آموزشی

مجامع شرکت‌های بورسی محل تصمیم‌گیری‌های مهم

فعالیت مستمر در بازار سرمایه صرفا به معنی خرید و فروش سهام نیست. زمانی که شما سهامدار یک شرکت هستید، باید به تمام تصمیماتی که شرکت برای فعالیت در بازار می‌گیرد، توجه داشته باشید. اهمیت داشتن این توجه، برای رویکرد میان‌مدت و درازمدت بیشتر است، اما حتی اگر شما از نوسان‌گیری به عنوان استراتژی معاملاتی خود استفاده کنید نیز باید پیگیر این تصمیمات باشید. این تصمیمات در مجامع شرکت‌های بورسی اتخاذ می‌شوند، مجامعی که در حقیقت گردهمایی مدیران و سهامداران برای تعیین وضعیت شرکت و تصمیم‌گیری در خصوص درباره فعالیت‌های آینده آن است. برای آشنایی با مجامع شرکت‌های بورسی، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی

یکی از ارکان اساسی بازار بورس، شفافیت است و اساسا برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی یکی از وسایل تضمین همین شفافیت است. مجمع عمومی شرکت‌ها، بستری برای تعامل میان مدیران شرکت و سهامداران آن است. در همین راستا هیئت مدیره شرکت موظف است که حداقل 10 و حداکثر 40 روز قبل از تاریخ مجمع، آگهی دعوت سهامداران را همراه با تاریخ، زمان و مکان برگزاری مجمع، منتشر کند. آگهی دعوت سهامداران برای حضور در مجمع معمولا به سه طریق منتشر می‌شود:

  • روزنامه‌های کثیرالانتشار
  • انتشار آگهی در سامانه کدال
  • سایت شرکت

برای حضور در مجامع شرکت‌های بورسی چه باید کرد؟

هر فرد حقیقی یا حقوقی که در زمان برگزاری مجمع شرکت سهامدار آن باشد، می‌تواند در مجمع حضور یابد. این که شما چه زمانی سهامدار شرکت بوده‌اید یا چه تعداد برگه سهم دارید، هیچ اهمیتی برای حضور در مجمع ندارد و صرف سهامدار بودن کافی است.

امکان حضور در مجمع، فقط برای آن دسته از سهامداران فراهم است که مجوز حضور را از شرکت دریافت کرده باشند. هر سهامداری که علاقمند به حضور در مجمع شرکت باشد، باید با مراجعه حضوری به شرکت و ارائه اطلاعات شناسایی و پس از احراز سهامداری، مجوز ورود را دریافت کند. هم‌چنین سهامداران می‌توانند شخصا در مجمع حاضر شوند و یا با دادن وکالت به شخص دیگری، او را به عنوان نماینده قانونی خود به محل برگزاری بفرستند.

انواع مجامع شرکت‌های بورسی

به طور کلی دو نوع مجمع برای شرکت‌های بورسی تشکیل می‌شود که مکانیزم برگزاری و دعوت سهامداران به آن‌ها به همان ترتیبی است که در پاراگراف‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد. این دو مجمع شامل مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق‌العاده هستند که در ادامه به هر کدام از آن‌ها پرداخته خواهد شد:

1- مجمع عمومی عادی سالیانه

از میان مجامع شرکت‌های بورسی مجمع عمومی عادی سالیانه مشهورترین است که تمامی شرکت‌ها موظف هستند که هر سال یک مرتبه آن را برگزار کنند. برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت اهداف زیادی وجود دارد، مانند:

رسیدگی به صورت‌های مالی، گزارش هیئت مدیره و بازرسان شرکت و هم‌چنین تصویب میزان و چگونگی پرداخت و یا حتی عدم پرداخت سود نقدی تقسیمی بین سهام‌داران. مورد آخر، یعنی تصویب و پرداخت سود، بیشتر مورد توجه سهامداران خرد و مردم عادی است.

حضور سهامداران عمده که مجموعا مالک بیش از 50 درصد سهام شرکت هستند در مجمع عمومی عادی سالیانه الزامی است. این دسته از سهامداران دارای حق رای هستند و در صورتی که همه آن‌ها حاضر نباشند، برگزاری مجمع به تعویق می‌افتد. در صورت به نعویق افتادن، برای بار دوم آگهی دعوت به مجمع منتشر شده و در این مرتبه مجمع با حضور هر تعداد از سهامداران رسمیت داشته و برگزار می‌شود. تمام تصمیمات مطرح شده در مجمع، باید به تائید حداقل 50 درصد به علاوه یک نفر از حاضرین مجمع برسد تا تصویب شود.

طبق قانون، شرکت‌ها موظف هستند که حداکثر 4 ماه پس از اتمام سال مالی، مجمع را برگزار کنند. این مهلت باعث می‌شود که مجامع شرکت‌های بورسی عموما در خرداد و تیر برگزار گردد، چرا که سال مالی اکثر شرکت‌ها در اسفند ماه به پایان می‌رسد.

موارد مهم مورد بررسی در مجمع عمومی عادی سالیانه

موارد مهم مورد بررسی در مجمع عمومی عادی سالیانه

  • انتخاب هیئت مدیره و بازرسان شرکت
  • تصویب و توزیع سود نقدی تقسیمی (DPS)
  • بررسی پیشنهادات ارائه شده توسط هیئت مدیره یا بازرسان شرکت به منظور تصویب یا رد آن‌ها
  • تصویب اساسنامه
  • رسیدگی به صورت‌های مالی سالیانه
  • بررسی گزارش‌های هیئت مدیره شرکت

در تصویر زیر نمونه آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا مشاهده می‌شود.

مجامع عمومی شرکت‌های بورسی شستا
آکهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه شستا

2- مجمع عمومی فوق‌العاده

همان طور که از نام آن نیز برمی‌آید، این مجمع دارای زمان برگزاری معین نیست و به منظور اتخاذ تصمیمات فوق‌العاده شرکت برگزار می‌شود. مهم‌ترین مسائلی که برای رسیدگی به آن‌ها برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده لازم است، عبارتند از:

  • تغییر اساسنامه شرکت
  • افزایش سرمایه
  • هر گونه تغییر در ترکیب هیئت مدیره
  • انحلال شرکت
  • انتشار اوراق مشارکت
  • سایر موارد

نحوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نیز تقریبا شبیه به مجمع عموم عادی سالیانه است، با این تفاوت که تصویب تصمیمات مجمع فوق‌العاده نیاز به آراء حداقل دو سوم حاضرین صاحب رای در مجمع دارد. در تصویر زیر نمونه آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گلوکوزان با نماد غگل مشاهده می‌شود.

مجامع عمومی شرکت‌های بورسی غگل
آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده غگل

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و چگونگی تشکیل آن‌ها پرداخته شد. همان طور که گفته شد، خروجی مجامع عمومی شرکت‌ها می‌تواند برای سهامداران اهمیت بالایی داشته باشد. اما از میان مواردی که برای آن‌ها در مجمع تصمیم‌گیری می‌شود، دو مورد افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

این موارد قبلا در مقالات دیگری از بلاگ سهم‌تو به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای آشنایی با فرایند پرداخت سود مجمع، مقاله مفهوم EPS و DPS سهام و کاربرد آن‌ها و برای آشنایی با انواع افزایش سرمایه و جزئیات آن‌ها، مقاله همه چیز درباره افزایش سرمایه در بورس را مطالعه کنید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *