تحلیلی

تحلیل وضعیت صنعت سیمان و آینده پیش روی آن

سال 1399 با تمام سختی‌هایی که برای سرمایه‌گذران بازار سرمایه داشت به پایان رسید. با شروع سال جدید همه به دنیال این موضوع هستند که چه صنایعی در بازار امسال پیشرو خواهند بود یا کدام صنایع شگفتی سازان بازار سرمایه نام خواهند گرفت. امسال با توجه به امیدی که اغلب کارشناسان به بازگشت برجام دارند، صنایع صادرات محور و صنعت خودرو و بانکی را جزو صنایع پیشرو سال 1400 می‌دانند. اما یکی از صنایعی که احتمالا در سال 1400 سر و صدای زیادی به پا می‌کند صنعت سیمان خواهد بود. رشد و سودآوری شرکت‌های سیمانی در سال گذشته و زمزمه‌ی آزادسازی نرخ سیمان و عرضه آن در بورس کالا احتمالا محرک‌های مناسبی برای رشد این صنعت در سال جاری خواهد بود.

لذا در مقاله قصد داریم به بررسی صنعت سیمان و آینده‌ی پیش روی این صنعت بپردازیم.

رشد سودآوری شرکت‌های سیمانی با وجود مشکلات فراوان

با وجود اینکه سیمان جزو پرمصرف ترین فراورده‌های صنعتی دنیا محسوب می‌شود اما نسبت به حجمی که اشغال می‌کند، ارزش پایینی دارد. این موضوع سبب شده عواملی همچون مسافت، هزینه حمل و نقل و انرژی در فروش این کالای با ارزش بسیار تاثیرگذار باشد. در سال گذشته با وجود مسائلی که شرکت‌های سیمانی به واسطه‌ی پایین بودن نرخ سیمان، افزایش هزینه‌های سوخت، کاهش بودجه عمرانی کشور، افزایش هزینه حمل و نقل و کاهش ساخت و ساز ناشی از کرونا متحمل شدند، از لحاظ سودآوری و فروش وضعیت خوبی را تجربه کردند و برخی از شرکت‌های زیان‌ده این صنعت نیز به سودآوری رسیدند. همچنین با توجه به تعطیلی برخی از شرکت‌های سیمانی در چین، احتمالا رشد چند برابری سیمان را در جهان شاهد خواهیم بود و شرکت‌های سیمانی که صادرات دارند می‌توانند رشد بیشتری را تجربه کنند.

به دلیل افزایش پرشتاب نرخ فروش صنایع سیمانی نسبت به افزایش هزینه ها در سال های جاری شاهد رشد چشمگیری در حاشیه سود این شرکت ها بوده‌ایم که می‌توانید روند افزایش حاشیه سود را در نمودار زیر مشاهده کنید.

احتمال آزادسازی نرخ سیمان

فعالان صنعت سیمان با جدیت به دنبال کسب مجوز آزادسازی نرخ سیمان توسط وزارت صمت هستند و در این رابطه نیز جلسات متعددی را با وزیر صمت برگزار کردند که هنوز به نتیجه نرسیده است. فعالان صنعت سیمان عقیده دارند با توجه به افزایش 100 درصدی هزینه‌های تولید سیمان تنها آزادسازی نرخ سیمان می‌تواند راهگشا باشد. برخی از افزایش‌ هزینه‌های تولید سیمان در سال‌های اخیر را با هم مرور می‌کنیم:

  • افزایش 2.5 برابری قیمت گاز برای صنعت سیمان در سال جاری
  • افزایش 150 درصدی هزینه‌های حمل و نقل
  • افزایش 300 درصدی روغن و گریس
  • افزایش قیمت پاکت سیمان
  • افزایش قیمت آجرهای نسوز برای کوره‌های سیمان
  • افزایش حداقل 35 درصدی کارگران

باتوجه به موارد بالا و اختلاف معنادار قیمت سیمان کارخانه با بازار آزاد، به نظر میاد آزادسازی نرخ سیمان نیز امری منطقی است و با توجه به پیگیری و جلسات متعدد با وزارت صمت، مجوز آزادسازی نرخ سیمان و عرضه آن در بورس کالا نیز به زودی صادر خواهد شد. با آزادسازی نرخ سیمان باید منتظر رشد سوداوری شرکت‌های سیمانی و به طبع آن افزایش قیمت سهام‌های این صنعت بمانیم.

افزایش سرمایه‌های جذاب شرکت‌های سیمانی

معافیت مالیاتی که در سال 1398 برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بر سر زبان‌ها افتاد باعث شد که اغلب شرکت‌های سیمانی نیز برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اقدام کنند. باتوجه به اینکه شرکت‌ها از این امتیاز استفاده نکرده‌اند، باید منتظر درصدهای جذاب افزایش سرمایه از طرف شرکت‌ها باشیم. شرکت‌های سیمانی که تاکنون از اقدام خود را برای افزایش سرمایه از تجدیدارزیابی خبر داده‌اند می‌توان به ستران، سخواف، سفارس، سیتا، سباقر اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *