آموزشی

چرا بازار بورس بهترین روش سرمایه گذاری است؟

سرمایه گذاری

در طول تاریخ، انسان­‌ها همیشه به دنبال افزایش دارایی خود بوده­‌اند. در گذشته زمین­‌های کشاورزی، حیوانات و دسترسی به منابع طبیعی، ابزارهای ثروت‌آفرین بودند. امروزه اما مردم به دنبال افزایش دارایی خود در بانک‌­ها، کسب و کارهای مختلف، طلا، ارز و البته بازار بورس هستند. شاید شدت و ضعف این سرمایه­‌گذاری­‌ها در مکان­‌ها و زمان­‌های مختلف متفاوت باشد، اما می‌­توان گفت که اکثریت مردم به نحوی مشغول این سرمایه­‌گذاری‌­ها هستند. حالا اگر این نکته را در کنار وضعیت اقتصادی امروز کشورمان در نظر بگیریم، اشتیاق و تمایل مردم را برای سرمایه‌­گذاری در بازارهای مختلف، درک خواهیم کرد. در روزگاری که ارزش اجناس به مراتب از پول بیشتر است، طبیعی است که مردم با تبدیل پول به کالاهای ارزشمند، ارزش دارای­ی‌های خود را حفظ کنند.

بهتر است موضوع را دقیق­‌تر و از منظر شرایط کشور توضیح دهیم. وقتی در این مقاله از سرمایه­‌گذاری صحبت می­‌شود، منظور سرمایه­‌های خرد عموم مردم است. افراد زیادی هستند که سرمایه­‌های چند میلیاردی دارند و وارد حوزه کارآفرینی می­‌شوند و یا افرادی هستند که با سرمایه‌های اندک دور هم جمع می‌شوند تا با راه‌اندازی کسب و کار، ثروت­‌آفرینی کنند. اما تعداد کسانی که شغل ثابتی دارند و هدف آن­‌ها این است که پس‌­انداز حاصل از درآمد خود را سرمایه‌­گذاری کنند تا از ارزش نیفتد، بیشتر است. این افراد عموما به سرمایه­‌گذاری­‌های غیر مستقیم روی می­‌آورند، بدین معنا که با خرید اقلام ارزشمند مانند خودرو، ارز، طلا، سرمایه‌گذاری در بازار بورس و … سعی در افزایش ارزش سرمایه خود دارند. سرمایه‌­گذاری غیر مستقیم فرمول ساده‌­ای دارد:

“چیزی را بخرید که ارزش آن با گذشت زمان، افزایش می­‌یابد”

تعداد زیادی از این گروه مردم برای سرمایه‌­گذاری، از یکی از چهار روش زیر استفاده می‌­کنند. سه روش اول شناخته شده هستند، اما روش چهارم نیاز به معرفی دارد.

1- بانک

2- ارز

3- طلا و سکه

4- بازار بورس

بازار بورس چیست؟

یکی از موانع اصلی برای ورود مردم به بازار بورس، عدم شناخت این بازار است. به همین دلیل هست که در حال حاضر بحث آموزش بورس رونق زیادی دارد. سازوکار بانک، بازار ارز و یا خرید و فروش سکه و طلا، برای مردم روشن و شفاف هست. همه می­‌دانند چگونه حساب بانکی باز کنند یا اگر مزایای دو نوع روش سپرده­‌گذاری را بشنوند، می­‌توانند متناسب با شرایط خود یکی از آن­‌ها را انتخاب کنند. فرایند خرید و فروش در بازار ارز و طلا هم پیچیدگی خاصی ندارد. اما تعریف بازار بورس چیست؟

بازار بورس بستری است که در آن سرمایه­‌گذاران خرد و کلان پول خود را در اختیار شرکت­‌های مختلف می­‌گذارند و در ازای آن صاحب بخشی از سهام آن نهاد می­‌شوند. به همین دلیل است که به سهام، اوراق مالکیت نیز گفته می­شود. چرا که وقتی شما حتی یک برگه سهام بورس را از شرکت یا نهادی خریداری کنید، به همان اندازه حق مالکیت در آن مجموعه خواهید داشت. نوع دیگری از اوراق نیز در بازار سرمایه وجود دارد که به آن اوراق قرضه یا بدهی می­گویند. در این روش شما سرمایه شخصی خود را در اختیار یک شرکت یا نهاد قرار می­‌دهید و در یک فعالیت تجاری با آن­ها شریک می‌­شوید. پس از یک سر رسید مشخص نیز مقدار سود ثابت و تضمین شده­‌ای را دریافت می‌­کنید.

اما خیلی ذهن خود را درگیر تعاریف پیچیده اوراق قرضه نکنید، چرا که آن چیزی که عموم مردم در حال سرمایه­‌گذاری و سودآوری در آن هستند، همان بازار اوراق مالکیت یا سهام بورس است. با افزایش ارزش سهام شرکت، ارزش سهام سرمایه‌­گذاران نیز افزایش می‌­یابد. پس اساس فعالیت در بازار بورس هم همان فرمول ساده سرمایه­‌گذاری است: خرید چیزی به امید افزایش ارزش آن.

مقایسه بورس با سایر بازارها

همان طور که از لحن این مقاله مشخص است، قرار است بازار سرمایه را به عنوان بهترین روش سرمایه­‌گذاری به شما پیشنهاد کنیم. اما اساس انتخاب ما دلایلی هستند که در ادامه ارائه می‌شوند. دلایلی که با مراجعه به مقالات تخصصی و عمومی که در فضای وب منتشر می‌شوند و یا حتی مطالعه کتاب­ها و مقالات اقتصادی نیز می‌­توانید از صحت آن­ها اطمینان یابید.

در ابتدای این بحث قصد داریم که بانک را از مقایسه خارج کنیم. چرا که همه می‌­دانند که بر خلاف ارز، طلا و بازار بورس، بانک سود تضمینی دارد و هیچ گاه ضرر نمی­‌دهد. اما مشخص است که میزان سودآوری بانک در قیاس با تورم و رشد نرخ ارز، سکه و شاخص بازار بورس بسیار اندک است. پس واضح است که در وضعیت کنونی، سرمایه­‌گذاری در بانک سود قابل توجهی در پی ندارد و حتی در دراز مدت منجر به کاهش ارزش سرمایه شما نیز می­‌شود.

با این توضیح، به مقایسه بورس با بازار ارز و طلا و ذکر مزایای آن پرداخته می­‌شود:

1- عدم محدودیت در میزان سرمایه­‌گذاری

برای ورود به بازار بورس، محدودیتی برای مقدار سرمایه ورودی وجود ندارد. بسیاری از افراد معتقد هستند که بازاری مثل مسکن، رشد بیشتری در قیاس با شاخص بورس دارد. اما چند درصد از افراد، توانایی خرید مسکن دارند که بخواهند از بازدهی بیشتر آن استفاده کنند؟ حتی هدف تعدادی از مردم برای ورود به بازار بورس، خرید مسکن هست! هم‌چنین فرض کنید که پول زیادی برای سرمایه­‌گذاری دارید. اگر بخواهید آن را در بازار دلار یا ارزهای دیگر سرمایه­‌گذاری کنید، با محدودیت­‌های قانونی برای مقدار خرید دلار مواجه خواهید شد. پس بازار بورس بسیاری از محدودیت‌­های بازارهای دیگر را ندارد.

2- نقدشوندگی ساده

با قطعیت می‌توان گفت که سهولت و سرعت نقد شوندگی سرمایه در بازار بورس از سایر بازارهای مورد بحث بیشتر است. اگر سرمایه شما مسکن باشد، نقد کردن آن ممکن است ماه­‌ها زمان ببرد. هم­‌چنین فروش دلار و سکه در مقیاس زیاد، مشکلات و محدودیت­‌های خاص خود را دارد. اما در بازار بورس شما به سادگی می­‌توانید هر مبلغ از سهام خود را به فروش رسانده و ظرف مدت حداکثر 48 ساعت، پول نقد را در حساب بانکی خود داشته باشید.

3- سهولت خرید و فروش

‌فرایند خرید و فروش سهام در بازار سرمایه، بسیار ساده است. شما می­‌توانید در هر محلی و فقط با داشتن یک گوشی موبایل و یا کامپیوتر شخصی و دسترسی به اینترنت، به سادگی سهام مد نظر خود را خرید و فروش کنید. حتی بسیاری از کارمندان در محل کار، فعالیت­‌های بورسی خود را نیز انجام می‌دهند. محدودیت زمان معاملات در بورس (که از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر و در روزهای کاری است) نیز محدودیت قابل توجهی در مقایسه با بازار ارز و سکه نیست. چرا که ساعت کاری صرافی­‌ها نیز تقریبا مشابه است، با این تفاوت که خرید و فروش در صرافی‌­ها نیاز به حضور فیزیکی نیز دارد. هم­‌چنین در بورس امکان برون‌­سپاری خرید و فروش به کارگزاری­‌ها و سبد­گردان‌­های معتبر نیز وجود دارد، امکانی که در بازارهای موازی نیست.

4- شفافیت بازار بورس

بازار بورس یک بازار قانونی و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است. اطلاعات و اخبار مربوط به تمامی شرکت­‌های حاضر در بورس به طور شفاف و همگانی و توسط سامانه کدال در دسترس تمامی سهامداران قرار می­‌گیرد. تمام پارامترهایی که می­‌توانند صعود یا نزول قیمت سهام را رقم بزنند، قابل رصد برای همه مردم هستند. البته در بورس نیز دستان پشت پرده و سهامداران عمده و حقوقی، توانایی بالا و پایین بردن قیمت­‌ها را دارند. اما نکته اینجاست که این فرایند هم در رصد عموم سهامداران قرار دارد و به خصوص در شرایط کنونی بازار بورس ایران، اکثرا موقتی است. این را مقایسه کنید با دستان پشت پرده و دلالانی که در بازار سکه و ارز، مخفیانه و غیر شفاف، اقدامات فراوانی انجام می­‌دهند.

5- ریسک

بله، قصد داریم “ریسک” را به عنوان یکی از مزایای بازار بورس در نظر بگیریم. ریسک سقوط قیمت سهام، همیشه یکی از خطرات بازار بورس به شمار رفته و ما هم به آن اذعان داریم. اما برای بررسی ریسک در ایران باید نکته‌­ای مهم را در نظر داشته باشیم. فرض را بر این می­‌گذاریم که بانک، به دلایلی که گفته شد، از گزینه­‌های سرمایه­‌گذاری خارج شده است و مسکن هم به علت اینکه نیاز به حداقل سرمایه زیادی دارد، فعلا کنار گذاشته می­‌شود. حالا به گزینه‌­های ارز، طلا و بازار بورس رسیده‌­ایم.

حالا می­‌توان به جرات گفت که ریسک سرمایه­‌گذاری در هر کدام از این بازارها، تقریبا یکسان است. اگر اتفاق غیر مترقبه‌­ای مانند یک رویداد سیاسی یا نظامی در جهان یا کشور بیفتد، هر سه این بازارها به یک اندازه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. پس تفاوتی نمی‌­کند که شما در بازار بورس، ارز و یا طلا سرمایه­‌گذاری کرده باشید، در هر حال شما با ریسک یکسانی مواجه هستید.

حال نکته­ مهم این است که اگر بحران‌­های سیاسی و نظامی رخ ندهند هم احتمال سقوط ارزش طلا، ارز و شاخص بورس وجود دارد. اما به علت شفافیت بازار سرمایه و امکان رصد لحظه‌­ای روند آن، شما می­‌توانید در زمان مناسبی از احتمال ریزش شاخص و البته صعود سهام خود مطلع شده و تصمیم مناسبی بگیرید. در حالی که امکان پیش‌­بینی صعود و سقوط بازار ارز و طلا، به سهولت بازار بورس نیست. البته ذکر این نکته لازم است که گذراندن دوره آموزش بورس اولیه برای سرمایه­‌گذاری و خرید و فروش در بازار بورس الزامی است و از این طریق است که می‌­توان در زمان‌­های مناسب تصمیمات درست را اتخاذ کرد.

6- سود و بازدهی

هدف از سرمایه­‌گذاری در هر کدام از بازارها، در نهایت کسب سود بیشتر است. شرط لازم برای سودآوری یک سرمایه­‌گذاری آن است که آن بازار از تورم جلو باشد. به همین دلیل است که سپرده بانکی را از گزینه‌های سرمایه‌­گذاری حذف کرده‌ایم. بازار بورس در طول زمان نشان داده است که به طور کلی از تورم جلو بوده است. تا جایی که به راحتی می‌توان مشاهده نمود که حتی در سال‌­های اخیر که نرخ تورم رشد فزاینده‌­ای داشته، بورس در اوج رونق تاریخی خود قرار دارد که نشان از قدرت این بازار در مقابل تورم دارد. در تصاویر زیر، میزان بازدهی بازار بورس با سایر بازارهای سرمایه­‌گذاری، در سال 98 مقایسه شده است. این نمودار نشان می­‌دهد که در حال حاضر هیچ بازاری به اندازه بازار بورس پتانسیل سودآوری و بازدهی ندارد.

بازدهی بازار بورس
مقایسه بازدهی بازار بورس با سایر بازارها
بازدهی بازار بورس
مقایسه ارزش بازار بورس با سایر بازارها

 

در تصویر بالا نیز میزان افزایش ارزش بازار بورس با سایر بازارهای سرمایه­‌گذاری مقایسه شده است. با توجه به این دو تصویر می­‌توان نتیجه گرفت که هم از منظر کوتاه ­مدت و هم از منظر بلند­ مدت، بازار سرمایه سودآوری بیشتری داشته است. اما در نهایت باز هم تاکید می­‌کنیم که آموزش بورس، قبل از آغاز فعالیت در آن ضروری است.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه