سرمایه‌گذاری

11 سرمایه‌گذار برتر جهان که باید بشناسید

افراد مشهور و موفق در هر حوزه‌ای همیشه مورد توجه مردم قرار دارند، بحث سرمایه‌گذاری نیز از این موضوع مستثی نیست . بزرگترین سرمایه­‌گذاران با استفاده از سرمایه خود به ثروت هنگفتی رسیده و در بسیاری موارد به میلیون‌­ها فرد دیگر هم کمک کرده­‌اند تا به موفقیت‌­های مشابه دست یابند. استراتژی و فلسفه تجارت این سرمایه­‌گذاران بسیار با هم متفاوت است. برخی راه­‌های جدید و نوآورانه برای تحلیل سرمایه­‌گذاری­‌های خود دارند، درحالی‌که برخی دیگر تقریبا به طور غریزی در این مسیر پیشرفت کرده‌اند. تنها نکته مشترک بین این افراد توانایی آن­‌ها در تسلط مداوم بر بازار است.

اغلب افراد به دنبال تکرار موفقیت‌های بزرگان دنیای سرمایه‌گذاری هستند، به همین دلیل شیوه‌ و استراتژی‌های سرمایه‌گذارهای بزرگ‌ همیشه مورد توجه بوده است. ما در این مقاله 11 سرمایه‌گذار بزرگ جهان را برای شما معرفی کرده‌ایم.

1- بنجامین گراهام

بنجامین گراهام
بنجامین گراهام

بنجامین گراهام به عنوان یک مدیر سرمایه‌­گذاری و استاد امور مالی موفقیت‌های فراوانی را کسب کرده ­است. گراهام علاوه بر فعالیت­‌های دیگر، دو اثر کلاسیک و کم‌نظیر با موضوع سرمایه­‌گذاری نیز تالیف کرده؛ وی همچنین در جهان به عنوان پدر دو اصل سرمایه­‌گذاری بنیادین یعنی تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و سرمایه­‌گذاری ارزشی شناخته می‌شود.

ماهیت سرمایه­‌گذاری بنیادی گراهام این است که ارزش هر سرمایه‌­گذاری می‌­بایست بسیار بیشتر از مبلغی باشد که قرار است برای آن پرداخته شود. او به تجزیه و تحلیل بنیادی اعتقاد زیادی داشت و به دنبال شرکت‌­هایی با ترازنامه قوی، یا شرکت­‌هایی با بدهی کم، حاشیه سود بالاتر از نرخ متوسط و گردش پول و نقدشوندگی مناسب بود.  

2- جان تمپلتون

جان تمپلتون
جان تمپلتون

جان تمپلتون که یکی از مهم‌ترین خلاف گِرایان قرن گذشته است، او در دوران رکود اقتصادی، سهامی که کسی برای خرید آن‌ها تمایلی نداشت را ارزان خرید و در دوره‌ی رونق اینترنت همان سهام را به بالاترین قیمت فروخت.

او در این بین اقدامات موثری نیز انجام داد. تمپلتون تعدادی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی در جهان را تاسیسکرد، وی هم‌جنین موسسات خود را در سال 1992 به گروه فرانکلین فروخت. در سال 1999، مجله پول او را “احتمالا بزرگترین سهام‌دار بین‌المللی قرن” نامید. تمپلتون که اصالتا یک شهروند معمولی انگلیس بود و در باهاما زندگی می‌کرد، به دلیل موفقیت‌های فراوان خود از ملکه الیزابت دوم، لقب شوالیه گرفت.

3- توماس رو پرایس

توماس رو پرایس

توماس رو پرایس به عنوان “پدر سرمایه‌گذاری رشدی” لقب گرفته است. او سال‌های سرنوشت‌ساز خود را در دوران رکود بزرگ آمریکا در دهه 20 میلادی سپری کرد و درسی که از آن آموخت این بود که نباید از بازار دور بماند، بلکه باید آن را در آغوش بگیرد.

پرایس بازارهای مالی را همانند چرخه‌ای می‌دید که در خلاف جهت مورد پیش‌بینی عمده افراد حاضر در بازار می‌چرخد. او در زمانی که هیچ کسی به صورت بلندمدت سرمایه‌گذاری نمی‌کرد، روی شرکت‌های سودآور و بنیادی به صورت طولانی مدت سرمایه‌گذاری کرد. نظم، تحلیل‌های دقیق، ثبات و تحقیقات بنیادی، پایه و اساس روند موفقیت‌آمیز سرمایه‌گذاری او شد.

آمازون، مایکروسافت، اپل، آلفابت، گروه پرینسلینگ، علی بابا، ویزا، بانک مورگان و چیس، بوئینگ از جمله شرکت‌های بزرگی هستند که توماس رو پرایس در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود. 

4- جان نف

جان نف
جان نف

نف در سال 1964 به شرکت مدیریت ولینگتون پیوست و بیش از 30 سال در این شرکت فعالیت کرده و مدیریت سه موسسه آن را بر عهده داشت. تاکتیک سرمایه­‌گذاری ترجیحی وی شامل سرمایه‌­گذاری در صنایع رایج از طریق مسیرهای غیرمستقیم بود و به دلیل این که روی شرکت­‌هایی با نرخ قیمت به سود (نسبت p بر e) پایین و بازده جاری بهتر تمرکز می­‌کرد، یک سرمایه‌­گذار ارزشی محسوب می­‌شد. وی برای 31 سال صندوق ویندزور را اداره کرد و بازده 13.7 % در مقابل 10.6 % را برای S&P 500 در همان بازه زمانی کسب کرد، این مقدار 53 برابر سرمایه اولیه در سال 1964 است.

5- جسی لیورمور

جسی لیور مور
جسی لیورمور

بسیاری از کسانی که در بازار بورس فعالیت دارند، احتمالا نام جسی لیورمور را شنیده‌ باشند. او کسی بود که بدون هیچ تحصیلات آکادمیک و رسمی، فعالیت خود را در بازار بورس شروع کرد و با استفاده از برد و باخت‌هایی که در این زمینه بدست آورد، به فردی کارکشته در بازار سهام تبدیل شد، تا جایی که بعدها به خرس وال استریت شهرت یافت.

لیورمور در اوایل نوجوانی تجارت خود را آغاز کرد و در شانزده سالگی درآمدی بیش از 1000 دلار به دست آورد که در آن روزها پول هنگفتی به شمار می‌آمد. طی سال‌های بعد، او با شرط­ بندی در سیستم معاملات غیر قانونی موسوم به “Bucket Shop”، روی تغییرات قیمت سهام مختلف شرط‌بندی کرده و پول زیادی بدست آورد. 

6- پیتر لینچ

پیتر لینچ
پیتر لینچ

پیتر لینچ از سال 1977 تا 1990 صندوق فیدلتی ماگلان را مدیریت می­‌کرد، دوره‌ای که طی آن ارزش دارایی‌­های صندوق از 1.8 به 14 میلیارد دلار افزایش یافت. مهم‌تر آن که  گفته می­‌شود که لینچ در 11 سال از 13 سال مدیریت خود در این صندوق، رکورد شاخص S&P 500  را شکسته و به میانگین بازده سالانه 29% رسیده است. برای بسیاری از فعالان حرفه‌ای، پیتر لینچ به عنوان الگوی معامله گری به شمار می‌آید. پیش بینی های خوب و صبر او در معاملات، باعث افزایش سودآوری صندوق های تحت مدیریت او شده بود و همین امر بسیار زودتر از آنچه فکر کنید نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. 

پیتر لینچ به علت سازگار شدنش با هر سبک سرمایه‌گذاری به “آفتاب پرست” مشهور بو،د اما وقتی نوبت به انتخاب سهام خاص می‌­رسید، به آنچه که می‌دانست صحیح است، پایبند می­‌ماند.

7- جورج سوروس

جورح سوروس
جورج سوروس

جورج سوروس به استاد تفسیر روندهای اقتصادی گسترده و انجام بازی‌­های کشنده در زمینه اوراق بهادار و ارز بود. سوروس به عنوان یک سرمایه‌­گذار و یک سوداگر کوتاه­‌مدت کار خود را آغاز کرد و شرط‌­بندی­‌های بزرگی در بازارهای مالی انجام می­‌داد. وی در سال 1973 شرکت صندوق تامین اعتبار “مدیریت اعتباری سوروس” را تأسیس کرد که سرانجام به صندوق معتبر و محترم موسسه کوانتوم تبدیل شد. او تقریباً به مدت دو دهه، این صندوق تامین اعتبار فعال و موفق را اداره می­‌کرد. گفته می‌­شود که سوروس بازدهی این صندوق را به بیش از 30 درصد در سال افزایش داد و در دو نوبت، بازده سالانه بیش از 100 % را به دست آورد.

8- جان بوگل

جان بوگل
جان بوگل

بوگل در سال 1975 شرکت تعاونی سرمایه­‌گذاری گروه وانگارد را تأسیس و آن را به یکی از بزرگترین و معتبرترین حامیان مالی جهان تبدیل کرد. وی در تاسیس شرکت­‌های تعاونی سرمایه­‌گذاری بدون کمیسیون، پیشگام بود و از سرمایه­‌گذاری‌های کم‌­هزینه و کوچک برای میلیون­‌ها سرمایه­‌گذار خرد حمایت می‌کرد. او اولین صندوق سرمایه‌­گذاری شاخص خود با نام ونگارد 500 را در سال 1976 تاسیس و معرفی کرد. فلسفه سرمایه­‌گذاری جان بوگل حمایت از بازده بازار با سرمایه‌­گذاری در صندوق­‌های تعاونی سرمایه‌­گذاری با شاخص گسترده بود که به صورت بدون کمیسیون، ارزان قیمت، با گردش مالی پایین و منفعل اداره می‌شوند.

9- کارل ایکان

کارل ایکان

کارل ایکان یک فعال و سرمایه­‌گذار خبره است که از حق مالکیت در شرکت­‌های دولتی استفاده می‌­کند تا اصلاحاتی را برای افزایش ارزش سهام خود اعمال کند. ایکان فعالیت­‌های مهم شرکتی خود را به طور جدی در اواخر دهه 1970 آغاز کرد و با تصاحب شرکت TWAدر سال 1985 به رده­‌های بالاتر راه یافت. مشهورترین وصف درباره ایکان، عبارت مشهور “بالابر ایکان” است. این عبارت کلیدی در وال استریت برای توصیف جهش صعودی قیمت سهام یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً هنگامی رخ می­‌دهد که کارل ایکان شروع به خرید سهام شرکتی می­‌کند که معتقد است مدیریت آن ضعیف است.

10- ویلیام اچ گروس

ویلیام اچ گروس

ویلیام گروس که به عنوان “پادشاه اوراق قرضه” شناخته می‌­شود، مدیر برجسته بزرگ‌ترین صندوق اوراق قرضه در جهان است. وی و تیمش به عنوان بنیانگذاران و مدیران عامل گروه صندوق­‌های اوراق قرضه با تام PIMCO هستند که دارآیی درامد ثابت تحت مدیریت آن‌ها، بیش از 1.92 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

11- وارن بافت

وارن بافت

کمتر کسی در بازار بورس فعالیت دارد که نام وارن بافت افسانه‌ای را نشنیده باشد. او یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ به شمار می‌آید که به “پیشگوی اوماها” معروف است. او با پیروی از اصول تعیین شده توسط بنجامین گراهام، ثروت چند میلیارد دلاری خود را عمدتا از طریق خرید سهام و شرکت‌های مختلف، به واسطه شرکت برکشیر هاتاوی، به دست آورد. سرمایه افرادی که در سال 1965 ده هزار دلار در شرکت برکشیر هاتاوی سرمایه­‌گذاری کردند، امروز بیش از 165 میلیون دلار است.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *