تحلیلی

معرفی سایت‌های برتر بورسی در ایران

در یک سال گذشته بورس ایران یک صعود تاریخی را تجربه کرد که منجر به محبوبیت این بازار شد. اما ریزش شاخص و ضررهای کلان مردم در مرداد و شهریور سال جاری موجی از ناامیدی را میان سرمایه‌گذاران تازه‌وارد ایجاد کرد، اما این ریزش دو دستاورد مهم داشت. اول اینکه فارغ از ناامیدی و خروج نقدینگی از بازار، ادبیات بورسی در عموم جامعه رواج یافت و این بازار جایگاه غیر قابل انکاری میان اقشار متوسط پیدا کرد. دوم هم اینکه تازه‌واردان به اهمیت آموزش و تحلیل بورس پی بردند، به همین دلیل افرادی که تصمیم به ادامه حضور در بازار دارند که اتفاقا تعداد آن‌ها زیاد هم هست، نیاز به استفاده از منابع آموزشی و تحلیلی مختلفی پیدا کرده‌اند. سایت‌های بورسی زیادی وجود دارند که با خدمات خود می‌توانند بخشی از این نیاز را برطرف کنند. به همین دلیل در این مقاله به معرفی سایت‌های برتر بورسی در ایران می‌پردازیم.

الف) سایت‌های زیر نظر سازمان بورس

1- سایت  TSETMC

به طور قطع سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران یا TSETMC مهم‌ترین سایت بورسی در ایران است. مهم‌ترین اطلاعاتی که برای فعالیت در بازار سرمایه مورد نیاز است، در این سایت یافت می‌­شود. شاید بتوان گفت که اولین و احتمالا مهم­ترین گام برای آموزش بورس، فراگیری نحوه کار با سایت tse است.

در صفحه اول سایت می‌توان وضعیت کلی بازار را به کمک تغییرات شاخص‌های مختلف و نیز عملکرد سهام موثر، مشاهده نمود. هم‌چنین با جستجوی نام هر نماد می‌توان به اطلاعات کاملی درباره تابلو معاملات آن سهم به دست آورد، اطلاعاتی مانند:

  • بازه قیمتی، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله
  • اطلاعات شرکت شامل نوع بازار، نسبت pe، نسبت EPS، سهام شناور، حجم مبنا، شرکت‌های هم‌گروه و …
  • معاملات حقیقی – حقوقی
  • سابقه معاملات
  • سهامداران حقوقی و عمده سهم
  • و بسیاری اطلاعات دیگر

برای آشنایی بیشتر با امکانات سایت tse و نحوه استفاده از آن، مطالعه مقاله تابلوخوانی مقدماتی – آشنایی با اصطلاحات اصلی می‌تواند مفید باشد.

سایت tse سایت‌های برتر بورس
تصویر صفحه اصلی سایت tse

2- سایت کدال

سایت کدال در آدرس www.codal.ir موجود است و می‌توان آن را مرجع اصلی برای تحلیل بنیادی سهام و هم‌چنین ضامن شفافیت بازار دانست. شرکت‌های بورسی موظف هستند تمام فعالیت‌ها و اطلاعاتی که بر روی وضعیت مالی و سودآوری شرکت موثر هستند را در قالب گزارش‌های مختلف در سامانه کدال منتشر کرده و به اطلاع عموم سرمایه‌گذاران برسانند. تعدادی از این گزارش‌ها عبارتند از:

  • گزارش‌های ماهیانه
  • صورت‌های مالی
  • گزارش فعالیت هیئت مدیره
  • گزارش افشای اطلاعات با اهمیت
  • گزارش‌های افزایش سرمایه
  • یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی
  • گزارش تفسیری مدیریت

برای آشنایی بیشتر با سایت کدال و گزارش‌های آن، مطالعه مقاله سامانه کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ می‌تواند مفید باشد.

3- سایت سئو

سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در آدرس www.seo.ir موجود است. شاید جذابیت این سایت آن‌قدر نباشد که در زمره سایت‌های برتر بورسی ایران به شمار آید و به طور مستقیم در خرید و فروش و سرمایه‌گذاری به فعالان بازار کمکی کند، اما بسیاری از موارد مهم برای فعالیت در بورس در این سایت قابل دسترسی است. صفحه اول سایت seo متشکل از شش بخش است اصلی است که هر کدام از آن‌ها اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • درباره سازمان بورس (اعضای هیئت مدیره – چارت سازمانی – چشم‌انداز سازمان و …)
  • نهادهای تحت نظارت (کارگزاری‌های مجاز – ناشران – نهادهای مالی – حسابرس‌های معتمد و …)
  • آشنایی با بازار سرمایه ایران (راهنمای ورود به بورس – راهنمای سهام عدالت – شرکت بورس اوراق بهادار تهران و …)
  • قوانین و مقررات (سامانه شکایات – نرخ کارمزدها و خدمات – سامانه آرا انضباطی و …)
  • آمار و اطلاعات (اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس – نمادهای متوقف و تعلیق – گزارش‌های ماهانه و سالانه و …)
  • سامانه‌های مرتبط (سامانه سهام عدالت کارگزاری‌ها – سامانه جامع آموزش بازار سرمایه و …)

 

برترین سایت‌های بورسی سایت seo سئو
صفحه اصلی سایت seo

4- سایت سنا

سازمان بورس اوراق بهادار یک پایگاه خبری با آدرس www.sena.ir را به منظور دنبال کردن اخبار بازار بورس و فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، مجامع و سایر اطلاعات شرکت‌ها، بازارهای بین‌المللی و کارگزاران، تاسیس کرده است. می‌توان گفت که معتبرترین مرجع برای پیگیری اخبار مرتبط با بازار سرمایه، همین سایت sena است که با توجه به داغ بودن شایعات در فضای بورس ایران، این سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

5- سایت fipiran

نمی‌توان فهرستی از سایت‌های برتر بورسی ایران را بدون توجه به fipiran منتشر کرد. این سایت دارای عنوان مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بوده و زیرمجموعه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به شمار می‌آید. هدف از تاسیس این سایت، ارائه داده‌ها و اطلاعات پردازش‌شده بازار سرمایه ایران در سطوح مختلف است، به طوری که برای کاربران مختلف قابل استفاده باشد.

در این سایت می‌توان به اطلاعات ارزشمند و کاربردی برای مقایسه و تحلیل سهام مختلف دست یافت. امکان مقایسه ترازنامه شرکت‌ها، صورت‌های سود و زیان آن‌ها، اطلاعات تحلیلی، آماری و مقایسه‌ای در بازه‌های زمانی مختلف، معرفی و مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف و بسیاری امکانات دیگر در این سایت مهیاست.

ب) سایت‌های متفرقه

تا این جا پنج سایت معتبر و مهم را معرفی کردیم که همگی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. اما تعداد زیادی سایت خصوصی و مستقل نیز وجود دارند که امکانات و خدماتی فراتر از آن‌چه توسط سازمان بورس ارائه می‌شود، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. در ادامه پنج مورد از این سایت‌های برتر بورسی را معرفی می‌کنیم، گفتنی است که معیار انتخاب این سایت‌ها تنوع در ارائه خدمات است، یعنی هر کدام از آن‌ها در زمینه‌ای خاص خدامت ارائه می‌دهند.

1- سهامیاب: شبکه اجتماعی بورسی

قطعا در میان سایت‌های برتر بورسی ایران، سایت سهامیاب یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین‌ها است که خدمات متعددی شامل اطلاعات و تحلیل بازار، مشاوره و معاملات آنلاین را ارائه می‌دهد. اما ویژگی اصلی این سایت که آن را محبوب کرده، سامانه توئیت آن است. در این سامانه افراد مختلف، از سرمایه‌گذاران عادی و خرد گرفته تا سهامداران درصدی و تحلیل‌گران حرفه‌ای، با حساب کاربری خود درباره سهام مختلف توئیت منتشر می‌کنند. با جستجوی نام هر نماد در این سامانه، می‌توان به نظرات و تحلیل‌های افراد مختلف درباره آن نماد را مشاهده نمود. قابلیت گفتگوهای چندلایه و پاسخ دادن به پیام یکدیگر، فضایی مشابه توئیتر در این سامانه ایجاد کرده است.

2- خانه سرمایه: منبع آموزشی‌های بورسی

قبلا درباره اهمیت آموزش بورس توضیحاتی داده شد، برای این منظور منابع رایگان و پولی متعددی وجود دارد. سایت خانه سرمایه نیز یکی مشهورترین مراجع برای یادگیری است. برخلاف بسیاری از سایت‌های فعال در زمینه بورس، خانه سرمایه خیلی درگیر تحلیل سهم‌های مختلف و شرایط بازار نیست و تاکید آن روی مباحث آموزشی است. این سایت دوره‌های آموزشی، وبینارها و انتشار ویدئوهای آموزشی را در قبال پرداخت هزینه در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. هم‌چنین مطالب آموزشی زیادی در بلاگ خانه سرمایه برای عموم قابل دسترس است.

3- سیگنال: تحلیل بورس و بازارهای موازی

یکی از برترین سایت‌های بورسی ایران سایت سیگنال است که بستری مناسب برای دسترسی به مقالات و منابع تحلیلی به شمار می‌آید. نکته‌ای که این سایت را متمایز می‌کند، پرداختن به بازارهای موازی در کنار بورس است. در این سایت به مقالات، اخبار و تحلیل‌های متعددی در زمینه بازارهای مختلف بورس، ارز، طلا و سکه، بانک و بیمه و البته ارزهای دیجیتال است که این مورد آخر به شدت مورد توجه سایت بوده و برای علاقمندان به این حوزه بسیار کاربردی است.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که سیگنال را مورد توجه قرار می‌دهد، امکان احراز هویت غیر حضوری است که توسط اپلیکیشن سیگنال فراهم شده و از داخل سایت قابل دسترسی است. به طور کلی می‌توان گفت که سایت سیگنال یک مرجع مفید برای تحلیل و آموزش در زمینه تمام بازارهای مالی از جمله بورس است.

4- صد تحلیل: ارائه سیگنال‌های خرید و فروش

قطعا یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای فعالان بورسی، به خصوص تازه‌واردان، بحث سیگنال‌دهی است. سایت صد تحلیل بستری را فراهم کرده که تحلیل‌گران می‌توانند سیگنال‌های خرید و فروش و تحلیل‌های شخصی را با نام خود در سایت منتشر کنند، سرمایه‌گذاران عادی هم می‌توانند با مشاهده این سیگنال‌ها و تحلیلی که متخصصان ارائه داده‌اند، برای انتخاب بهترین سهام برای خرید تصمیم‌گیری کنند. این سایت یک سیستم امتیازدهی نیز برای تحلیل‌گران در نظر گرفته است که بر اساس آن، امکان کسب درآمد نیز برای کاربران فراهم می‌شود.

5- سهمتو: پلی میان بازار بورس و شبکه‌های اجتماعی

در روزگاری هستیم که شبکه‌های اجتماعی تقریبا در تمام عرصه‌های زندگی مردم وارد شده‌اند، حالا و در شرایطی که بازار بورس این چنین جامعه ما نفوذ کرده، بدیهی است که شبکه‌های اجتماعی در این حوزه هم وارد شوند. در این میان تلگرام نقش اساسی پیدا کرده است، علی رغم فیلتر بودن این سرویس پیامرسان، در حال حاضر صدها کانال چند هزار نفره در تلگرام فعال هستند.

این کانال‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش بورس، تحلیل بورس و سایر زمینه‌ها مشغول فعالیت هستند، اما مهم‌ترین حوزه فعالیت آن‌ها قطعا ارائه سیگنال خرید و فروش است. نکته مهم آن است که سیگنال‌های ارائه شده در کانال‌های تلگرامی ضریب تاثیر بالایی دارند، یعنی افراد بسیار زیادی هستند که بر اساس همین سیگنال‌ها به خرید و فروش سهام می‌پردازند.

هم افراد متخصص و شناخته‌شده و هم افراد گمنام و بعضا بدون تخصص کافی در این زمینه فعال هستند. برای ساماندهی این شرایط، سامانه سهم تو سیگنال­های خرید و فروش توصیه شده توسط صدها کانال تلگرامی بورسی را ارزیابی می­کند. حاصل این ارزیابی در اولین قدم شناسایی نمادهای بورسی دارای بیشترین توصیه به خرید و فروش است. خدمات ارائه شده توسط مجموعه سهم‌تو عبارتند از:

الف) خدمات در زمینه سهام

  • معرفی توصیه‌شده‌ترین سهم‌ها برای خرید و فروش + کانال‌های سیگنال‌دهنده آن‌ها
  • تعداد سیگنال‌های خرید و فروش اعلام شده برای هر سهم + کانال‌های سیگنال‌دهنده آن‌ها
  • ریز اطلاعات هر سهم شامل قیمت اولین و آخرین، قیمت پایانی، حجم و ارزش معاملات، خرید حقیقی و حقوقی و بسیاری از اطلاعات ارزشمند دیگر
  • بازدهی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه هر سهم

ب) خدمات در زمینه کانال­‌های بورسی تلگرام

  • امتیاز تحلیل‌­گر، اختصاص یافته توسط سامانه هوشمند سهم‌تو
  • معرفی بهترین کانال‌های بورسی از نظر بازدهی سیگنال
  • رتبه تحلیل‌گر و کانال در مقایسه با سایر تحلیل‌گران و کانال‌ها
  • سهم‌­های توصیه شده برای خرید و فروش توسط هر کانال
  • درصد پیش‌­بینی موفق کانال و میزان بازدهی ماهانه
  • تعداد اعضای کانال، میانگین پست و میانگین تعداد بازدید هر پست

کلام پایانی

سایت‌های متعددی در زمینه بورس وجود دارند که هر کدام متناسب با زمینه فعالیت خود، می‌توانند نیازهای مختلفی از سرمایه‌گذاران و علاقمندان به بازار سرمایه را برطرف کنند. با توجه به این که تعداد این سایت‌ها بسیار زیاد است، در این مقاله 10 مورد از سایت‌های برتر بورسی ایران را که هر کدام در حوزه متفاوتی فعالیت دارند را معرفی کردیم.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *