آموزشی

با بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی آشنا شوید

محبوبیت این روزهای بازار ارزهای دیجیتال موجب تاسیس صرافی های مختلفی در سراسر جهان شده است که ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. لذا پیدا کردن بهترین صرافی ارز دیجیتال به یکی از مهمترین دغدغه‌های ذهنی سرمایه‌گذاران و فعالان رمزارزها تبدیل شده است. وجود صرافی‌های متعدد ایرانی و خارجی در زمینه‌ی خرید و فروش ارزهای دیجیتال و از طرفی نبود راهی برای تشخیص اعتبار صرافی‌ها، پیدا کردن بهترین صرافی ارز دیجیتال را با مشکلاتی برای فعالان بازار ارز دیجیتال رو به رو کرده است. اغلب فعالان این بازار به دنبال صرافی با کارمزد پایین، حجم معاملات بالا، امنیت قابل قبول و رابط کاربری ساده هستند اما پیدا کردن چنین صرافی نیاز به تحقیق زیادی دارد. لذا به این فکر افتادیم تا به بررسی و معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بپردازیم تا در حد توان کمکی به شما کرده باشیم.

مقایسه صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

1- نوبیتکس

نوبیتکس ایرانی اولین سایت دانش‌بنیان در زمینه‌ی خرید و فروش رمزارزها می‌باشد که با تاییدیه‌ی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تاسیس شده‌است. نوبیتکس به دلیل مراحل آسان احراز هویت، یکی از پرطرفدارترین صرافی‌های ایرانی در بین علاقه‌مندان به بازار رمزارزها در ایران است. ولی دلایل محبوبیت دیگری چون دارا بودن نسخه‌ی موبایل، طرح‌های ویژه‌ی کارمزد برای سطوح مختلف از کاربران، داشتن حساب کاربری مجزا برای شرکت‌ها با کارمزد مناسب را نیز داراست. ولی عیب اصلی آن کارمزد بالایی است که از معاملات در بازه‌ی 30 روزه دریافت می‌کند.

 

نوبیتکس

 

2- والکس

والکس دومین صرافی معتبر ایرانی است که از همکاری مشترک دانشجویان دانشگاه تهران و شریف راه‌اندازی شده‌است. از مزایای شاخص این صرافی دارا بودن اپلیکیشن موبایل، طرح‌های ویژه تخفیف کارمزد و امکان سفارش‌گذاری خارج از قیمت لحظه‌ای می‌باشد. اما معایبی همچون کارمزد بالا (2/0 تا 4/0 درصد)، محدودیت معامله‌ی تمام رمزارزها (تنها معامله‌ی 6 رمزارز را پشتیبانی می‌کند.) و برای تعیین کارمزد کاربر سابقه‌ی 3 ماهه معاملات را در نظر می‌گیرد.

3-تبدیل

یکی از صرافی‌های خوب ایرانی که به تازگی نیز کار خود را شروع کرده است، صرافی تبدیل می‌باشد. از ویژگی‌های خوب و منحصر به فرد این صرافی می‌توان به فراهم کردن نقل و انتقال رمزارز با صرافی بایننس بدون دریافت کارمزد اضافی و استفاده از ابزارهای حرفه‌ای معاملاتی مانند استاپ لاس (گذاشتن حد ضرر در معامله‌ی باز) است. در این صرافی کارمزد معاملات به صورت درصدی از معامله و از ارزی که دریافت می‌کنید، اخذ می‌شود. (بطور مثال اگر شما خریدار یک ارز دیجیتال باشید، کارمزد شما از رمزارزی که دریافت می‌کنید کسر می‌شود؛ و چنانچه فروشنده یک ارز دیجیتال باشید کارمزد شما از ریالی که دریافت می‌کنید، کسر خواهد شد.) در این صرافی کارمزد معاملاتی که یک طرف آن‌ها ریال باشد برحسب میزان حجم معاملات دو ماه گذشته کاربر به‌صورت پله‌ای محاسبه می‌شود که میزان آن معمولاً در بازه 15/0- 4/0 درصد است. اما در خصوص کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال در بازارهای غیر ریالی که جفت ارزهای دیجیتال موردمعامله است و ریال دریافت یا پرداخت نمی‌شود، مبلغ کارمزد ثابت و 2/0 درصد است.

4- اکسیر

صرافی اکسیر در رده‌ی چهارم صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از نظر محبوبیت و اعتبار قرار دارد. از نقاط قوت اکسیر، اختصاص کارمزد به تناسب فعالیت کاربران در پنج سطح است که برای افراد مبتدی میزان این کارمزد 25/0 درصد در نظر گرفته می‌شود. جذاب‌ترین ویژگی این صرافی استفاده از سرویس‌های کیف پول شرکت آمازون است که از لحاظ امنیتی دسترسی چند لایه و محافظت شده دارند. از نقاط ضعف این صرافی عدم قابلیت معامله تمامی رمزارزها و تنها پشتیبانی از ۱۲ ارز دیجیتال برتر است.

5- اکسکوینو

اکسکوینو در رتبه‌ی پنجم صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی قرار دارد و دارای مجوز سازماندهی ارشاد می‌باشد. از ویژگی‌های برتر آن می‌توان به قابلیت معامله تمامی رمزارزها، کارمزد ثابت و دارا بودن اپلیکشن موبایلی اشاره کرد. حداکثر میزان تراکنش در این سایت 50 میلیون تومان در روز است که می‌توانید با ارسال تصویر قبض آب یا برق محل سکونت خود و تکمیل مراحل احراز هویت این میزان را به 100 میلیون تومان در روز افزایش دهید. اکسکوینو به تازگی طرح ویژه تخفیف 50 درصدی را برای کاربرانی که به جای تتر از استیبل کوین از اکسکوین استفاده کنند، فراهم کرده است.

مقایسه صرافی های ارز دیجیتال خارجی

1-صرافی بایننس (Binance)

صرافی بایننس یک صرافی چینی است که در سال ۲۰۱۷  توسط دو سرمایه‌دار چینی تاسیس شد. بایننس درحال حاضر به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا از نظر حجم معاملات شناخته می‌شود .بایننس یک صرافی کریپتو به کریپتو است. بدین معنی که کاربران فقط می‌توانند از آن برای معاملات ارزهای دیجیتال استفاده کنند. اگر شما تاکنون ارز دیجیتالی نداشتید، قبل از شروع معامله در صرافی بایننس، لازم است که ابتدا ارز دیجیتال خود را از صرافی‌های آنلاین دیگر خریداری کنید و سپس توسط آدرس عمومی کیف پول خود آن را به صرافی بایننس منتقل کنید. اکنون قادر خواهید بود تا از معامله با بیش از ۲۰۰ کوین و توکن مختلف در صرافی بایننس استفاده کنید. کارمزد صرافی بایننس در سطوح مختلف کاربری متفاوت است. بطور مثال افرادی که حجم معاملات ماهانه‌شان به زیر ۵۰ بیت کوین می‌رسد، برای هر معامله 1/0 درصد از مبلغ معامله را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند و اگر در معاملاتشان از ارز دیجیتال خود صرافی با نام بایننس کوین (BNB)، استفاده کنند، کارمزد می‌تواند تا ۲۵ درصد کاهش یابد. بایننس برای واریز و شارژ حساب کارمزدی دریافت نمی‌کند اما برداشت‌ها از این صرافی دارای کارمزد هستند که نسبت به نوع ارز دیجیتال متغیر است.

2- صرافی کوین بیس (Coinbase)

معروف‌ترین و صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده، کوین بیس است. کوین‌بیس علاوه‌ بر یک صرافی ارز دیجیتال، یک کیف‌پول رمزارزی هم می‌باشد که امکان ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال در آن  میسر است. کوین‌بیس در حال حاضر معاملات ۳۲ کشور در سراسر جهان، با بیشتر از چهار میلیون کاربر فعال، پشتیبانی می‌کند و مدعی است تا پنج سال دیگر تعداد کاربرانی که به آن می‌پیوندند به یک میلیارد نفر برسد. کوین بیس روی انتقال پول از طریق بانک 49/1 درصد و از طریق کارت‌های اعتباری 99/3 درصد کارمزد برداشت می‌کند. کارمزد معاملات در کوین بیس نیز بر اساس حجم معاملات ماهانه متغیر است. از معایب این صرافی آمریکایی، محدود بودن تعداد ارزهای دیجیتال قابل خرید و فروش است در این صرافی شما می‌توانید تنها (XRP, EOS, XLM, ETC ZEC, ZRX, REP, BAT, LINK, DAI, USDC, ETH BCH, LTC, BTC,) را معامله کنید. از مزایای خوب کوین بیس همانند بایننس حجم نقدینگی در گردش این صرافی است که امکان خرید و فروش فوری را فراهم می‌کند.

3- کوینکس (Coinex)

این صرافی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و امکان بلوکه شدن حساب و سرمایه، بهترین گزینه برای افراد در داخل ایران است. کوینکس یکی از اولین استقبال کنندگان از ارزهای رمزنگاری شده با تجربه‌ی بین‌المللی بالا است. شرکت صرافی کوینکس در کشور هنگ‌کنگ تاسیس شده است و در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرویس‌های خود را ارائه می‌دهد. از مزایای کوینکس می‌توان به دریافت حق کمیسیون پایین در صورت ترید کردن به عنوان یک معامله‌‌گر، فراهم‌کردن شرایط VIP برای به صفر رساندن کمیسیون، تأثیرپذیری کم نسبت به ربات‌ها و نهنگ‌ها، عدم دریافت کارمزد برای برخی رمزارزها مانند بیت‌کوین کش اشاره کرد. ولی مهم‌ترین مشکل این صرافی حرفه‌ای، عدم پشتیبانی از ارزهای فیات است. که افراد را به خرید رمزارز از صرافی‌های دیگر و انتقال آن به این صرافی وادار می‌کند. البته عیب دیگر آن نیز الزام کردن کاربران به رعایت حداقل میزان سپرده و برداشت است.

صرافی ایرانی یا خارجی؟

پاسخ به این سوال می‌تواند به فراخور سلیقه و شرایط هر فرد متفاوت باشد اما این نکته که کدام یک برای کاربران ایرانی به واقع مفید هستند و مردم می‌توانند بی دغدغه به آنها اعتماد کنند، شاید پاسخ درست به این سوال باشد. در ادامه به بررسی دلایل برتری هر یک از این صرافی‌ها می‌پردازیم.

1- تسلط به زبان انگلیسی

شاید یکی از دلایل مهم تمایل افراد به صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال، عدم تسلط به زبان انگلیسی باشد که هنگام ثبت نام و ارتباط با پشتیبانی صرافی (در صورت بروز مشکل) کار را برایشان دشوار می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود چنانچه در انگلیسی ضعف دارید حتما از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید.

2-واریز و برداشت ریالی

یکی از مزیت‌های اصلی صرافی‌های ایرانی واریز و برداشت ریالی است که کارمزد تبدیل ارز و مشکلات پرداخت ناشی از تحریم‌های  بین‌المللی مانند پی پل، مسترکارت را ندارند و به آسانی می‌توان از طریق درگاه‌های بانکی ایرانی واریز و برداشت نمود. اما صرافی‌های معتبر خارجی با وجود این مشکلات به دلیل شفافیت مالی بیشتر قابل اعتمادتر هستند.

3-پشتیبانی و رسیدگی به شکایات

یکی از مزایای صرافی‌های ایرانی دسترسی آسان‌تر به پشتیبانی صرافی و رسیدگی به مشکلات و شکایات کاربران است که هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی امکان‌پذیر است. اما در بهترین و کم هزینه‌ترین حالت ممکن بتوان از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی با پشتیبانی صرافی‌های خارجی در ارتباط بود.

کلام پایانی

در این مقاله با بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران و جهان آشنا شدید. اگرچه صرافی‌های معتبر دیگری نیز در ایران و جهان وجود دارند و ممکن است شما از آن‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنید اما 8 صرافی معرفی شده در این مقاله جزو بهترین صرافی های ارز دیجیتال از نظر شفافیت مالی و امنیت تراکنش‌ها هستند و شما به راحتی می‌توانید به آن‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال اطمینان کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *