارزش واقعی سهم و بسیاری از نکات دیگر را قبل از خرید بررسی کرده و پس از تکمیل تحقیقات خود، به خرید سهام و نگهداری بلندمدت آن اقدام کنید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *