سرمایه‌گذاری

چه سهمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نکنیم؟

پیدا کردن یک سهام خوب برای سرمایه‌گذاری به آن راحتی که سرمایه‌گذاران بازار بورس می‌خواهند، نیست. تمامی سهم‌های بازار برای خرید مناسب نیستند چراکه ویژگی‌هایی که باید یک سهم مناسب برای خرید داشته باشد را ندارند. قبلا در مورد نحوه‌ی پیدا کردن سهام مناسب صحبت کردیم اما در این مقاله قصد داریم دلایلی برای نخریدن و سرمایه‌گذاری در یک سهام را برای شما بیاوریم. در واقع به شما نشانه‌های برای عدم انتخاب سهم نامناسب برای سرمایه‌گذاری بدهیم. 

1- نقدشونگی و حجم معاملات پایین

یکی از دلایل جذابیت بازار بورس برای سرمایه‌گذاری، نقدشونگی بالای بازار است. لذا مشخص است سهمی که نقدشوندگی و حجم معاملات پایینی دارد برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست. اما چرا باید از حجم معاملات و نقدشوندگی پایین ترسید؟

حجم پایین معاملات در یک سهم به خصوص بدان معناست که در سهم پول یا نقدینگی مناسبی وجود ندارد و سهم زیاد مورد توجه بازار نیست و به طبع ان شما همیشه امکان فروش سهام خود را نخواهید داشت. همچنین به عنوان یک قاعده‌ی کلی، نقدینگی کم یک سهام نوسانات قیمتی سهم را افزایش دهد چرا که تعداد معامله‌ اندک است و بسیار ساده می‌توان سهم را با نقدینگی قیمت سهم را افزایش داد و پس مدتی با خروج نقدینگی سهم افت قیمت زیادی را تجربه کند. لذا قبل از خرید سهام، پیشینه قیمت و حجم معاملات نماد نسبت به حجم مبنا را بررسی کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای سرمایه‌‌گذاری بگیرید.

2- پیشینه درآمدی بد

روند سودآوری شرکت‌ها همیشه جزو نکاتی بوده است که سرمایه‌گذاران توجه زیادی به آن می‌کنند. لذا اگر سودآوری شرکتی به شکل مداوم افزایش نیابد و نسبت P/e آن به مرور زمان کاهش نیابد، احتمالا سرمایه‌گذاران شرکت تصمیم به فروش سهام می‌گیرند و به طبع آن ارزش و قیمت سهام افت خواهد کرد. به طور کلی شرکتی که طی چندین فصل مالی موفقیتی در افزایش سودآوری شرکت نداشته و هزینه‌های شرکت بالاتر از سود بوده، از نظر بنیادی سهمی مناسب برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

3- معاملات نهانی ناشی از اتفاقات ناگوار داخل شرکت

قبل از اینکه به این مبجث ورود کنیم بگذارید منظورمان از معاملات نهانی را به صورت کامل توضیح دهیم. برخی از اطلاعات در بازار بورس حکم طلا را دارند اگر سرمایه‌گذاری به این اطلاعات دسترسی داشته باشد سرمایه‌گذاری موفقی در بازار بورس خواهد داشت. به این اطلاعات که معمولا مالکان و سهامداران اصلی شرکت و یا افراد متصل به این افراد به آن دسترسی دارند، اطلاعات نهانی می‌گویند. شاید شما به اطلاعات نهانی یا رانتی دسترسی نداشته باشید ولی می‌توانید معاملات نهانی سهام را زیر نظر بگیرید.

بسیاری از سرمایه‌گذاران معاملات نهانی را به عنوان شاخصی از مشکلات احتمالی شرکت که هنوز آشکار نشده می‌دانند. شما هم معاملات نهانی غیرمعمول مانند خروج یک سهامدار عمده یا درصدی از سهامداران را ارزیابی کنید و این نوع معاملات را در کناز گزارش‌های سالانه، سه ماه و نمودار قیمت سهام بگذارید تا دقیق تحولات شرکت را بررسی کرده باشید. به هر حال اگر سهامدار عمده‌ای دست به فروش سهام زیادی بزند و گزارش‌های مالی نیز روند جالبی نداشته باشد به نظر میاد اتفاقی در شرکت در حال رخ دادن است که شما از آن بی اطلاعید.

4- نسبت­های مالی نامناسب

نسبت‌های مالی، اعداد و ارقام موجود در صورت‌های مالی مانند ترازنامه‌ها، صورت‌های سود و زیان و صورت‌های جریان نقدینگی را بررسی کنید اینگونه می‌توانید از خرید سهام نامناسب اجتناب کنید.

ما در مقاله آشنایی با نسبت‌های مالی و کاربرد آن‌ها در مورد نسبت های مالی به صورت کامل توضیح داده‌ایم اما در اینجا چندین مثال ساده می‌آوریم:

  • با محاسبه نسبت جاری که از تقسیم دارایی‌های جاری شرکت بر بدهی‌ها بدست می‌آید می‌توانید ببنید که شرکت به چه میزانی زیر بار بدهی است.
  • با محاسبه نسبت آنی که از تقسیم دارایی‌های نقدی شرکت بر بدهی­های جاری بدست می‌آید می‌توانید بفهمید شرکت تا چه حد می‌تواند هزیه‌های جاری خودش را پرداخت کند.
  • با محاسبه P/E شرکت که از تقسیم قیمت سهام بر سود هر سهم بدست می‌آید می‌توانید ببنید که آیا سهام شما نسبت به سایر سهم‌های هم گروه خود بیش از حد ارزش‌گذاری شده است یا خیر.

5- سفته بازی در سهم

حتما شنیده‌اید که سهمی به صورت سفته‌بازی بالا رفته و سهم حباب دارد. سراغ اینگونه سهم‌ها برای سرمایه‌گذاری رفتند تقریبا خودکشی محسوب می‌شود چراکه سهم با استفاده از تبلیغات فراوان و با استفاده از اخبار و شایعاتی غیر واقعی که داشته بالا رفته و هر آن ممکن است سهم توسط بازیگران در اوج قیمت خالی شود و شما نیز در صف فروش‌های متوالی بمانید.

سخن پایانی

یک سهم نامناسب برای سرمایه‌گذاری همیشه علائم هشدار دهنده‌ای به شما مخابره می‌کنند این علائم می‌تواند حجم و نقدشونگی پایین سهم، پیشینه بد درآمدی سهم یا معیارهای مالی ضعیف باشد. اما شاید ما زیاد به این علائم توجه نکنیم و بعد از خرید سهام برای سرمایه‌گذاری به اشتباه خودمان پی ببریم. انتخاب سهم نامناسب برای سرمایه‌گذاری می‌تواند سرمایه‌ای که به زحمت جمع‌آوری کردید را کاهش دهد لذا قبل از خرید و انتخاب سهمی برای سرمایه‌گذاری، سهم را از تمام منظرهای تکنیکالی و بنیادی بررسی کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *