آموزشی

نماد بورسی چیست و چه مفهومی دارد؟

اگر چرخی در اخبار اقتصادی این روزهای کشور زده باشید، حتما خبرهایی از رونق بورس به گوش شما رسیده است. تقریبا جایی را پیدا نمی‌کنید که افراد از بورس و بازار سرمایه صحبت نکنند و هرکدام نماد بورسی مانند شبندر، شپنا، خودرو و… را به عنوان سیگنال خرید به دوستان و آشنایان معرفی می‌کنند. با این حال شاید خیلی از ما علت نامگذاری اختصاری هر نماد را ندانیم و برای مان این سوال ایجاد شده باشد که حروف اختصاری اول هر نماد به چه معناست یا به عبارت دیگر نماد بورسی چیست ؟ ما در ادامه دلایل نامگذاری هر نماد بورسی را خواهیم گفت.

چرا از نماد بورسی استفاده شد؟

با توجه به حضور بیش از 600 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران، به خاطر سپردن نام تمامی این شرکت‌ها امری محال و غیر ممکن بود. به همین دلیل سازمان بورس تصمیم گرفت برای راحتی کار فعالان بورسی برای هر شرکت با توجه به نوع فعالیت و نام شرکت، نام اختصاری تعیین کند.

این نوع نحوه‌ی نامگذاری نمادهای بورسی، کار معامله‌گران را برای معرفی یک شرکت بورسی به دیگران راحتتر و سریعتر کرده است. اما در این بین تلفظ صحیح نمادهای بورسی نیز دغدغه‌ای جالب برای فعالان بورسی پدید آورده است به نحوی که یک نماد بورسی ممکن است با چندین شکل مختلف تلفظ شود و هر کس نیز بر صحیح بودن تلفظ خود تاکید کند! با این حال محاسن این نوع نامگذاری بیشتر از معایبش بوده و رضایت اکثر فعالان بورسی را به ارمغان آورده است.

نماد بورسی چیست ؟

نماد هر شرکت در بورس ترکیبی از نام شرکت  و صنعتی است که شرکت در آن فعالیت دارد. به عنوان مثال سهمی مانند ونوین مربوط به بانک اقتصاد نوین که نوین در واقع مخففی از نام کامل شرکت است. اما و اول نماد ونوین مربوط به چیست؟ همانطور که گفتیم نام نماد ترکیبی از نام شرکت و صنعت وابسته به شرکت است، لذا و در واقع مخفف صنعت شرکت که همان گروه بانکی و نمادهای پولی است.

مقررات نام گذاری نمادهای بورسی

نامگذاری نمادهای بورسی قواعد و شرایط خود را دارد و هر شرکتی مجاز به ارائه هر نامی برای هر نمادی نیست. زمانی که تصمیم به عرضه اولیه شرکتی در بورس گرفته می‌شود، شرکت چندین پیشنهاد برای نام نماد بورسی خود به سازمان بورس ارائه می‌دهد که سازمان با توجه به قوانین و مقررات نامگذاری با یکی از این نام‌ها موافقت می‌کند.

نماد سهم باید حداقل دارای 3 کاراکتر باشد و اول نماد نیز مخفف صنعت وابسته به شرکت بیاید.

حروف اختصاری در ابتدای هر نماد بورسی نشان دهنده‌ی چه صنعتی است؟

نمادهای بورسی که در قسمت قبل درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم در گروه‌ها و صنایع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند و هر دسته نیز برای نامگذاری دارای قوانین و مقرراتی هست و با حرف اختصاری شناسایی می‌شوند. در ادامه با حروف اختصاری صنایع و گروه‌های مطرح آشنا خواهید شد.

حرف اختصارینام گروه نمادهای معروف

ش

فرآورده‌های نفتی

شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شبریز (پالایش نفت تبریز)

خ

خودرو و ساخت قطعات

خودرو (ایران خودرو)، خساپا (سایپا)، خبهمن (گروه بهمن)

و

گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

وبملت (بانک ملت)، وتجارت (بانک تجارت)، وبصادر (بانک صادرات)

ف

فلزات اساسی

فملی (ملی صنایع مس ایران) – فخوز (فولاد خوزستان)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)
سسیمان، آهک و گچستران (سیمان تهران)، سخوز (سیمان خوزستان)، سبزوا (سیمان سبزوا)
غمحصولات غذاییغپینو (پارس مینو)، غسالم (سالمین)، غگل (گلوکوزان)
ثانبوه سازی، املاک و مستغلاتثاخت (بین‌المللی توسعه ساختمان)، ثتران (سرمایه‌گذاری مسکن تهران)
ققند و شکرقمرو (قند مرودشت)، قثابت (قند ثابت خراسان)، قلرست (قند لرستان)
ککانی‌های فلزیکبافق (معادن کبافق)، کاما (باما)، کدما (معدنی دماوند)
چمحصولات چوبی و کاغذیچکارن (کارتن ایران)
نمنسوجاتنطرین (عطرین نخ قم)، نمرینو (ایران مرینوس)
ززراعت زکوثر(سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر)، زشریف (کشت و صنعت شریف‌آباد)

البته تمام نمادها از قواعد نامگذاری بالا تبعیت نمی‌کنند و در هر گروه استثناهایی نیز وجو دارد. به عنوان مثال در گروه فلزات ، نمادهای ذوب، هرمز، فجر و یا در گروه زراعت می‌توان از تلیسه و سیمرغ نام برد. 

با توجه به صنایع مختلفی که در بازار بورس برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، معمولا سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک خود، سبد سهامی از سهم‌های هر صنعت انتخاب می‌کنند حال بسته به وضعیت صنعت انتخابی، ممکن است از یک صنعت روی هیچ سهمی سرمایه‌گذاری نکنند و در صنعتی دیگر دو الی چند سهم را برای سبد خود انتخاب کنند. حال که نحوه‌ی نامگذاری هر نماد بورسی و صنعت وابسته آن آشنا شدید می‌توانید دقیق‌تر سبد سهام خود را انتخاب کنید.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *