آموزشی

یافتن بهترین سهام برای خرید

تورم و وضعیت نامساعد اقتصادی کشور در سال‌­های اخیر، منجر به استقبال گسترده مردم از بازار بورس شده است. افزایش روزافزون تعداد سرمایه­‌گذاران جدیدی که با هدف کاهش نیافتن ارزش پس‌­اندازهای خود به بازار بورس وارد شده­‌اند، باعث شده است که تعداد افراد تازه­‌کار و نا آشنا به اصول فعالیت­‌های بورسی، افزایش چشم­‌گیری داشته باشد. با توجه به این که اکثر سرمایه­‌گذاران تازه­ وارد در بازار سرمایه، فرصتی برای آموزش بورس و یادگیری تحلیل بورس نداشته‌­اند، یک سوال چالش ­برانگیز در میان آن­‌ها بسیار عمومیت یافته است: چگونه بهترین سهام برای خرید را پیدا کنیم؟

در پاسخ به این سوال می‌­توان گفت که در حال حاضر سه روش اصلی به منظور یافتن بهترین سهام برای خرید وجود دارد. در ادامه هر کدام از این روش­‌ها، به تفصیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در نهایت و ذیل روش سوم که اتفاقا در سال‌­های اخیر و با ورود فعالان تازه­‌کار رونق بسیاری نیز پیدا کرده است، به معرفی سامانه هوشمند سهم تو و این که به چه طریق می­‌تواند سرمایه­‌گذاران و فعالان تازه­‌کار و حرفه‌­ای بازار بورس را یاری دهد، نیز پرداخته خواهد شد.

یافتن بهترین سهام بورس برای خرید

روش اول: تحلیل شخصی

روش اول و پیش­فرض به منظور یافتن بهترین سهام برای خرید، تحلیل شخصی است. در این روش شخص با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به ارزیابی وضعیت سهام بورسی مختلف می‌­پردازد. شرط اصلی برای اینکه شخصی بتواند بر اساس تحلیل خود به خرید و فروش سهم اقدام کند، دانش کافی و تسلط نسبی بر رو‌ش‌­های تحلیل بورس است. داشتن این قدرت تحلیل، بدون گذراندن دوره­‌های آموزش بورس امکان­‌پذیر نیست. روش تحلیل بنیادی نیازمند توانایی مطالعه صورت­‌های مالی و تحلیل اخبار سامانه کدال است، هم­چنین تحلیل­گر بنیادی باید امکان ارزیابی وضعیت صنایع و تحلیل اخبار مرتبط با صنایع فعال در بورس را داشته باشد. بدیهی است که این توانایی­‌ها نیازمند دانش است که بدون آموزش و تجربه به دست نمی­‌آید.

این نیازمندی‌ها تا حدودی در مورد تحلیل تکنیکال نیز وجود دارد. علی رغم این که تحلیل تکنیکال به دانش تخصصی اقتصادی نیاز ندارد و بیشتر روش‌­های گرافیکی را شامل می‌شود، اما کار با ابزارهای تکنیکال مانند خط روند، اندیکاتورها، فیبوناچی، الگوهای نموادری و الگوهای کندلی نیز، نیازمند گذراندن یک آموزش اولیه است.

با این توضیح، می‌­توان این گونه نتیجه ­گیری کرد که تحلیل شخصی، ایده­‌آل­‌ترین روش به منظور یافتن بهترین سهام برای خرید است. اما به این علت که نیازمند دانش تخصصی و گذراندن دوره‌­های آموزش بورس است، از سوی بسیاری از فعالان بورسی مورد استقبال قرار نمی‌­گیرد. چرا که خیلی از افراد وقت و حوصله کافی برای آموزش و کسب تجربه را نداشته و به دنبال روش­‌های سریع‌­تر و ساده­‌تری هستند. پس این افراد به سراغ روش‌­های جایگزین می­‌روند.

روش دوم: سبدگردانی

همان طور که گفتیم بسیاری از مردم حوصله و زمان آموزش بورس و تحلیل شخصی را ندارند. در کنار این موضوع، هستند افرادی که آموزش و دانش اولیه برای تحلیل بورس را دارند، اما ریسک این که بر اساس نظرات خود اقدام به سرمایه­‌گذاری کنند را نمی­‌پذیرند. بسیاری از این افراد در پی یافتن روشی جایگزین، به سراغ سبدگردانی می‌­روند. سبدگردانی یکی از روش­‌های مرسوم در بورس در سرتاسر دنیاست. هر فعال بورسی، یک سبد دارایی دارد که شامل مقادیر مختلفی از سهام گوناگون است. همان طور که از نام این روش نیز استنباط می­‌شود، در سبدگردانی سرمایه­‌گذار مدیریت سبد دارایی‌­های خود را در اختیار شخص یا مجموعه­‌ای حرفه‌­ای قرار می­‌دهد تا خرید و فروش سهام توسط تحلیل­گران با سابقه انجام گیرد. بدیهی است که شخص یا مجموعه سبدگردان، در ازای خدمات سبدگردانی درصدی از سود حاصل را دریافت می­‌کند. سبدگردانی از سه طریق انجام می­‌پذیرد:

1- سبدگردانی شخصی

در این روش مدیریت سبد دارای شخص در اختیار یک فرد حرفه‌­ای قرار می­‌گیرد. بدیهی است که اعتماد به شخص سبدگردان در این حالت از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.

2- شرکت‌های سبدگردانی

در این روش شرکت‌­های رسمی و دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، مسئولیت سبدگردانی را به عهده دارند. در این روش به علت این که سرمایه­‌گذار، به جای یک شخص با یک شرکت رسمی قرارداد دارد، اعتماد پذیری بیشتر و ریسک کمتر است.

3- کارگزاری‌ها

تقریبا تمام کارگزاری‌­های رسمی که در بورس ایران فعال هستند، خدمات سبدگردانی نیز ارائه می‌­دهند. هر شخصی می‌­تواند قراردادی با کارگزاری خود منعقد کرده و در طرح‌های سبدگردانی ارائه شده توسط کارگزاری شرکت کند. این روش نیز ریسک پایینی دارد.

روش سوم: سیگنال­‌های شبکه‌­های اجتماعی

در سال­‌های اخیر و خصوصا پس از اقبال شدیدی که در ماه­‌های گذشته به بازار بورس شده است، افراد تازه‌­کار زیادی پاسخ “پرسش بهترین سهام برای خرید چیست؟” را در شبکه‌­های اجتماعی یافته‌­اند. فهمیدن این که سیگنال­‌های خرید و فروش سهام که در شبکه‌­های اجتماعی مختلف (به خصوص تلگرام) منتشر می­‌شوند، چقدر و به چه تعداد روی خرید و فروش‌­های بورسی مردم تاثیر دارند، بسیار دشوار است. اما کافی است که جستجوی ساده‌­ای در فضای تلگرام انجام دهید، متوجه می‌­شوید که انبوهی از کانال­‌ها و گروه­‌های بورسی با چند ده و گاهی چند صد هزار عضو وجود دارند که مشغول دادن سیگنال‌­های خرید و فروش سهام هستند. استقبال زیاد سهام­داران جدید و البته قدیمی از این کانال­‌ها به حدی هست که می­توان شبکه‌­های اجتماعی را به عنوان سومین روش یافتن بهترین سهام برای خرید پذیرفت.

بسیاری از تحلیل­گران با سابقه و شناخته شده بازار بورس، کانال‌هایی با نام شخصی خود راه‌­اندازی کرده و مشغول ارائه تحلیل‌­ها و سیگنال­‌های شخصی هستند. اما مشکل آنجاست که تعداد زیادی از این کانال‌­ها و گروه­‌ها دارای هویت شناخته شده­‌ای نیستند و مشخص نیست که چه افرادی با چه دانش، تخصص و البته چه اهدافی مشغول تبلیغ برای سهام بورس هستند. این مشکل نمی‌­تواند مزایای حضور تحلیل­گران با سابقه در شبکه‌­های اجتماعی را نفی کند، اما واضح است که نیت تمام افراد از تاسیس این گونه بسترهای مجازی یکسان نیست.

به هر حال امروزه شبکه‌های اجتماعی در حال تاثیرگذاری روی بازار سرمایه هستند و نکته مهم آن است که این تاثیرگذاری روند صعودی نیز دارد. با این توضیحات می­‌توان شبکه‌های اجتماعی را به عنوان جدیدترین مرجع برای سیگنا­ل­‌های خرید و فروش سهام پذیرفت.

سهم تو به دنبال سامان­دهی سیگنال­‌های بورسی در شبکه‌­های اجتماعی

سامانه سهم تو سیگنال­‌های خرید و فروش توصیه شده توسط صدها کانال تلگرامی بورسی را ارزیابی می‌کند. حاصل این ارزیابی در اولین قدم شناسایی نمادهای بورسی دارای بیشترین توصیه به خرید و فروش است. با توجه به این که این سیگنال‌­ها حاصل بررسی نظرات صدها کانال و تحلیل­گر است، می­‌توان اطمینان خوبی از اعتبار و بازدهی آن­‌ها داشت. در دومین قدم کیفیت و بازدهی سیگنال­‌های ارائه شده توسط هر کانال یا تحلیل­گر مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می­‌گیرند. بدین ترتیب که سیگنال­‌های اعلام شده توسط هر کانال یا تحلیل­گر با میزان صعود و سقوط آن سهم در مدت زمان یک ماه پس از اعلام سیگنال، مقایسه می‌­شود.

خدمات سهم تو

خدمات ارائه شده توسط مجموعه سهم تو، در دو دسته سهام و کانال­‌ها ارائه می­‌شود:

الف) خدمات سهم تو، در زمینه سهام

  1. معرفی توصیه شده ترین سهم‌ها برای خرید و فروش + کانال‌های سیگنال دهنده آن‌ها
  2. تعداد سیگنال‌های خرید و فروش اعلام شده برای هر سهم + کانال‌های سیگنال دهنده آن
  3. ریز اطلاعات هر سهم شامل قیمت اولین و آخرین، قیمت پایانی، حجم و ارزش معاملات، خرید حقیقی و حقوقی و بسیاری از اطلاعات ارزشمند دیگر
  4. بازدهی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه هر سهم
  5. خلاصه تحلیل تکنیکال هر سهم

ب) خدمات سهم تو، در زمینه کانال­‌های بورسی تلگرام

  1. امتیاز تحلیل­گر، اختصاص یافته توسط سامانه هوشمند سهم تو
  2. رتبه تحلیلگر و کانال در میان تحلیلگران و کانال‌های بورسی
  3. سهم‌­های توصیه شده برای خرید و فروش توسط هر کانال
  4. درصد پیش‌بینی موفق کانال و میزان بازدهی ماهانه
  5. تعداد اعضای کانال، میانگین پست و میانگین تعداد بازدید هر پست

در این مقاله با روش‌های یافتن بهترین سهام برای خرید آشنا شدید. در صورتی که تمایل به آشنایی با سهم تو و استفاده از خدمات آن دارید، به این لینک مراجعه فرمایید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *