آموزشی

سودآوری شرکت چه تاثیری بر قیمت سهام دارد؟

هر فردی برای انتخاب سهام مناسب برای خرید از پارامترها و شاخصهای مختلفی استفاده می کند. اما تحلیلگران با هر رویکردی چه بنیادی باشند یا تکنیکال حتما میزان سودآوری شرکت و سودی که به ازای هر سهم (EPS) می‌سازد را در تحلیل خود به عنوان شاخصی مهم در نظر خواهند گرفت. اما یکی از سوالات سهامداران این است که چه رابطه‌ای بین قیمت و سودآوری یک شرکت وجود دارد. آیا سودآور بودن یا زیان‌ده بودن یک شرکت مبنای خوبی برای رشد قیمت و یا بالا بودن قیمت سهام است؟

اجازه بدهید قبل از اینکه به سوالات بالا پاسخ دهیم تعریفی کوتاه در مورد سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت بر سود (P/E) داشته باشیم.

سود هر سهم (EPS)به چه معناست؟

اولین قدم برای درک رابطه بین قیمت سهام و سودآوری آن، دانستن مفهوم سود هر سهم یا EPS سهم است. واژه EPS مخفف عبارت Earnings per Share، معادل “درآمد به ازای سهم” است. به طور ساده eps شرکت برابر با مقدار سودی است که به ازای هر یک عدد سهم شرکت بدست می‌آید.  فرض کنید شرکت هیچ سودی را در مجمع به سهامداران پرداخت نکند، اگر یک شرکت 1 میلیون تومان سودآوری داشته باشد و تعداد سهام شرکت 10000 باشد، EPS حاصل برابر 100 تومان خواهد شد.

نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) چیست؟

هر سرمایه‌گذاری که بخواهد سهمی را خریداری کند به نسبت P/E آن نیز توجه ویژه‌ای می‌کند. به عنوان مثال سهمی که نسبت به هم‌گروهی‌هایش نسبت P/E پایین‌تری دارد با تقاضای بیشتری از طرف سهامداران روبه رو می‌شود. اما این نسبت چه مفهومی دارد و چرا مهم است؟

همانطور که در مقاله نسبت P/E گفتیم، pe همان نسبت قیمت به سود سهام (معادل عبارت price to earning) است. در حقیقت نسبت pe سهام نشان می‌دهد که برای هر واحد سود سهم، چقدر پول باید پرداخت شود. به عنوان مثال اگر pe یک سهم 10 باشد، برای یک میلیون تومان سود، باید 10 میلیون تومان از آن سهم خریداری شود. برای محاسبه pe سهم، باید قیمت آن را بر مقدار سود (eps) سهم تقسیم نمود. 

تاثیر سودآوری شرکت بر قیمت سهام

روند سودآوری شرکت‌ها همیشه جزو نکاتی بوده است که سرمایه‌گذاران توجه زیادی به آن می‌کنند. لذا اگر سودآوری شرکتی به شکل مداوم افزایش نیابد و نسبت P/e آن به مرور زمان کاهش نیابد، احتمالا سرمایه‌گذاران شرکت تصمیم به فروش سهام می‌گیرند و به طبع آن ارزش و قیمت سهام افت خواهد کرد. اما نسبت P/E بالا و کم بودن سود هر سهم همیشه نکته منفی به حساب نمی‌آید.

برخی اوقات بازار بر این باور است که شرکت در آینده رشد چشمگیری می‌کند و میزان سودآوری آن افزایش پیدا می‌کند لذا قیمت حال حاضر سهم را منطقی می‌دانند. لذا علاوه بر نگاه کردن به این نسبت باید رشد و آینده سودآوری شرکت را نیز برای خرید سهام در نظر بگیرید. شرکت‌های رشدی یا جوان معمولا نسبت‌های P/E بالایی دارند و آن هم به دلیل پیش‌بینی رشد سودآوری آن‌ها در آینده است. به عنوان مثال شرکت آمازون در ابتدای ورود به بازار بورس آمریکا P/E برابر 511006 داشت که به نظر بسیار بالا بود اما قیمت شرکت برابر 334 دلار بود. اما دلیل P/E بالای شرکت آمازون چه بود؟ شرکت برای گسترش فعالیت خود تصمیم گرفته بود که سود خود را شدیدا کاهش دهد فلذا P/E بالایی داشت. 

نحوه کسب درآمد با معامله طبق تقویم انتشار گزارش‌های سودآوری شرکت‌ها

شرکت‌ها موظفند هر سه ماه یکبار گزارش‌های سودآوری خود را در سامانه کدال منتشر کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند روند سودآوری شرکت را بررسی کنند. اگر شرکتی روند خوبی داشته باشد احتمالا با تقاضای مطلوبی از طرف سرمایه‌گذاران مواجه خواهد شد و رشد قیمتی سهام را تجربه خواهد کرد. لذا زمانی که به نزدیک انتشار گزارش‌های سودآوری شرکت‌ها نزدیک می‌شوید، باید مراقب نوسان قیمت‌ها باشید.

اغلب سرمایه‌گذاران برای کسب سود مناسب در کوتاه مدت منتظر این انتشار گزارش‌ها می‌مانند تا سهمی که گزارش مطلوبی را ارائه کرده خریداری کنند و از رشد قیمتی سهم استفاده کنند. اگر شما هم می‌خواهید از این روش برای کسب سود استفاده کنید حتما بعد از انتشار گزارش سهم را خریداری کنید و قبل از انتشار گزارش و صرفا با توجه به اخباری که از شرکت در فضای مجازی پیچیده است دست به معامله نزنید. اما دسته‌ای دیگر از سرمایه‌گذاران به دنبال سهمی هستند که معمولا فراتر از پیش‌بینی‌ها رشد سودآوری داشته‌اند. این نو سرمایه‌گذاران، گزارشات و پیش‌بینی سودآوری سهم‌ها را در فصول قبل بررسی می‌کنند و سهمی که معمولا نسبت به پیش‌بینی‌ها، سودآوری بالاتری را دارد را قبل از ارائه گزارشات سه ماهه خریداری می‌کنند و بعد از گپ قیمتی حاصل از انتشار گزارش‌ها در سامانه کدال سهم را به فروش می‌رسانند.

سخن پایانی

قبل از اینکه سهمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، حتما سودآوری شرکت را در دوره‌های مختلف بررسی کنید و ببینید که آیا شرکت از لحاظ سودآوری روند رو به رشدی را داشته یا خیر، سپس تصمیم به سرمایه‌گذاری در شرکت بگیرید. اما تنها این پارامتر مبنای تصمیم‌گیری خود قرار ندهید در کنار آن P/E سهم، بازدهی نسبت شاخص و وضعیت تکنیکالی سهم را نیز در نظر بگیرید.

پست های مرتبط:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *