آموزشی

سامانه کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در سال ۱۳۸۴ و پس از تصویب قوانین جدید در مجلس که اجازه استفاده از اینترنت و ارائه خدمات اینترنتی را به سازمان بورس داد، فصل جدیدی در تاریخ بازار بورس ایران آغاز شد. در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ و بعد از راه‌اندازی تدریجی سامانه‌های آنلاین خرید و فروش کارگزاری‌ها، سرمایه­‌گذاران خرد و کلان شروع به خرید و فروش شخصی سهام بورس کردند. در همین زمان این نیاز احساس شد که شرکت­‌های حاضر در بورس بایستی اطلاعات و گزارش‌­های خود را در بستری منتشر کنند تا امکان دسترسی آسان سهامداران به اطلاعات مذکور فراهم شود. این بستر که الان با نام سامانه کدال شناخته می‌شود، ­توانست به افزایش شفافیت بازار و تسهیل معاملات سهامداران کمک شایانی بکند. چرا که سهامداران می‌توانستند تمام اطلاعات لازم برای تحلیل بورس را به صورت یکپارچه مشاهده کرده و از مراجعه جداگانه به منابع مختلف، بی­‌نیاز شوند.

با این دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار در اقدامی مؤثر، سیستمی را راه­‌اندازی کرد که در آن تمامی شرکت‌های بورسی متعهد شدند تا تمامی گزارشات خود را در آن منتشر نمایند. این سیستم با نام سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران که از آن به عنوان سامانه کدال نیز یاد می­‌شود، شناخته شده است. پس از گذشت سال­‌ها، امروزه سامانه کدال تبدیل به مرجع اصلی مورد استفاده سهامداران، سرمایه­‌گذاران و فعالان بازار بورس شده است و نقشی کلیدی را در فرایند تحلیل بورس ایفا می­‌کند. هدف از این مقاله، معرفی سامانه کدال و آشنایی با سازوکار و گزارش‌­های منتشر شده در آن است.

نام و آدرس سامانه کدال

سایت سامانه کدال در آدرس www.codal.ir موجود است. لازم به ذکر است که کلمه کدال مخفف عبارت Comprehensive Database of All Listed Companies به معنای “پایگاه داده جامع تمام شرکت‌­های ثبت شده” است. نام رسمی سامانه کدال، سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران است. منظور از ناشران در این نام­گذاری تمامی شرکت‌هایی است که نماد آن­‌ها در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس ثبت شده است.

رابطه سامانه کدال و سودآوری در بازار بورس

به طور کلی کسب سود در بازار بورس با دو مکانیزم امکان‌­پذیر است:

  • افزایش قیمت سهام: در این مکانیزم اخبار درون شرکت، شرایط بازار و شرایط مالی و سودآوری شرکت، افزایش قیمت سهام را رقم زده و سهامداران از این طریق سود کسب می­‌کنند. گفتنی است که در بیش از ۹۰ درصد مواقع، اخبار و شرایطی که صعود قیمت سهام را رقم می­‌زنند، در گزارش­‌های سامانه کدال منتشر می­‌شوند. پس کارکرد سامانه کدال این است که اطلاعاتی که می­‌توانند سودآوری را رقم بزنند، از طریق گزارشات این سامانه در اختیار سرمایه‌­گذاران بورسی قرار می­‌گیرند.
  • تقسیم سود نقدی: تمامی شرکت­‌های حاضر در بازار بورس موظف هستند که با گذشت حداکثر 4 ماه از پایان سال مالی خود، اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی بکنند. در صورتی که عملکرد شرکت در سال مالی گذشته همراه با کسب سود بوده باشد، شرکت مربوطه موظف است حداقل ده درصد از سود کسب شده را میان سهامداران توزیع نماید. به این فرایند توزیع سود نقدی گفته می­‌شود. طبق قانون مصوب بورس تهران، شرکت‌ها موظف هستند حداقل ده روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی، آگهی دعوت سهامداران به مجمع را در سامانه کدال منتشر کنند. از این طریق سهامدارن و فعالان بورسی می‌توانند فرصت مناسب را برای تصمیم‌­گیری داشته باشند. هم‌چنین زمان پرداخت سود نقدی مصوب و گزارشات حاوی سایر تصمیمات مجمع نیز باید توسط شرکت در سامانه کدال منتشر شود.

گزارشات منتشر شده در سامانه کدال

شرکت­‌های فعال در بورس موظف به انتشار گزارش‌­های متنوعی در سامانه کدال هستند، در ادامه و به طور خلاصه به معرفی هر کدام از این گزارش­‌ها پرداخته می‌­شود:

1-صورت‌های مالی میان دوره و پایان دوره

بر اساس الزامات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و به منظور کسب اطلاعات شفاف و فوری از فعالیت‌ها، تمامی شرکت­‌های فعال بورسی موظف هستند تا صورت‌های مالی خود را به همراه اطلاعات جزئی آن­‌ها، هر سه ماه یک مرتبه در سامانه کدال منتشر نمایند. به غیر از گزارش‌­های سه ماهه، گزارش‌­هایی با عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای  ۶ و ۹ ماهه نیز توسط شرکت­‌های بورسی در سامانه کدال درج می­‌شوند. گزارش سالانه نیز با همین رویکرد در پایان سال مالی هر شرکت، بایستی انتشار یابد که به آن صورت مالی پایان دوره یا 12 ماهه گفته می‌­شود.

2- گزارش‌های ماهیانه

در این نوع از گزارش‌­ها، شرکت‌های بورسی آمار فروش محصولات یا ارائه خدمات خود را که در یک ماه گذشته بر جای گذاشته­‌اند، به همراه حجم و قیمت فروش محصولات یا ارائه خدمات، در سامانه کدال منتشر می­‌کنند. این نوع گزارش با ارائه ارزش مالی کسب شده شرکت در پایان هر ماه، منجر به شفافیت ارائه اطلاعات شده و سهامداران را از جزئیات وضعیت مالی شرکت­‌های بورسی مطلع می‌­کند.

3- گزارش فعالیت هیئت مدیره

پس از انتشار گزارش صورت­‌های مالی پایان دوره یا همان 12 ماهه و درج آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی در سامانه کدال، اعضای هیئت مدیره شرکت بر اساس عملکرد سال مالی طی شده و وضعیت فعلی، گزارش‌های کلیدی از وضعیت و جایگاه شرکت را منتشر می‌کنند. تمامی این اطلاعات در قالب گزارش فعالیت هیئت ‌مدیره در سامانه کدال درج شده و از این طریق به اطلاع سهامداران می­‌رسد.

4- گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف

تا چند سال قبل قانون بدین ترتیب بود که در صورت وقوع اتفاقات کلیدی در شرکت‌های بورسی که منجر به تغییر بیش از 20 درصد در مقدار EPS سهام می­‌شد (EPS: مقدار سود حاصل از هر یک عدد سهم شرکت است)، گزارشی تحت عنوان پیش‌بینی درآمد هر سهم در یک سال مالی منتشر کرده و جزئیات را در آن درج می­‌کردند. اما از اواخر سال ۱۳۹۶ سازمان بورس قانونی جدید تصویب کرد که بر اساس آن شرکت‌های بورسی موظف شدند تا اطلاعات کلیدی و تاثیرگذار روی سود هر سهم (EPS) خود را در گزارشی با نام “افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف” در سامانه کدال منتشر کرده و در آن تغییرات سود هر سهم را به اطلاع سهامداران برسانند.

5- گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب

اتفاقات مهم دیگری هستند که ممکن است در هر شرکت بورسی اتفاق بیفتند و لازم باشد که به اطلاع سهامداران برسند، اما تاثیری روی مقدار EPS سهام نداشته باشند. این اطلاعات در گزارشی با عنوان “افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب” در سامانه کدال منتشر می­‌شوند.

6- گزارش تفسیری مدیریت

تمامی انتظارات و پیش‌بینی‌های مدیریت هر شرکت بورسی در قالب گزارش با عنوان “گزارش تفسیری مدیریت” در سامانه کدال منتشر می‌شود. انتظارات و پیش‌بینی‌های هیئت مدیره از میزان فروش یا ارائه خدمات شرکت معمولا همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شرکت منتشر می‌شوند.

7- یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی

بر اساس قانون مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، تمامی شرکت‌های حاضر در بورس متعهد هستند تا همراه با گزارش‌های ۶ ماهه و سالانه خود، گزارش حسابرسی شده شرکت را نیز در سامانه کدال درج کنند. گفتنی است گزارش­‌های مذکور باید به وسیله حسابرس‌های مستقل خارج از شرکت که توسط سازمان بورس تایید شده‌­اند، تهیه گردد. این گزارش‌­ها با عنوان “یادداشت‌­های همراه صورت‌­های مالی” و به طور همزمان با آن­‌ها منتشر می­‌شوند.

8- گزارش‌های افزایش سرمایه

یکی از مهم‌ترین گزارش‌ها که بسیار مورد توجه و علاقه سهامداران و فعالان بورسی نیز هست، گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها هستند. در صورتی که آورده شرکت­‌های بورسی از حدی که توسط آن­‌ها و با هماهنگی سازمان بورس تعیین شده است بیشتر شود، موظف هستند که از منابعی مانند سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی­‌ها، سرمایه خود که در بازار بورس در گردش هست را افزایش دهند. به این فرایند افزایش سرمایه گفته می­‌شود. گفتنی است که برای برگزاری مجمع فوق‌العاده شرکت جهت انجام افزایش سرمایه، شرکت‌ها بایستی چندین گزارش را به سازمان بورس ارائه بدهند که تمامی آن‌ها در قالب اطلاعیه‌های سامانه کدال، باید به اطلاع عموم سهامداران نیز برسد.

در گام اول، گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه در قالب گزارشی با نام “پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه” منتشر و در سامانه کدال درج می‌­شود. در مرحله بعد، این گزارش برای حسابرس و بازرس قانونی مورد تایید سازمان بورس ارسال شده و پس از تائید توسط این دو مرجع، گزارشی با نام “اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه” در سامانه کدال منتشر می‌گردد­. در ادامه نظر سازمان بورس درباره افزایش سرمایه شرکت به صورت گزارشی با نام “مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه” در سامانه کدال درج می‌شود. پس از اتمام این مراحل شرکت ملزم است که در طول زمان حداکثر ۶۰ روز، مجمع فوق‌العاده جهت افزایش سرمایه را برگزار کند که آگهی آن نیز باید در سامانه کدال منتشر شود. مطالعه این مقاله جهت آشنایی بیشتر با موضوع افزایش سرمایه در بورس، مفید خواهد بود.

بخش‌های مختلف سامانه کدال

در تصویر زیر صفحه اصلی سایت کدال قابل مشاهده است. همان طور که دیده می‌شود، اطلاعیه‌ها و گزارشات مختلف نمادهای بورسی به ترتیب انتشار قابل مشاهده و دریافت هستند. هم‌چنین امکان جستجوی گزارش‌های مختلف شرکت‌های مد نظر از قسمت “جستجوی اطلاعیه‌ها” و هم‌چنین دسترسی به آرشیو گزارشات از قسمت “اطلاعیه‌های قدیمی” نیز مهیا است.

سامانه کدال گزارش های کدال
صفحه اصلی سامانه کدال

به جز بخش‌های مذکور، سامانه کدال دارای زیرمجموعه‌هایی نیز است که لینک دسترسی به هر کدام از آن‌ها در تصویر بالا مشخص شده است. در ادامه معرفی کوتاهی از هر یک از زیرمجموعه‌های سامانه کدال ارائه می‌شود.

1- ناشران

  • تمام شرکت‌ها و نهادهایی که نماد آن‌ها در سازمان بورس درج شده‌اند، با عنوان ناشران بورسی شناخته می‌شوند. در این قسمت نماد تمامی ناشران به همراه نام شرکت و گزارش‌های آن‌ها قابل دسترسی هستند.

2- نهادهای مالی

در این بخش، اطلاعات مربوط به تمامی کارگزاری‌های رسمی و مورد تایید سازمان بورس در سرتاسر کشور، شرکت‌های تأمین مالی، تمامی مجموعه‌های سبدگردانی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها، مؤسسات رتبه‌بندی و نهادهای واسطه، قابل دسترسی هستند. علاوه بر این‌ها معرفی هر کدام از این مجموعه‌ها نیز در همین قسمت انجام شده است.

3- سامانه سنم

سامانه نظارت مکانیزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری (سنم) به منظور نظارت مستمر بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعهد هستند که به صورت روزانه اطلاعات خود را در سامانه سنم بارگذاری کنند.

4- سامانه تدان

سامانه تحلیل داده‌های ناشران یا به اختصار سامانه تدان از زیرمجموعه‌‌های سامانه کدال است که مأموریت آن دریافت گزارشات تحلیلی از مشاوران و تحلیل‌گران بورسی است. این تحلیل‌ها معمولا درباره گزارش‌های مختلف منتشر شده ناشران گوناگون در سامانه کدال است. هم‌چنین پرسش‌های تحلیل‌‌گران از ناشران در راستای کنفرانس‌ها، گزارشات و اطلاعیه‌های آن‌ها نیز در همین سامانه پاسخ داده می‌شود.

سامانه تدان
صفحه اصلی سامانه تدان

سامانه کدال 360 چیست؟

اگر پیگیر اخبار بازار سرمایه و یا علاقمند به حوزه تحلیل بورس باشید، احتمالا نام سایت کدال 360 نیز به گوش شما خورده است. اما تفاوت سامانه کدال با کدال 360 چیست؟ در حقیقت تفاوت خاصی وجود ندارد. سامانه کدال 360 قرار است در آینده نزدیک جایگزین کدال فعلی شود. کدال ۳۶۰ به همراه سرویس‌ها و امکانات جدیدتر، تمام قابلیت های کدال فعلی را نیز دارد. با توسعه و پیاده‌سازی‌های صورت گرفته، قرار است که این جایگزینی به طور کامل انجام شود. اما در حال حاضر هر دو سامانه که در دسترس بوده و پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاران بازار بورس هستند.

کلام آخر

در این مقاله به طور کلی با سامانه کدال و کاربردهای آن آشنا شدیم. در نهایت می‌توان گفت که سامانه کدال کلید تحلیل بنیادی بورس است. همه آن چه که شما برای تحلیل بورس و بررسی بنیادی سهام نیاز دارید، به طور شفاف و همگانی در سامانه کدال وجود دارد. حتی بررسی گزارش‌های این سامانه برای نوسان‌گیران و کسانی که صرفا بر اساس تحلیل تکنیکال معامله می‌کنند نیز مفید است. شاید بتوان گفت که استفاده از سامانه کدال یکی از گام‌های کلیدی و کاربردی در فرایند آموزش بورس است.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *