آموزشی

آموزش تابلوخوانی پیشرفته در بورس

هر اندازه که ورود به بازار بورس و دریافت کد بورسی امری ساده است، ماندن در بازار سرمایه و کسب سود مناسب، دشواری‌های فراوانی دارد. تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای و گرفتن سودهای مناسب از بازار تنها با یادگیری مداوم امکان‌پذیر خواهد بود. چنانچه که فکر می‌کنید یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی برای خرید و فروش مطمئن در بازار بورس کفایت می‌کند، در اشتباه هستید. روش تابلوخوانی یکی از تکنیک‌هایی است که اغلب سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار بورس از آن به منظور خرید و فروش مطمئن استفاده می‌کنند و گاهی اوقات از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی نیز عملکرد بهتری دارد. اما تابلو بورس چه اطلاعاتی مهمی را به ما نشان می‌دهد؟ در مقاله  تابلوخوانی مقدماتی در مورد اطلاعات پایه‌ای که روی تابلوی معاملات می‌توانید مشاهده کنید صحبت کردیم. اما در این مقاله با جزئیات بیشتری به تابلو نگاه خواهیم کرد.

نحوه‌ی شناسایی ورود و خروج پول، قدرت خریدار به فروشنده، نحوه‌ی تشخیص معاملات غیر واقعی و دیگر موارد دیگر، در این مقاله به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

1- قدرت خریدار به فروشنده

اولین چیزی که برای خرید و فروش یک سهم مورد توجه فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه قرار می‌گیرد، قدرت خریدار به فروشنده سهم است. اصولا یکی از روش‌های خوب برای اینکه بدانیم چه سهمی را بخریم یا بفروشیم، توجه به قدرت خریدار و فروشنده سهم است. اما این مورد را چگونه محاسبه کنیم؟

برای محاسبه قدرت خریدار حقیقی کافیست حجم خرید سهامدار حقیقی را بر تعداد خریداران تقسیم کنید که برای تابلوی زیر برابر خواهد بود با : 8125 . این بدان معنی است که هر کد حقیقی به طور متوسط 8125 سهم را خریداری کرده است اما قدرت فروشنده‌های سهم برابر است با : 1274 سهم. 

با تقسیم قدرت خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی متوجه خواهیم شد که قدرت خریدار، حدود 6 برابر بیشتر از قدرت فروشندگان است. قدرت خریداران زیاد بدان معناست که احتمالا زمان رشد سهم فرا رسیده است و شما می‌توانید با خرید به موقع از سود خوبی بهره ببرید.

تابلوخوانی - قدرت خریدار به فروشنده

2- اردر ترس

احتمالا بارها اردر ترس را روی تابلوی سهم‌های خود دیده‌اید ولی به آن دقت نکرده‌اید. معمولا بازیگران سهم‌ها برای کنترل قیمت سهم و جمع‌آوری حجم مورد نیاز برای بالا بردن سهم در کف قیمت، از اردر ترس استفاده می‌کنند. اما اردر ترس چگونه روی تابلو نمایان می‌شود؟

هر زمان در قسمت عرضه حجم بالایی از سهم در ردیف دوم به پایین سهم مشاهده کردید، بدانید پای اردر ترس در میان است و بازیگران سهم در حال خرید سهام‌های خریدارن حقیقی خرد هستند.

اردر ترس

3- اردر حمایتی

حتما اگر به تابلو معاملات سهم‌ها دقت کرده باشید، حتما سفارش‌های میلیونی و چند ده هزارتایی را روی یک قیمت خاص مشاهده کرده‌اید. در تصویر زیر می‌بینید که 99 نفر در قیمت 840 تومان نزدیک 9 میلیون سفارش خرید را ثبت کرده‌اند. به این نوع سفارش که معمولا توسط حقوقی‌های سهم و یا بازیگران ثبت می‌شود، اردر حمایتی می‌گویند.  

هدف افراد از ثبت این نوع سفارشات قوت قلب به سایر سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند سهم مورد نظر را بخرند و با این کار نشان می‌دهند سهم مورد نظر پشتیبان و حمایت‌کننده دارد. این سیگنال‌ها خریدار را ترغیب می‌کند که برای خرید سهم اقدام کند و اعتماد نسبی به خرید خود داشته باشد. 

4- کد به کد چیست؟

حتما بارها شنیده‌اید که در سهمی کد به کد اتفاق افتاده است یا سهم در فیلتر کد به کد آمده است. معمولا سهم وقتی در فیلتر کد به کد قرار می‌گیرد، سهامداران خرد حقیقی نیز با توجه به همین فیلتر برای خرید سهم هجوم می‌برند و سهم در کوتاه مدت بازدهی خوبی را خواهد داد. اما کد به کد چیست؟

معمولا حقوقی‌های یک سهم، کدهای حقیقی دیگری دارند که با آن کدها نیز به خرید و فروش سهم می‌پردازند. نحوه‌ی خرید و فروش این کدها، سیگنال‌های خرید و فروشی را صادر می‌کند که سهامدار حقیقی بسته به شرایط به خرید و فروش سههم اقدام می‌کند. کد به کد زمانی اتفاق می‌افند که حقوقی با کد حقوقی خود میفروشد و با کد حقیقی خود خرید می‌کند. با این‌حرکت حقوقی، سهامدار اطمینان پیدا می‌کند که سهم برنامه‌ی خاصی برای رشد قیمت دارد. برای فهمیدن کد به کد کافیست تابلوی معاملات زیر را نظر بگیرید، اگر در زمان کوتاهی حجم معاملات به شدت بالا رفت و سرانه خرید کدهای حقیقی نیز افزایش یافت مطمئن باشید که کد به کد در سهم اتفاق افتاده است.

به طور مثال در سهم حکشتی کد به کد رخ داده است، همانطور که در تصویر زیر می‌بینید کد حقوقی در یک تایم مشخص حدود 2.5 میلیون سهم را فروخته است که تماما توسط کد حقیقی جمع‌آوری شده است. قدرت خریدار بالا نیز در تابلوی معاملات مشهود است. 

 

نحوه ی کد به کد در سهم - تابلوخوانی پیشرفته

در تصویر بعدی می‌توانیم ریز معاملات انجام گرفته را مشاهده کنیم و از کد به کد مطمئن شویم : 

ریز معمالات کد به کد در سهم

5- دستکاری نسبت‌ها چیست؟

دستکاری نسبت‌های معاملاتی خریدار و فروشنده، اقدام متداولی است که توسط بازیگران سهم برای جمع‌آوری شناوری سهم یا خالی کردن سهم خود در سقف قیمتی، انجام می‌دهند. زمانی که بازیگر قصد جمع‌آوری سهم را دارد باید به گونه‌ای نسبت‌ها را در تابلو نشان بدهد که قدرت فروشندگان بالا باشد، بدین ترتیب خریداران حقیقی کمتر به خرید ترغیب شوند. اما زمانی که بازیگر بخواهد سهم خود را در سقف قیمت مورد نظر به فروش برساند، قدرت خریداران را قوی نشان می‌دهد تا خریدار حقیقی بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند و بازیگر بتواند سهم خود را بفروشد.

اما چگونه از دستکاری نسبت‌ها آگاهی پیدا کنیم؟

برای کشف این موضوع ابتدا باید به بخش اطلاعات تکمیلی رفته و گزینه ریز معاملات را انتخاب کنید و با بررسی ریز معاملات و معاملات کم حجم می‌توانید دستکاری قیمت را کشف کنید. به عنوان نمونه در سهم مرقام می‌توانید بخشی از دستکاری نسبت‌ها را مشاهده کنید. 

دستکاری نسبت‌های معاملاتی

6- خرید حقوقی سهم

برای دریافت سیگنال خرید یا فروش یک سهم در بورس از روش های مختلفی می‌توان استفاده کرد که یکی از این روش‌ها خرید حقوقی می‌باشد. اما خرید حقوقی چه زمانی سیگنال و چه زمانی سیگنال فروش!

زمانی که سهم در حمایت‌های تکنیکالی است معمولا حقوقی‌ها اقدام به حمایت و خرید همه جانبه از سهم می‌کنند که این نیز به نوعی سیگنال خرید برای سهامداران حقیقی محسوب می‌شود و در مواردی نیز با توجه به اخباری که سهم در دل خود دارد حقوقی اقدام به خرید می‌کند و تا درز خبر کدهای حقوقی خود را پر می‌کند. 

اما چه زمانی خرید حقوقی سیگنال فروش محسوب می‌شود؟

اگر مشاهده کردید که سهم روی مقاومت قوی است و قدرت خریدار پایین است ولی حقوقی به شدت خرید می‌کند، کمی احتیاط کنید. چرا که ممکن است حقوقی در حال خرید از کد حقیقی خود و خالی کردن سهم باشد. معمولا حجم بسیار زیاد در مقاومت، نشانه‌ی خوبی لحاظ نمی‌شود لذا در این محدوده کمی با احتیاط رفتار کرده و از خرید هیجانی دوری کنید.

7- فروش حقوقی

همانطور که گفتیم از خریدهای حقوقی می‌توان سیگنال دریافت کرد از فروش‌های حقوقی هم می‌توان سیگنال گرفت. همانطور که در بالا ذکر کردیم گاهی اوقات در یک سهم کد به کد اتفاق می‌افتد. یعنی حقوقی  سنگین می‌فروشد و تمام سهم فروخته شده حقوقی توسط کد حقیقی حقوقی خریداری می‌شود که این خود به نوعی سیگنال خرید صادر می‌کند. 

اما چه زمانی فروش حقوقی سیگنال فروش محسوب می‌شود؟

اگر حقوقی سهم در مقاومت‌ها اقدام به فروش سهم کرد، شما به نسبت‌های معاملاتی خریدار به فروشنده سهم دقت کنید. چنانچه قدرت خریدار قوی بود نگران نباشید چرا که سهم در حال عبور از مقاومت است و نیاز دارید حجمی بالاتر از روزهای عادی به ثبت برساند اما اگر نسبت‌ها برابر یا به نفع فروشنده‌ها بود شما هم سهم خود را به فروش برسانید چرا که احتمالا حقوقی سهم قصد کنترل سهم در این قیمت‌ها را دارد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از موارد تعیین کننده در خرید و فروش به وسیله تکنیک تابلوخوانی پیشرفته را شرح دهیم. اما اگر برای شما سوالی ایجاد شده حتما به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *