آموزشی

روش‌های دریافت سود سهام

کسانی که وارد بازار بورس می‌شود، طبیعتا به دنبال کسب سود هستند. سودآوری در بورس از طریق افزایش قیمت سهام شما و یا توزیع سود سهام حاصل می‌شود. مسیر اول که واضح و بی‌نیاز از توضیح است. اما دریافت سود سهام به چه معناست؟ در مقاله مفهوم EPS و DPS سهام و کاربرد آن‌ها با مفهوم DPS یا Dividened per Share آشنا شدیم. DPS به معنای سود قابل توزیع بوده و همان سودی است که توسط شرکت‌های بورسی در میان سهامداران توزیع می‌شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی کامل درباره فرایند تخصیص و دریافت سود سهام ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

سود سهام چیست؟

در یک تعریف ساده، dps سودی است که توسط شرکت در میان سهامداران تقسیم می‌شود. یعنی شرکت درصدی از سود کل خود را برای توزیع در میان سهامداران در نظر می‌گیرد. درصد سود تقسیمی یا dps برای شرکت‌های مختلف، قانون مشابهی نداشته و وابسته به سیاست‌های مالی هر شرکت است. ممکن است شرکتی در طول یک سال مالی خود، اصلا سودی شناسایی نکند که بخواهد بخشی از آن را توزیع کند. از سوی دیگر برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند درصد سود بیشتری را بین سهامداران توزیع کنند. برخی دیگر نیز سود تقسیمی کمتری داشته و بیشتر به تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت توجه دارند. در حالت دیگر ممکن است که شرکت سود شناسایی کند، اما بنا بر سیاست شرکت تصمیمی برای تقسیم سود نداشته باشد. مقداری از سود شرکت که قرار است در قالب dps میان سهامداران توزیع شود، در مجمع عمومی سالیانه شرکت تصویب می‌شود.

تصویب سود در مجمع عمومی سالیانه

شرکت‌های بورسی پس از پایان سال مالی خود، اقدام به برگزاری مجمع عمومی سالیانه می‌کنند. برای برگزاری قانونی مجمع سالیانه، لازم است که حداقل نصف اعضای دارای حق رای در مجمع حاضر شوند. در صورتی که در مرتبه اول این تعداد اعضا حاضر نشوند، مجمعه به تعویق افتاده و در مرتبه دوم برگزار می‌شود. برگزاری مجمع عمومی سالیانه در مرتبه دوم الزامی است و ارتباطی به تعداد اعضای شرکت کننده ندارد.

در مجمع عمومی ابتدا گزارش هیئت مدیره قرائت شده و سپس نتیجه حسابرسی مستقل به استماع سهامداران حاضر می‌رسد. مرحله بعدی تصویب صورت‌های مالی شرکت در مجمع است (برای آشنایی با صورت‌های مالی، مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود). اگر گزارش‌های هیئت مدیره و حسابرسی مورد تایید سهامداران حاضر قرار بگیرد، صورت‌های مالی ارائه شده توسط شرکت مورد موافقت قرار می‌گیرد. در مرحله بعد و در صورتی که شرکت دارای سود انباشته باشد، مقدار سود تقسیمی شرکت میان سهامداران تصویب می‌شود.

فرایند تصویب بدین ترتیب است که ابتدا هیئت مدیره درصدی را به عنوان سود پیشنهاد می‌دهد. در ادامه مجمع همان درصد یا مقداری دیگر را تصویب می‌کنند. مقدار سود تصویب شده همان سود مصوب مجمع است که باید در قالب dps، میان سهامداران شرکت توزیع گردد.

گفتنی است که تمام افرادی که در زمان انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی سالیانه سهامدار شرکت بوده باشند، مشمول دریافت سود هستند. هیچ محدودیتی نیز برای زمان و مقدار سهامداری اشخاص وجود ندارد.

سهامداران چگونه از مقدار و فرایند توزیع سود مطلع شوند؟

مانند تمام اطلاعات مهم دیگر، مقدار و زمان‌بندی توزیع سود نیز از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران می‌رسد. همان طور که گفته شد، پرداخت سود نتیجه مجمع عمومی سالیانه است. پس کافی است پس از جستجوی نام نماد مورد نظر خود در سامانه کدال، گزارشی با عنوان ” خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه” را برای نماد مذکور دانلود و مطالعه بفرمایید (مطابق تصویر اول).

در صورتی که در مجمع عمومی سودی برای پرداخت تصویب شده باشد، مقدار آن در این گزارش ارائه شده است. در گزارشی با عنوان “زمان‌بندی پرداخت سود دوره 12 ماهه منتهی به ../../..” نیز برنامه زمانی دریافت سود سهامداران، اطلاع‌رسانی می‌شود. در تصویر دوم سود مصوب در گزارش مجمع قابل مشاهده است.

دریافت سود سهام سود تقسیمی
دریافت سود سهام سود تقسیمی مجمع عمومی

دریافت سود سهام

بسیاری از فعالان کم‌تجربه و تازه وارد در بازار بورس، درباره نحوه دریافت سود سهام خود ابهام دارند. به طور کلی دریافت سود سهام به سه طریق امکان‌پذیر است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1- دریافت غیر حضوری از طریق سامانه سجام

به تازگی سامانه سجام این امکان را فراهم گرده که شرکت‌ها سود سهام را از طریق این سامانه و به طور غیر حضوری به سهامداران پرداخت کنند. شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد شگویا اولین شرکتی بود که فرایند دریافت سود سهام را از طریق سامانه سجام اجرا کرد. در این فرایند سود تقسیمی شرکت به شماره حساب معرفی شده توسط سهامدار در سامانه سجام واریز می‌شود و احتیاجی به مراجعه حضوری نیست.

هنوز دستورالعملی برای اجبار پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، به شرکت‌های بورسی ابلاغ نشده است. به همین دلیل در حال حاضر استفاده از این روش به دلخواه شرکت‌ها بستگی دارد.

2- مراجعه به بانک

بعضی شرکت‌ها برای توزیع سود نقدی میان سهامداران، آن‌ها را به بانک‌های طرف قرارداد خود معرفی می‌کنند. سهامداران با مراجعه به شعب بانک مذکور و ارائه کد ملی و کد بورسی، می‌توانند سود سهام خود را دریافت کنند.

3- دریافت مستقیم از طریق شرکت

در این روش سهامداران باید اطلاعات حساب بانکی خود را به شرکت ارسال کنند. پس از تایید هویت سهامدار و اطلاعلات حساب توسط شرکت، سود سهام به حساب سهامدار واریز می‌شود. گفتنی است که اکثر شرکت‌ها، فقط بانک‌های خاصی را برای پرداخت سود تایید می‌کنند. در صورتی که سهامدار در بانک مورد نظر حساب نداشته باشد، باید اقدام به افتتاح حساب در آن بانک نموده و مشخصات حساب خود را در اختیار شرکت بگذارد.

کلام آخر

در مقاله حاضر با سود مجمع عمومی سالیانه شرکت‌ها، نحوه تصویب و دریافت آن آشنا شدید. پیشنهاد ما به سهامدارن، پیگیری منظم اخبار سهام پرتفوی شخصی در سامانه کدال است. در صورتی که این پیگیری را انجام دهید، علاوه بر آشنایی با گزارش‌های کدال و ادبیات صورت‌های مالی، از اخبار سهم مانند همین سود مصوب مجمع مطلع خواهید شد.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام برای مطلع شدن از اینکه یه نفر چقدر سود به هر سهمش تخصیص پیدا کرده میتونه به سایت ddn یا ذینفعان بازار سرمایه هم مراجعه کنه

    1. سلام
      از دقت نظر و نکته سنجی شما سپاسگزاریم. این نکته هم به مقاله اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *