آموزشی

چه زمانی سهام خود را بفروشیم؟

کسانی که بازار بورس را به عنوان بازار هدف خود برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند معمولا در زمان خرید سهام دقت بیشتری نسبت به فروش سهام به خرج می‌دهند و استراتژی مشخصی برای فروش سهام ندارند و بیشتر بر اساس احساسات خود اقدام به فروش می‌کنند. به عنوان مثال گاهی اوقات شما سهامی را در کف قیمتی می‌خرید و سهام روند صعودی خود را آغاز می‌کند و ارزش سهام دو برابر می‌شود و شما همچنان به امید روند صعودی سهم، اقدام به فروش سهام نمی‌کنید اما از همان نقطه سهم شروع به ریزش می‌کند و شما همچنان به امید رشد مجدد، سهام را نگه می‌دارید. در صورتی که سهم همچنان روند نزولی دارد و هر روز از سود شما کاسته می‌شود. اما اگر شما زمان فروش درست انتخاب کرده بودید و از سهام خارج شده بودید سود مناسبی از سهام بدست می‌آورید. 

موفقیت معامله‌گر در بازار بورس پیدا کردن نقطه‌ی خرید مناسب و بعد از آن فروش سهام در نقطه‌ مناسب است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در فروش سهام مشکل دارند و گاهی اوقات دلیل آن ریشه در گرایش ذاتی انسان به حرص و طمع دارد. با این وجود ، چندین استراتژی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آنها زمان مناسب فروش را تشخیص دهید.  مهمترین نکته در مورد این استراتژی ها این است که آنها سعی می کنند برخی از احساسات انسانی را از روند تصمیم گیری خارج کنند. لذا در این مقاله سعی داریم نکاتی را برای تعیین زمان مناسب فروش سهام بازگو کنیم تا شما بتوانید با استفاده از این نکات سود کسب شده از بازار را تضمین کنید. 

فروش سهام بر اساس تحلیل اشتباه زمان خرید

تمام سرمایه‌‌گذاران قبل از اینکه اقدام به خرید سهمی کنند، تمامی جوانب از تحلیل بنیادی سهم گرفته تا تحلیل تکنیکال را در نظر می‌گیرند تا مبادا سرمایه‌شان از دست نرود. با این حال باید توجه داشته باشید که قرار نیست همیشه تحلیل شما درست از آب بیاید و ممکن است مجبور شوید سهم را حتی با زیان به فروش برسانید. این نکته را در گوشه ذهن خود داشته باشید که قرار نیست تمام خرید و فروش‌های شما درست باشد و از هر 10 تحلیل شما احتمالا دو الی سه تای آن اشتباه خواهد بود، لذا باید سعی کنید از سهم‌هایی که با تحلیل اشتباه خریدید با کمترین ضرر ممکن خارج شوید.

البته، تمام اشتباهات تحلیلی یکسان نیستند. گاهی اوقات شما سهمی را برای خرید انتخاب می‌کنید و سهام شرکت به دلیل کاهش سودآوری شرکت در کوتاه مدت نزول می کند اما همچنان سهم در بلندمدت ارزش نگهداری دارد. شما در اینجا نباید به سرعت واکنش نشان دهید و سهم را به فروش برسانید اما اگر به این موضوع پی بردید که شرکتی که سهام آن را خریدید بازار را به رقبای خود واگذار کرده درنگ نکنید و سهام خود را بفروشید.

فروش سهام بر اساس افزایش چشمگیر قیمت

حتما برای شما نیز پیش امده که بعد از خرید سهامی، سهم روند صعودی قدرتمندی بگیرد و در بازه‌ی کوتاهی افزایش قیمت زیادی را تجربه کند. صعود یکباره سهام بعد از خرید شما همیشه دلیل بر تحلیل درست و به جای شما نیست و گاهی قیمت سهام بر اساس شایعات بازار مانند تجدید ارزیابی سنگین و یا تغییر بنیادی شرکت رشد سنگینی را تجربه می‌کند ولی بعد از آن قیمت نزولی می‌شود. لذا فروش سهام بعد از رشد غیرمنطقی قیمت به نظر کار عاقلانه‌تری از نگهداری آن است. شما می‌توانید بعد از فروش سهام منتظر کاهش قیمت سهام و رسیدن به نقطه‌ی حمایتی سهم برای ورود مجدد باشید.

فروش سهام بر اساس ارزش ذاتی سهم

فروش سهام یک شرکت بر اساس ارزش ذاتی به تجربه و دانش شما از بازارهای مالی بستگی دارد.  این روش فروش بیشتر در بین معامله‌گران ارزشی مرسوم است. فرض کنید شما قبلا برای خرید سهام شرکت احتمالا وضعیت بنیادی سهام را بررسی کردید و به نظرتان آمده که شرکت در زمان خرید شما زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است. حال اگر بعد از خرید و بازدهی مناسب به این نتیجه برسید که ارزش سهام شرکت دیگر بالاتر از ارزش ذاتی آن است چه می‌کنید؟ احتمالا گزینه فروش در اینجا گزینه مطلوب‌تری برای شما خواهد بود. این استراتژی فروش در واقع نقطه‌ی خروج امنی را به شما نشان می‌دهد. 

البته راه ساده‌تر دیگری در این روش وجود دارد. شما P/E پنج الی ده سال اخیر سهم را ارزیابی کنید و متوسط این شاخص را محاسبه کنید، اگر P/E سهام از متوسط این شاخص طی پنج الی ده سال اخیر بالاتر بود می‌توانید سهم خود را بفروش برسانید.

فروش سهام بر اساس فرصت خرید مناسب در سهمی دیگر

این استراتژی فروش مختص افرادی است که همیشه در حال رصد و ارزیابی بازار هستند. این افراد همیشه به دنبال خرید سهام در فرصت‌های مناسب خرید هستند، لذا آن‌ها بعد از کشف موقعیت مناسب در سهام شرکت دیگر، با بررسی پرتفوی و یا سبد سهام خود سهام شرکتی که می‌دانند فعلا رشدی نمی‌کند و یا رشد خود را کرده می‌فروشند و به سهامی که در کشف کرده است، ورود می‌کنند. اگر شما جزو سرمایه‌گذاران منفعل هستید این استراتژی فروش برای شما چندان مناسب نیست.

 فروش بر اساس سطوح تکنیکالی

یکی از  روش‌ها و استراتژی‌هایی که اغلب معامله‌گران بازار برای فروش سهام خود از آن استفاده می‌کنند، روش تحلیل تکنیکال و استفاده از حمایت‌ها و مقاومت‌های سهم است. در این روش معامله‌گر با استفاده از روند قمیتی سهم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، سطوح حمایت و مقاومتی را برای سهام در نظر می‌گیرد. سپس با استفاده از اندیکاتورهای مختلف مانند RSI، Macd، MFI و دیگر اندیکاتورها اقدام به فروش و سیو سود سهام در سطوح مقاومتی می‌کند.

البته این فروش همیشه در نقطه مقاومتی اتفاق نمی‌افتد، همانطور که در مقاله روش‌های تعیین حد ضرر توضیح دادیم، گاهی اوقات سرمایه‌گذار سطح حمایتی معتبری را به عنوان حد ضرر خود تعیین می‌کند و زمانی که سطح شکسته شود اقدام به فروش سهام خود حتی با زیان می‌کند.

سخن پایانی

اگر اهمیت فروش به موقع سهام از نقطه‌ی ورود بیشتر نباشد، قطعا کمتر هم نیست. لذا سعی کنید به استراتژی‌هایی که برای فروش تعیین کردید حتما پایبند باشید حتی اگر فروش شما منجر به زیان شود. امیدواریم راهکارها و استراتژی‌های ارائه شده در این مقاله برای انتخاب نقطه‌ی فروش مناسب سهام مفید باشد. 

Related Posts

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *