آموزشی

آموزش گام به گام دریافت کد بورسی و آغاز فعالیت در بورس

در ماه­‌های اخیر اشتیاق روز افزونی در میان مردم برای آموزش بورس و فعالیت در بازار سرمایه ایجاد شده است. در مقاله چرا بورس بهترین روش برای سرمایه‌گذاری است؟ به طور مفصل به دلایل برتری بورس نسبت به بازارهای موازی مانند مسکن، ارز، طلا و سکه پرداخته و این اشتیاق به دریافت کد بورسی را توجیه کردیم. در شرایطی که بازار سرمایه به عنوان بهترین بستر سرمایه‌­گذاری برای سرمایه­‌های خرد و کلان در جامعه پذیرفته شده، تمایل مردم برای آموزش بورس و ورود به آن منطقی به نظر می‌رسد. در این مقاله سعی داریم به طور ساده و گام به گام، تمام مراحل لازم برای دریافت کد بورسی و آغاز خرید و فروش سهام در بورس را برای شما شرح دهیم.

کد بورسی چیست؟

هر شخص برای برای فعالیت در بازار بورس نیاز به یک کد بورسی دارد. کد بورسی یک شناسه یکتاست که برای هر شخص منحصر به فرد است. همان گونه که هر نفر فقط یک کد ملی دارد، کد بورسی هم منحصر به فرد بوده و فقط یک بار به ازای هر کد ملی صادر می­شود. در حقیقت تمامی فعالیت­های شما در بازار سهام، با کد بورسی شما شناسایی می­‌شود. پس از صدور کد بورسی، شما می‌­توانید از طریق یکی از کارگزاری­‌های مورد تایید سازمان بورس، فرایند خرید و فروش سهام را آغاز کنید. در ادامه تمامی مراحل لازم برای ثبت نام تا خرید و فروش را معرفی می­‌کنیم.

مراحل دریافت کد بورسی و آغاز خرید و فروش سهام

برای اینکه بتوانید در بورس خرید و فروش کنید باید کد بورسی بگیرید و برای گرفتن کد بور سی باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • ثبت نام در سامانه سجام
  • احراز هویت و دریافت کد بورسی
  • انتخاب کارگزاری و آغاز خرید و فروش سهام

در ادامه هر کدام از مراحل به تفصیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مرحله اول: ثبت نام در سامانه سجام

“سامانه جامع اطلاعات مشتریان” یا به اختصار “سجام”، سامانه‌­ای است که برای ثبت یکپارچه اطلاعات تمامی فعالین حقیقی و حقوقی طراحی شده است. تمامی فعالین بازار سرمایه، حتی افرادی که در سال­‌های دور و قبل از آنلاین شدن سیستم‌­های بورسی وارد بازار سرمایه شده‌­اند، باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت و تایید نمایند. مراحل ثبت نام و تایید اطلاعات در سامانه سجام به شرح زیر هستند:

  • مراجعه به سایت سجام و ورود به صفحه ثبت نام
  • وارد کردن شماره همراه (بهتر است به نام خود شخص باشد)، دریافت کد تایید از طریق پیامک و وارد کردن کد تایید برای رفتن به مرحله بعد
  • انتخاب گزینه مشتری حقیقی و وارد کردن کد ملی
  • پرداخت هزینه 10 هزار تومانی
  • ورود ریز اطلاعات فردی و راه­های ارتباطی (شماره تماس و ایمیل)
  • ورود اطلاعات حساب بانکی شخص
  • دریافت کد رهگیری و نگهداری آن برای مراحل بعدی

مرحله دوم: احراز هویت

پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد رهگیری، نیاز است که شخص فرایند احراز هویت خود را تکمیل کند. برای این منظور می‌­توان به دو روش حضوری و غیر حضوری اقدام کرد:

احراز هویت به روش حضوری

برای احراز هویت به روش حضوری، باید با همراه داشتن کد رهگیری سجام، اصل کارت ملی و اصل شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

احراز هویت به روش غیر حضوری

در این روش باید اپلیکیشن “سیگنال” را از کافه بازار، مایکت یا گوگل­ پلی دانلود و نصب نمایید. در ادامه باید اطلاعات شخصی و تماسی خود را به همراه کد رهگیری سجام خود در اپلیکیشن وارد کرده و سایر مراحل را تا پایان انجام دهید. در نهایت پیامی به عنوان موفقیت فرایند احراز هویت برای شما ارسال می‌­شود، از این مرحله تا مدت زمان حداکثر یک هفته، کد بورسی شما صادر خواهد شد.

مرحله سوم: انتخاب کارگزاری و آغاز خرید و فروش سهام

تا پایان مرحله دوم، شما به عنوان یک فعال بازار سرمایه با کد بورسی منحصر به فرد خود شناخته شده و می‌­توانید خرید و فروش در بورس را آغاز کنید. برای این منظور شما باید با همراه داشتن اصل کارت ملی، اصل شناسنامه و کد بورسی خود به یکی از کارگزاری­‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه کنید. کارگزاری­‌ها نقش واسطه میان سرمایه­‌گذاران و سازمان بورس را دارند تا فرایند خرید و فروش سهام را تسهیل کنند. با مراجعه به کارگزاری، شما نام کاربری و رمز عبور شخصی خود را دریافت می‌­کنید که با کمک آن وارد سامانه آنلاین معاملات کارگزاری شده و می‌­توانید به خرید و فروش سهام اقدام کنید.

ذکر این نکته ضروری هست که پس از دریافت کد بورسی و قبل از خرید و فروش سهام به طور جدی، گذراندن حداقلی آموزش بورس الزامی است. مگر اینکه قصد داشته باشید فرایند خرید و فروش سهام را به کارگزاری­‌ها یا سبدگردان‌­ها واگذار کنید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام . ای کاش یک نمونه کد بورسی و کد سجام هم میذاشتید. اوایل خودم نمیدونستم کد بورسی چه شکلیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *