تحلیلی

تحلیل وضعیت سهام گروه کاشی و سرامیک

قطعا داشتن سهامی که در حال سودآوری و افزایش قیمت است، لذت زیادی دارد. این لذت زمانی بیشتر می‌شود که در یک بازار نزولی و در میان انبوه سهم‌های منفی و قرمز، مالک سهمی باشید که سبز و در حال رشد است. این اتفاق برای تعداد اندکی از سهامداران بازار بورس ایران در سه ماه گذشته و در گیر و دار ریزش تاریخی سال 99، افتاد. این افراد اندک، عموما سهامداران نمادهای گروه کاشی و سرامیک بودند. گروه خلوت و کم سهمی که هیچ گاه لیدر بازار نبوده و معمولا در معرض توجه نیست. اما همین گروه، تنها گروهی بود که در ریزش سه ماه گذشته توانست بازدهی مثبت را از خود بر جای بگذارد. به همین دلیل مقاله تحلیلی این هفته را به بررسی وضعیت سهام گروه کاشی و سرامیک در سه ماه گذشته تا به امروز اختصاص داده‌ایم، پس با ما همراه باشید.

گروه کاشی و سرامیک

گروه کاشی و سرامیک را می‌توان یکی از گروه‌های کم تاثیر بازار سرمایه دانست. سهام این گروه معمولا جزء سهام تاثیرگذار بر شاخص نیستند و هیچ گاه نقش لیدری نداشته‌اند. اگر نمادهای کاشی و سرامیک بازار پایه که بیشتر آن‌ها لغو پذیرش شده‌اند را در نظر نگیریم، این گروه دارای 6 سهم اصلی است که همه آن‌ها در بازار اول یا دوم بورس حاضر هستند.

6 شرکت بورسی در گروه کاشی و سرامیک، همگی جزء سهام کوچک بازار هستند. بزرگترین نماد این گروه، کحافظ است دارای 1469 میلیون برگه سهم است و بقیه نمادها همگی زیر 1000 میلیون برگه سهم دارند (در جدول زیر تعداد برگه سهام شرکت‌های این گروه قابل مشاهده است). برای این که کوچک بودن این اعداد بخوبی مشخص شود، باید گفت که در حال حاضر بزرگترین شرکت بورسی، ایران خودرو با نماد خودرو است که حدود 300 میلیارد برگه سهم دارد.

سهام گروه کاشی و سرامیک
سهام گروه کاشی و سرامیک

بیشتر سهام کاشی و سرامیک، بتا منفی هستند

پارامتر بتا نشان می‌دهد که بازدهی یک سهم تا چه اندازه تحت تأثیر بازدهی کل بازار است. اگر پارامتر بتا برای یک سهم مثبت باشد (سهم بتا مثبت)، معمولا این نماد به صورت هماهنگ با شاخص کل بورس حرکت می‌کند. بدیهی است که سهام بتا منفی، فاقد همبستگی کامل با شاخص کل هستند و در بسیاری مواقع به صورت ناهمسو با آن حرکت می‌کنند.

البته مشخص است که این گونه رفتار سهم بتا مثبت یا بتا منفی به صورت یک اصل کلی و همیشگی نیست و ممکن است در مواقعی نقض آن مشاهده شود. اما در خیلی از مواقع سهم‌هایی که بتای منفی دارند، خلاف جهت بازار حرکت می‌کنند، به همین دلیل این نمادها در شرایط رکود یا بازار خرسی، مورد توجه قرار گرفته و ممکن است رشد قیمتی داشته باشند.

گفتنی است که سهام بتا منفی، هیچ گاه جزء سهام بزرگ و لیدر بازار نیستند و معمولا در گروه‌های کوچک و کم توجه مانند کاشی و سرامیک یافت می‌شوند. چرا که سهام کوچک به جای این که توسط کل بازار کنترل شوند، معمولا بازیگران کم و هماهنگی دارند که به خوبی می‌توانند روند سهم را جهت‌دهی کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که علت بازدهی مثبت گروه کاشی و سرامیک در ریزش اخیر به همین موضوع برمی‌گردد. جدول زیر بازدهی سهام کاشی و سرامیک را نشان می‌دهد. طبق این جدول از 6 سهم این گروه، 4 سهم در سه ماه ریزشی اخیر بازدهی مثبت داشته و شاخص گروه کاشی و سرامیک نیز نزدیک به 20 درصد رشد را نشان داده است.

بازدهی سهام گروه کاشی و سرامیک
بازدهی ماهانه و سها ماهه سهام گروه کاشی و سرامیک

سهام کاشی و سرامیک در کانال‌های بورسی تلگرام

سامانه سهم‌تو با بررسی سیگنال خرید و فروش صادر شده توسط بیش از 350 کانال تلگرامی بورسی، اطلاعات جامعی را در این زمینه جمع‌آوری کرده است.

برآیند سیگنال‌های خرید و فروش کانال‌های تلگرامی، در حقیقت همان خروجی هوش جمعی تحلیل‌گرانی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. با توجه به اینکه بیش از 350 کانال فعال چند هزار عضوی در تلگرام مشغول سیگنال‌دهی هستند، ضریب تاثیر شبکه‌های اجتماعی در بازار بورس ایران قابل توجه است. قبلا در این مقاله به ایده هوش جمعی و تاثیر سیگنال خرید و فروش تلگرامی پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند مفید باشد.

در این بخش قصد داریم آمار سیگنال‌های خرید و فروش صادر شده برای سهام گروه کاشی و سرامیک را در یک ماه گذشته به همراه کانال‌های سیگنال دهنده بررسی کنیم.

آمار سیگنال خرید سهام کاشی و سرامیک

در جدول زیر می‌توان آمار سیگنال‌های خرید که توسط تحلیل‌گران تلگرامی طی یک ماه گذشته برای سهام کاشی و سرامیک صادر شده را مشاهده نمود. سهام کحافظ، کپارس و کسعدی بیشترین سیگنال خرید را در گروه کاشی و سرامیک داشته‌اند. با توجه به اینکه دو سهم کحافظ و کسعدی در ماه گذشته بازدهی 6/19- و 2/41- درصدی را داشته‌اند، از نظر تحلیل‌گران تلگرامی به محدوده قیمتی جذاب برای خرید رسیده و سیگنال شده‌اند.

در مورد سهم کپارس نیز باید گفت که علی رغم بازدهی حدود 50 درصدی در یک ماه اخیر، به علت شایعات زیادی که درباره افزایش سرمایه قابل توجه این شرکت در کانال‌های بورسی تلگرام وجود دارد، باز هم توجه‌های زیادی به این سهم معطوف شده ، به همین پس از کحافظ بیشترین سیگنال خرید برای آن صادر شده است.

اگر تعداد این سیگنال‌ها را با سهام بزرگتر بازار مقایسه کنید، خواهید دید که توجه به سهام این گروه بسیار کمتر از نمادهای مطرح بازار مورد توجه تحلیل‌گران قرار دارند. برای درک بهتر این موضوع می‌توان گفت که سهم خودرو به عنوان یکی از مطرح‌ترین سهام بازار، در یک ماه گذشته 44 مرتبه توسط 23 کانال بورسی، سیگنال خرید شده است.  

سیگنال خرید سهام گروه کاشی و سرامیک
آمار سیگنال خرید سهام گروه کاشی و سرامیک

وضعیت سود و قیمت شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک

یک نکته قابل توجه دیگر برای بررسی وضعیت سهام کاشی و سرامیک، می‌تواند وضعیت بنیادی شرکت‌ها باشد. در جدول زیر نسبت p بر e را برای نمادهای این گروه و میزان سود هر سهم یا eps آن‌ها قابل مشاهده است (برای آشنایی با این نسبت‌ها، مطالعه مقالات معرفی نسبت p بر e سهام و کاربرد آن‌ها و مفهوم eps سهام و کاربرد آن مفید خواهد بود). بر اساس این تصویر مشخص است که نسبت p بر e برای نمادهای کترام، کساوه و کلوند کمتر از  p بر eگروه است، در حالی که دقیقا همین سه سهم هستند که سیگنال خرید کمتری برای آن‌ها صادر شده است.

از میان سهام این گروه، کپارس بیشترین مقدار eps را دارد که یکی از دلایل شایعات درباره افزایش سرمایه آن، نیز همین مقدار eps است که باعث شده سهم مورد توجه باشد. اما دو سهم پر سیگنال دیگر، یعنی کحافظ و کسعدی، هم بیشترین p بر e و هم کمترین eps را در گروه کاشی و سرامیک دارند.

تحلیل بنیادی سهام گروه کاشی و سرامیک
نسبت p بر e و eps سهام گروه کاشی و سرامیک

بر اساس دو پاراگراف قبل و داده‌های جدول بالا، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که پارامترهای بنیادی خیلی مد نظر تحلیل‌گران تلگرامی قرار ندارد. سیگنال‌های صادر شده درباره سهام کاشی و سرامیک نشان می‌دهد که اصلاح قیمتی بالا و جذابیت قیمت برای خرید و شایعات مثبت مانند افزایش سرمایه، عواملی هستند که بیشتر مورد توجه تحلیل‌گران فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

سخن پایانی

در مقاله حاضر به بررسی عملکرد سه ماهه و یک ماهه سهام کاشی و سرامیک و توجه کانال‌های بورسی تلگرام به این سهام، پرداختیم. بر اساس توضیحات مقاله، می‌توان گروه کاشی و سرامیک را یک گروه با وابستگی کم به شاخص کل در نظر گرفت. همین ویژگی باعث شده است که سهام این گروه هم در سه ماهه ریزشی اخیر و هم در هفته‌های گذشته که بازار روند متعادل مثبتی را داشته، در مجموع بازدهی مثبتی را برای سهامداران خود به ارمغان آورند.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *