آموزشی

نحوه‌ آزادسازی و فروش سهام عدالت

این روزها حسابی سر کارگزاری و پیشخوان‌های دولت برای احراز هویت و ثبت‌نام سهامداران جدید شلوغ است. بخشی از استقبال بی سابقه‌ی مردم برای دریافت کد بورسی به علت بازدهی عجیب این روزهای بورس باشد اما این همه ماجرا نیست. آزادسازی سهام عدالتی پس از 15 سال در این شرایط اقتصادی باعث شد مردم برای فروش و آزادسازی سهام عدالت خود به کارگزاری‌ها و پیشخوان‌های دولت هجوم بیاورند و برای دریافت کد بورسی ثبت‌نام کنند.  اگر شما هم سهام عدالت دارید و سوالاتی از قبیل نحوه‌ی آزادسازی، ارزش هر برگه سهام و از همه مهمتر نحوه‌ی فروش سهام عدالت برای‌تان ایجاد شده حتما این مقاله را بخوانید.

سهام عدالت چیست؟

در سال 1384، دولت نهم به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای افزایش رفاه مردم تصمیم گرفت سهام برخی از کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را بین اقشار مختلف مردم به خصوص قشر کم درآمد توزیع کند. بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان دولت سهام 49 شرکت خود را بین بیش از 49 میلیون نفر تقسیم کرد.

کدام شرکت‌ها در سبد عدالت قرار دارند؟

در حال حاضر ۴۹ شرکت در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد، ۳۵ مورد شرکت بورسی و ۱۴ مورد غیر بورسی هستند. فهرست شرکت‌های بورسی سبد سهام عدالت و ارزش و مقدار تخصیص هر سهم را برای برگه سهام 532 هزار تومانی را  می‌توانید در جدول زیر ببینید :

ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی تا 24 مرداد
ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی تا 24 مرداد

دارندگان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت می‌توانید دارایی و میزان سهام‌ تخصیص داده شده سهام عدالت خود را مشاهده کنید.

سود سهام عدالت چگونه پرداخت می‌شود؟

در سال های اولیه پس از زمان آغاز طرح، سود سهامی به حساب سهامداران واریز نمی‌شد. چرا که بازپرداخت اقساط سهام عدالت، از محل سود شرکت‌ها به حساب خزانه واریز می‌شد. پس از بازپرداخت کامل بهای سهام، نخستین سود  در سال 1395 به حساب سهامداران واریز شد. آخرین سود  نیز در سال 1398 واریز شد. البته تعدادی از  سهامداران به علت تکمیل نکردن اطلاعات خود از جمله شماره موبایل و شبا نتوانستند سود سهام عدالت خود را دریافت کنند.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

در زمان واگذاری، ارزشی که روی هر برگه سهم هک شده بود عددی بین 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان بود که با اعلام رییس سازمان خصوصی سازی ، 35 میلیون نفر سهام عدالت 500 هزار تومانی و 14 میلیون نفر نیز سهام عدالت یک میلیون تومانی دارند.

از سال 1384 تاکنون ارزش هر برگه سهام عدالت 38 برابر شده است و با توجه به روند صعودی بورس احتمالا این عدد در آینده بیشتر هم خواهد شد.

منظور از آزادسازی سهام عدالت چیست؟

طی سالیان گذشته، مدیریت سهم‎ها به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بود و سهامداران هیچ دخل و تصرفی برای خرید و فروش سهام نداشتند و تنها به صورت سالیانه سود سهام خود را دریافت می‌کردند. بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان با حمایت رهبری در اردیبهشت ماه سال 99 آزادسازی سهام عدالت کلید خورد. منظور از آزادسازی سهام عدالت این است که مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که می‌خواهند شخصا مدیریت سهم‌ها را به عهده داشته باشند یا مثل سابق این کار را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بسپارند. 

روش آزادسازی سهام عدالت

برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم پیش روی شما است که در ادامه هر کدام را به تفصیل شرح خواهیم داد :

1- مدیریت مستقیم سهام عدالت

در مدیریت مستقیم سهام عدالت، سهامدار مالکیت و مدیریت سهام را بر عهده دارد و شخص می‌تواند سهام خود را به مانند باقی سهام‌های دیگر به فروش برساند. البته در این روش سهام‌های شرکت‌های بورسی این سهام عدالت قابل فروش از طریق بورس هستند و سهام‌های شرکت‌های غیر بورسی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قابل فروش هستند.

2- مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت

در این روش مالک همچنان شخص حقیقی و سهامدار است ولی مدیریت از از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌پذیرد، در واقع شما مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خواهید بود. این شرکت‌ها به مرور در حال عرضه در بازار سرمایه هستند که اولین آن‌ها شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی با نماد وسخراج بود که چندی پیش وارد بورس شد.

نحوه‌ی فروش سهام عدالت

بعد از آزادسازی سهام عدالت و امکان تعیین روش مدیریت مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت، بار دیگر سهامداران باید بین نگهداری و یا فروش سهام عدالت یکی را انتخاب کنند. با توجه به رشد بازار و صعودی بودن بازار در بلندمدت شاید اغلب سهامداران نگهداری را به فروش سهام عدالت ترجیح بدهند اما قطعا کسانی هستند که به دلایل مختلف می‌خواهند سهام خود را به فروش برسانند. اگر شما هم جزو آن دسته از سهامداران هستید حتما سوالات متعددی از قبیل ” چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟”، ” برای فروش سهام عدالت باید به کجا مراجعه کنیم؟ مواجه شده‌اید. در ادامه ما سعی خواهیم کرد به تک تک سوالات ایجاد شده در ذهن‌تان برای فروش سهانم عدالت پاسخ دهیم. 

نحوه‌ی فروش سهما عدالت
فروش سهام عدالت به روش‌های مختلف

آیا برای فروش سهام عدالت نیاز به کد بورسی دارید؟

کد بورسی برای تمام سهامداران سهام عدالت در نظر گرفته شده است اما کد آن‌ها غیرفعال است. اگر شما می‌خواهید سهام عدالت خود را نگه دارید نیازی به کد بورسی ندارید اما اگر قصد خرید و فروش سهام را دارید باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و کد بورسی خود را فعال کنید. برای اینکه با نحوه‌ی گرفتن کد بورسی و ثبت نام در سجام آشنا شوید می‌توانید مقاله آموزش گام به گام کد بورسی را مطالعه کنید. 

فروش سهام عدالت به روش غیرمستقیم

همانطور که در بالا ذکر کردیم، سهامدارانی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود برگزیدند، مدیریت سهام عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سپرده‌اند. در این روش سهامداران به جای دریافت چندین سهم از شرکت‌های مختلف، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری را دریافت کرده‌اند و برای فروش باید منتظر ثبت این شرکت‌ها در بورس باشند. شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی با نماد وسخراج چندی پیش در بورس ثبت شد و سهام آن قایل معامله شد. سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، بعد از عرضه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس می‌توانند سهام خود را به فروش برسانند.

فروش سهام عدالت به روش مستقیم

سهامدارانی که مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند برای فروش سهام عدالت خود دو راه پیش رو دارند. آن‌ها می‌توانند از طریق بانک‌ و یا کارگزاری‌های مختلف نظیر : آگاه، مفید، فارابی، صباتامین و…. سهام عدالت خود را به فروش برسانند. در ادامه این دو روش را کامل توضیح خواهیم داد. 

الف – فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها

اولین راهکاری که برای فروش سهام عدالت درنظر گرفته شد، فروش سهام از طریق بانک‌ها بود. در این روش سهامداران با مراجعه به بانکی که قبلا برای دریافت سود سهام عدالت معرفی کرده بودند، فرم درخواست فروش 30 درصد از سهام عدالت خود را دریافت و پس از امضا در اختیار بانک قرار می‌دادند. البته با وجود شیوع گسترده کرونا اغلب بانک‌ها سامانه‌ای اینترنتی برای درخواست فروش سهام عدالت ایجاد کردند تا سهامداران به راحتی بتوانند درخواست فروش خود را ثبت کنند. 

مهمترین مزیت این روش، عدم نیاز به کد بورسی است. در این روش سهامداران نیازی به دریافت کد بورسی ندارند و همین امر موجب شد افرادی که تمایلی به دریافت کد بورسی نداشتند از این روش استفاده کنند. در مقابل مهمترین نقطه ضعف این روش، عدم امکان انتخاب سهم‌هایی است که تمایل دارید در ابتدا به فروش برسند. به عنوان مثال بانک ممکن است در همان ابتدای کار، سهم‌های ارزنده سهام عدالت که امکان رشد قیمت بالایی دارند به فروش برساند و سهم‌های دیگر را برای شما نگه دارد. بانک پس از فروش سهام عدالت سهامداران ، پول ناشی از فروش سهام را به حساب معرفی شده برای واریز سود سهام عدالت واریز خواهد کرد. 

ب- فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها

در این روش شما می‌توانید سهام عدالت خود را طریق کارگزاری‌ها به فروش برسانید با این تفاوت که دست شما برای انتخاب سهم‌هایی که می‌خواهید به فروش رسانید باز است. به عبارت ساده‌تر شما می‌توانید از میان سهم‌هایی که در سبد سهام عدالت شما قرار دارند، سهم‌هایی که می‌خواهید به فروش برسانید انتخاب کنید و به کارگزاری اعلام کنید که این سهم‌ها را بفروشد. در این روش قبل از انجام هر کاری باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و احراز هویت خود را انجام دهید. برای آشنایی با نحوه‌ی دریافت کد بورسی می‌توانید مقاله آموزش گام به گام دریافت کد بورسی را مطالعه بفرمایید. 

سخن پایانی

آزادسازی سهام عدالت و امکان فروش آن موجب شد، طیف وسیعی از مردم با بورس و سرمایه‌گذاری در ان آشنا شوند. اما اگر شما جزو آن دسته از مردم هستید که هنوز برای سرمایه‌گذاری در بورس شک دارید، پیشنهاد میکنم مقاله چرا بازار بورس بهترین روش سرمایه‌گذاری است را مطالعه کنید تا برای سرمایه خود تصمیم بهتری بگیرید. با توجه به صعودی بودن بازار سرمایه احتمالا در آینده ارزش ریالی سهام عدالت رشد بیشتری پیدا خواهد کرد، اما اگر به هر دلیلی اگر تصمیم به فروش سهام خود دارید می‌توانید 60 درصد سهام عدالت خود را با استفاده ار روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم به فروش برسانید. 

پست‌های مرتبط :

None found

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *