آموزشی

معرفی سامانه تدان و کاربردهای آن

همان طور که می‌دانیم، شفافیت یکی از ارکان اصلی بازار بورس است. در حقیقت یکی از مزایایی که بورس در مقایسه با بسیاری از بازارهای موازی مانند طلا، ارز و مسکن دارد، همین شفافیت است. یعنی اگر شخصی قرار است سرمایه خود را روی سهام شرکتی سرمایه‌گذاری کند، باید اطلاعات شفافی در مورد وضعیت مالی شرکت و آینده آن داشته باشد. سهامداران خرد معمولا این اطلاعات لازم را از طریق گزارش‌ها سامانه کدال کسب می‌کنند، اما سهامداران کلان، نیاز به اطلاعاتی جامع‌تر داشته و شرکت‌ها موظف هستند که پاسخگوی سوالات و ابهامات آن‌ها باشند. برای رفع این نیاز، سامانه تدان یا “تحلیل داده‌های ناشران”، طراحی شده است که در این مقاله قصد داریم به طور کلی شما را این سامانه آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

سامانه تدان چیست؟

سایت تدان در حقیقت یکی از زیر مجموعه‌های سایت کدال است (با مطالعه مقاله سامانه کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ می‌توانید به طور کامل با سامانه کدال و گزارش‌های آن آشنا شوید). در صفحه اصلی سایت کدال و مشابه تصویر زیر، لینک ورود به سامانه تدان قابل مشاهده است.

سامانه تدان کدال

به طور کلی رویکرد سامانه تدان، تحلیل گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال یا پرسیدن سوال در مورد آن‌هاست. بدین ترتیب مشخص هست که تمام محتویات سامانه تدان، ذیل گزارش‌های منتشر شده در کدال است، علت این که تدان زیرمجموعه کدال هست نیز همین موضوع می‌باشد. بر اساس این رویکرد، می‌توان محتویات سامانه تدان را شامل دو دسته دانست.

دسته اول: پاسخ به سوالات سهامداران حقوقی در رابطه با گزارش‌های کدال

سهامداران حقوقی و عمده می‌توانند سوالات و ابهامات خود را در مورد گزارش‌هایی که شرکت در کدال منتشر کرده، در سامانه تدان مطرح کنند. این سوالات می‌تواند در مورد هر زمینه‌ای که روی وضعیت مالی، ارزندگی و مقدار EPS سهام موثر است، مطرح شود. بعضی از زمینه‌هایی که مورد سوال سهامداران قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • مایملک و دارایی‌های شرکت و ایجاد هر گونه تغییر در آن‌ها
  • پروژه‌های جاری و آتی شرکت
  • آمار فروش محصولات شرکت
  • سبد سهام (این که شرکت سهامدار چه شرکت‌های دیگری است – در حقیقت پرتفوی سهام شرکت را مشخص می‌کند)
  • تجدید ارزیابی شرکت
  • عرضه اولیه مجموعه‌های زیر نظر شرکت در بورس
  • وضعیت افزایش سرمایه شرکت و جزئیات آن
  • ارزش روز دارایی‌های شرکت
  • و بسیاری از موارد دیگر

در دو تصویر زیر می‌توان مثالی از این پرسش‌ها را مشاهده نمود. در تصویر اول و در قسمت مشخص شده، پرسشی توسط یک سهامدار حقوقی (شرکت سرمایه‌گذاری آفتاب کیان) درباره اطلاعیه “ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی” که توسط ناشر اپرداز در کدال انتشار یافته، مطرح شده است. ناشر اپرداز برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را در سامانه کدال به اطلاع سهامداران رسانده است، حالا سهامداران حقوقی این سهم، می‌توانند سوالات خود را درباره وضعیت مالی و آینده شرکت در سامانه تدان بارگذاری کنند. این سوالات با ذکر اطلاعات کامل پرسش‌کننده منتشر می‌شود، برای مثال پرسش‌گر سوالات از ناشر اپرداز، “مونا حاجی علی اصغر، مشاور سرمایه‌گذاری شرکت پرتو آفتاب کیان” بوده است. در تصویر دوم نیز جزئیات پرسش مطرح شده قابل مشاهده هست.

ضرورت کنفرانس اطلاع رسانی
سوالات کنفرانس اطلاع رسانی

 دسته دوم: تحلیل گزارش‌های کدال

نوع دیگر محتوایی که در سامانه تدان قابل دسترسی است، تحلیل گزارش‌هایی است که در سامانه کدال منتشر شده‌اند. این تحلیل‌ها معمولا توسط تحلیل‌گران یا مشاوران مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامدارن حقوقی در سایت تدان قرار می‌گیرد. در مورد گزارش‌های مختلف سامانه کدال، می‌توان این گونه تحلیل‌ها را در سامانه تدان پیدا کرد. اما به علت آن که تعداد گزارش‌های با عنوان “گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه منتهی به تاریخ **/**/****” در کدال بیشتر است، اکثر تحلیل‌های سامانه تدان ذیل این گزارش‌ها منتشر می‌شوند.

در تصویر زیر می‌توان چند مثال از تحلیل‌های منتشر شده در تدان را مشاهده نمود. در مورد مشخص شده در عکس، بررسی عملکرد مرداد ماه نماد فملی ذیل گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه منتهی به 31/05/1399، توسط “محسن عباسی، مشاور سرمایه‌گذاری شرکت ابن سینا مدبر”، در سامانه تدان منتشر شده است.

گزارش فعالیت ماهانه فملی

سامانه تدان برای سهامداران خرد چه کاربردی دارد؟

همان طور که مطرح شد، طرح سوال و ارائه تحلیل در این سامانه، فقط مختص سهامداران حقوقی است. پس این سوال وجود دارد که کاربرد سامانه تدان برای سایر فعالان بازار بورس چیست؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که مطالعه محتوای سامانه تدان می‌تواند برای فعالان بازار بورس بسیار مفید باشد. افرادی که سهامدار شرکت مورد نظر هستند، با مطالعه گزارش‌های تحلیلی و پرسش‌های سهامداران حقوقی، می‌توانند اطلاعات مناسبی از بنیاد سهم به دست آورند.

هم‌چنین سامانه تدان برای افرادی که به دنبال آموزش بورس و به خصوص تحلیل بنیادی هستند، می‌تواند مفید باشد. گزارش‌های تحلیل تدان، می‌تواند شما را با رویکرد تحلیل‌گران با تجربه در تحلیل بنیادی آشنا کند. هم‌چنین با مطالعه پرسش‌ها می‌توانید مواردی که در ارزندگی و وضعیت مالی هر سهم موثر هستند را بهتر بشناسید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *