سرمایه‌گذاری

چه عکس‌العملی در برابر ریزش بورس داشته باشیم

در 100 روز گذشته، فعالان بازار بورس ایام دشوار و پر از استرس، نا امیدی و بی‌اعتمادی را پشت سر گذاشتند. بازار در پی بی‌اعتمادی به مسئولان همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و هیچ حمایتی نیز از بازار صورت نگرفته است. عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به آینده بازار باعث شده اغلب سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک فعلا به سرمایه‌گذاری در بازار روی خوش نشان ندهند و منتظر عکس‌العملی مثبت از بازار باشند.

با این حال احتمالا بازار سرمایه به زودی روند رو به رشد خود را آغاز خواهد کرد و چه بسا قبل از سال 1400 به سقف قبلی خود نیز برسد. اما باید توجه داشته باشیم که افت و خیز جزو ذات بازار سرمایه است و بنابراین سهام‌داران باید نسبت به عکس‌العمل‌های مناسب در بازار ریزشی نیز شناخت کافی داشته باشند. قبلا در مقاله بعد از ریزش بازار چه اتفاقی خواهد افتاد در مورد عکس‌العمل بازاربعد از ریزش توضیح داده‌ایم اما در این مقاله قصد داریم شما را با عکس العمل مناسب در بازار ریزشی که در آن کاهش پی در پی ارزش سهم‌ها اتفاق می‌افتاد آشنا کنیم.

چرا کاهش قیمت سهام می‌تواند موجب ترس سهامداران شود؟

وقتی شما خریدار مواد غذایی یا کالاهای دیگر هستید، قیمت‌های پایین این کالاها، شما را به خرید بیشتر ترغیب می‌کند. حتی گاهی موجی از تقاضای کاذب برای خرید کالا شکل می‌گیرد اما آیا کاهش قیمت سهام نیز موجب تقاضای بیشتر می‌شود؟
پاسخ این سوال قطعا خیر خواهد بود. کاهش پی در پی قیمت سهام موجب ترس و نگرانی سهامداران خواهد شد به نحوی که فشار فروش زیادی بر سهم وارد می‌کند و به طبع روند نزولی سهم تشدید خواهد شد. اما چرا اینگونه است؟
زمانی که شما می خواهید از فروشگاه شیر یا مواد غذایی دیگری را بخرید، انتخاب کالا با قیمت پایین‌تر موجب صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود اما در مقابل، سقوط بازار سهام اساسا هزینه شما را در سرمایه‌گذاری به ضرر تبدیل می‌کند و این ترسناک و دلهره آور خواهد بود. با این حال، شما تا زمانی که سهام خود را نفروشید، ضرر نخواهید کرد چرا که این زیانی که شما می‌بینید روی کاغذ خواهد بود و تا فروش سهام به واقعیت تبدیل نخواهد شد. همچنین باید توجه داشته باشید که بازیابی بازار سهام می تواند ضررهای شما را به سود تبدیل کند و سبد سهام شما را سودآور کند.

نکاتی برای سرمایه‌گذاری به هنگام ریزش بازار بورس

اگر شما جزو آن دسته از سهامداران هستید که در بازار ریزشی هنوز نقدینگی برای خرید سهام دارید، برای خرید سهام به چند نکته در این رابطه توجه کنید.

1- سبد سهامی متنوع بسازید

یکی از بهترین روش‌های کاهش ریسک و مواجه با ریزش و اصلاح عمیق بازار، متنوع سازی سبد سهام است. این بدان معناست که شما از انواع دارایی های موجود در بازار بورس از سهام گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق قرضه در سبد خود داشته باشید.

2- به افق زمانی خود فکر کنید

شما چه مدتی را برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس مدنظر دارید؟ این افق زمانی برای هر سرمایه‌گذار متفاوت خواهد بود و ممکن است از دید یک ماهه گرفته تا افق بلندمدت که ممکن است بیش از 10 سال نیز باشد، متغیر باشد. هر چه افق زمانی سرمایه‌گذاری شما طولانی‌تر باشد، خطر و ریسک کمتری را در کوتاه مدت خواهید داشت و می‌توانید بدون نگرانی خریدهای خوبی را در قیمت‌های جذاب بازار ریزشی انجام دهید.

3- از تلاش برای زمان‌سنجی بازار خودداری کنید

حدس و پیش‌بینی روند بازار یا یک سهام خاص کار دشواری هست و استراتژی مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. اگر چه برخی از اصول اساسی وجود دارد که می‌تواند به شما بگوید که آیا این سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر، اما با این وجود روند قیمتی یک سهام می‌تواند فوق‌العاده بی ثبات و غیرقابل پیش‌بینی باشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه تلاش کنید زمان بازگشت بازار و یا کف بازار را پیدا کنید تا سود بیشتری نصیب خودتان کنید، از استراتژی میانگین هزینه ثابت مستمر استفاده کنید.

شاید نام این استراتژی کمی گیج کننده باشد ولی انجام آن بسیار ساده است. این استراتژی بیان می‌کند که هنگام خرید سهام به جای تمرکز بر کف و سقف قیمتی و یافتن بهترین زمان برای خرید سهام، بودجه مورد نظر برای خرید سهام را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید و هر ماه بخشی از بودجه را صرف خرید سهام شرکت کنید. اینگونه شما میانگین قیمتی مناسبی دارید و زودتر نیز به سود خواهید رسید.

4- سهم‌تان را از دید بنیادی بررسی کنید

شناخت نقاط قوت و ضعف هر سهامی که در اختیار دارید و یا قصد خرید آن را دارید بسیار مهم است. با کمی مطالعه و تحقیق در مورد روند قیمتی سهام در ریزش‌ها و رکودهای گذشته بازار، می‌توانید بفهمید که سهام شما در زمان بحرانی بازار چگونه عمل کرده و بعد از ریزش بازار چقدر از افت قیمتی را پوشش داده است. به طور کلی روی سهمی که می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید وقت بگذارید و تمام موارد بنیادی را قبل از سرمایه‌گذاری بررسی کنید.

به عنوان مثال، در طی یک بیماری همه‌گیر مانند کرونا، شرکت‌های صنعت گردشگری مانند هتل و صنعت هوایی به دلیل محدودیت‌هایی که دولت‌ها برای سفر وضع کردند، با خسارات‌های قابل توجهی مواجه شدند، لذا بهبود روند قیمت این سهم‌ها به کندی اتفاق خواهد افتاد چرا که بازگشت این صنایع به روند عادی زمان‌بر خواهد بود. از طرف دیگر، صنایع دارویی احتمالا شانس خوبی برای رشد قیمت خواهند داشت.

به عبارت دیگر ، درک اصول شرکت‌هایی که در آنها سرمایه گذاری می کنید می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید آیا افت قیمت طولانی مدت است یا صرفاً یک تلنگر یا تغییر کوتاه مدتی است.

5- کار خود را با یک مشاوره سرمایه‌گذاری آغاز کنید

اگر شما یک سرمایه‌گذار تازه کار هستید، یک  مشاوره سرمایه‌گذاری می‌تواند به شما در خرید و فروش و تببین استراتژی مناسب کمک کند. حتی اگر مدتی نیز در بازار مشغول باشید، مشاور سرمایه‌گذاری می‌تواند به شما در کنترل احساسات در هنگام خرید و فروش و متنوع سازی سبد سهام‌تان کمک کند.

Related Posts

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *