آموزشی

چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق داشته باشیم ؟

تمام کسانی که بازار بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند به امید سود و درآمد مناسب وارد این بازار شده‌اند اما گاهی اوقات چیزی که در بازار اتفاق می‌افتد با ذهنیت سرمایه‌گذار یکسان نیست و ممکن است فرد دچار زیان سنگینی شود. لذا توصیه اغلب کارشناسان به تازه واردان بازار، داشتن استراتژی معاملاتی در بازار بورس  است.

نداشتن استراتژی معاملاتی در بازار بورس شبیه این است که وارد میدان جنگ شوید  ولی ایده‌ و استراتژی برای رهبری میدان نداشته باشید و یا بدون داشتن مهارت شنا کردن به دل دریا بزنید. لذا داشتن استراتژی معاملاتی در بازار بورس از نان شب نیز واجب‌تر است. شما باید بر اساس اهداف مالی‌تان در کوتاه مدت و بلندمدت،، میزان ریسک‌پذیری و چگونگی معامله‌ کردن در بازار که موجب افزایش ارزش سبد سهام شما می‌شود، استراتژی معاملاتی خود را در برای ورود به بازار تعیین کنید. در ادامه مقاله قصد داریم به شما در ندوین یک استراتژی معاملاتی موفق در بورس  کمک کنیم.

1- افق زمانی سرمایه‌گذاری‌تان را تعیین کنید

اولین گام برای تدوین یک استراتژیِ معاملاتی، تعیین افق زمانی سرمایه‌گذاری شما در بازار بورس است. دید تمام سهامداران به بازار، دید بلندمدتی نیست و گاهی افراد حتی دیدی چند روزه به بازار دارند پس نمی‌توان برای تمام سهامداران یک استراتژی تعیین کرد. به عنوان مثال کسی که بورس را به عنوان شغل دوم خود می‌بیند و زمان ریادی را بررسی نمودارهای سهم‌های مختلف ندارد، قطعا بهتر است افق زمانی بلندمدت‌تری را برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس انتخاب کند. پس شما در وهله‌ی اول باید افق زمانی که برای سرمایه‌گذاری در بازار مدنظر دارید تعیین کنید. 

2- میزان ریسک‌­پذیری خود را تعیین کنید

همانطور که در مقاله ریسک و بازده سرمایه‌گذاری در بورس صحبت کردیم، یکی از عوامل کلیدی در تعیین استراتژی معاملاتی، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار است. ریسک‌پذیری شما با گذشت زمان، تغییر شیوه‌ی زندگی و تغییرات مالی تغییر خواهد کرد و ممکن است نیاز بعد از مدتی نیاز به بازنگری میزان ریسک‌پذیری خود داشته باشید. ارزیابی ریسک‌پذیری مبتنی بر زمان از روش‌های محبوب برای تعیین استراتژی کوتاه‌مدتی و بلندمدتی است. اگر افق زمانی سرمایه‌گذاری شما، بلندمدت باشد، ممکن است سطح ریسک بالاتری را بپذیرید و زمانی که بازار بی‌ثبات و نوسانی است از فرصت‌های خرید به وجود آمده استفاده کنید ولی اگر افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدتی دارید، بهترین کار سرمایه‌گذاری با ریسک پایین است. شما می‌توانید با تنوع بخشیدن به سبد سهام خودتان ریسک کلی سبد را پایین نگه دارید و از ضرر سنگین جلوگیری کنید.

یکی از دیگر از موارد مهم در تعیین ریسک پذیری تان، سرمایه ریسک است. اگر تازه وارد بازار بورس شده‌اید، تنها با 10 درصد از کل سبد سهام‌تان ریسک کنید که این امر می‌تواند آسیب‌پذیری شما را در برابر ریسک محدود کند اما اگر یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و با تجربه هستید، می‌توانید 25 درصد یا بیشتر از سبد سهام‌تان را به سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالاتر اختصاص دهید اگر ما توصیه می‌کنیم این کار را با گذشت زمان و به آرامی انجام دهید تا سرمایه‌تان در برابر نوسانات بازار در امان باشد.

تعیین میزان ریسک پذیری خود در استراتژی معاملاتی در بازار بورس

3- شاخص‌های تکنیکالی مناسب برای تعیین نقاط ورود و خروج انتخاب کنید

تعیین نقطه‌ی مناسب ورود و خروج از سهم همواره یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاران بوده است چراکه هر تصمیم اشتباهی ممکن است موجب از دست رفتن دارایی سرمایه‌گذاران بشود. در این امر تحلیل تکنیکال می‌تواند راهگشای سهامداران باشد.  سهامداران با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانند، علاوه پیدا کردن فرصت‌های خرید و فروش جدید، روند حرکتی بازار را نیز تشخیص دهند و بر اساس آن تصمیم به خرید و فروش بگیرند.

یکی از نکات مهم در تدوین استراتژی معاملاتی، انتخاب شاخص‌های تکنیکالی مناسب و هم‌راستا با استراتژی معاملاتی‌تان برای تعیین نقطه ورود و خروج از سهم است. به عنوان مثال در استراتژی شما آمده که اگر اندیکاتور MACD سیگنال خرید صادر کرد و حجم نیز روندی صعودی داشت، شما اقدام به خرید می‌کنید پس بررسی اندیکاتورها وشاخص‌های دیگر در نقطه‌ی ورود شما بدون تاثیر است. اگرجه ممکن است به کار بردن شاخص‌های مختلف برای تعیین نقاط ورود و خروج مناسب، وسوسه‌انگیز باشد اما انتخاب شاخص‌هایی که بیشترین ارتباط را با استراتژی شما دارد می‌تواند شما به سود بالاتری برساند.

4- استراتژی معاملاتی خود ارزیابی کنید

قبل از خرید و فروش، استراتژی معاملاتی خودتان را ارزیابی کنید و ببینید آیا این استراتژی، شما را به میزان سود موردنظر می‌رساند و یا در مواقعی که تحلیل شما است، از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند یا خیر. برای تست، استراتژی خود را از شرایط ورود و خروج گرفته تا معیارهای دیگر روی کاغذ بیاورید. سپس ببینید تا چه حدی موقعیت خرید و فروش استراتژی شما درست تعیین شده است و در آخر تمام سناریوهای مختلف را بررسی کنید و نتایج عمل به استراتژی معاملاتی خود را یادداشت کنید و در صورت لزوم اگر دیدید استراتژی شما نیاز به اصلاح و بازنگری دارد حتما آن را اصلاح کنید.

کلام آخر

تدوین یک استراتژی مناسب در بازار بورس باید جزو اولویت‌های اول هر سرمایه‌گذاری باشد. 90 درصد افرادی که به بازار بورس وارد می‌شوند، بعد از دو سال با ضرر از این بازار خارج می‌شوند! این آمار عجیب اگرچه تکان دهنده است اما متاسفانه واقعیت دارند. 10 درصد دیگر افرادی هستند که به این درک رسیده‌اند که باید برای معاملات خود برنامه داشته باشند. لذا سعی کنید در بدو ورود به بازار سرمایه، استراتژی معاملاتی خود را تعیین کنید و خود را ملزم به عمل به آن کنید. به این نکته نیز توجه کنید شما باید به ورت مرتب استراتژی خودرا ارزیابی کنید و آن‌را بر اساس ریسک‌پذیری فردی، شرایط بازار و تغییرات مالی خود تنظیم کنید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *