تحلیلی

تحلیل تکنیکال و بنیادی سهم وخارزم و شبندر : 16 مهر 99

در حال حاضر صدها کانال بورسی در تلگرام مشغول فعالیت هستند، علی رغم این که زمینه کاری این کانال‌ها بسیار متنوع است، اما بیشتر آن‌ها سیگنال‌های خرید و فروش ارائه می‌کنند. با توجه به این که حوزه فعالیت سهم‌تو تحلیل سهام بر اساس نظرات تحلیل‌گران بورسی تلگرام است، بر آن شدیم تا از این هفته خلاصه‌ای از وضعیت سهم‌های دارای بیشترین سیگنال خرید طی هفته را منتشر کنیم. پس در ادامه این مقاله با تحلیل سهم شبندر و وخارزم که بیشترین سیگنال خرید را در این هفته داشته‌اند، همراه شما خواهیم بود.

وخارزم و شبندر: بیشترین سیگنال خرید در کانال‌های بورسی تلگرام

با آنالیز سیگنال‌های خرید و فروش بیش از 300 کانال بورسی در تلگرام مشخص شد که سهم‌های وخارزم و شبندر در هفته بورسی گذشته، یعنی شنبه 12 تا چهارشنبه 16 مهر ماه 99، بیشتر از هر سهم دیگری برای خرید سیگنال شده‌اند.

تعداد سیگنال های خرید و فروش وخارزم و شبندر
تعداد سیگنال‌های خرید وخارزم و شبندر در کانال‌های تلگرامی در هفته اخیر

 مطابق تصویر فوق، سهم وخارزم در هفته گذشته 34 مرتبه توسط 10 کانال بورسی متفاوت سیگنال خرید شده ، سهم شبندر نیز 20 سیگنال خرید را به وسیله 17 کانال مجزا داشته است. علی رغم این که تعداد سیگنال‌های خرید سهم وخارزم بیشتر بوده، اما باید به این نکته توجه داشت که تعداد کانال‌هایی که سهم شبندر را سیگنال کرده‌اند بیشتر بوده است. این بدان معناست که تعداد کانال‌هایی که سهم وخارزم را به صورت تکراری سیگنال کرده‌اند، بیشتر بوده است. به همین دلیل شاید بتوان گفت که اعتبار سیگنال‌های خرید سهم شبندر بیشتر است، چرا که حاصل نظرات گروه بزرگتری از تحلیل‌گران بوده است.

تحلیل سهم وخارزم و شبندر: تحلیل تکنیکال چه می‌گوید؟

برای این که درک بهتری از وضعیت سهم‌های مذکور داشته باشیم، بررسی نمودارهای تکنیکال می‌تواند مفید باشد:

1- تحلیل تکنیکال سهم وخارزم

بر اساس نمودار تکنیکال سهم وخارزم که در تصویر بالا مشاهده می‌شوند، پس از آغاز ریزش بازار در 19 مرداد، سهم اولین حمایت تاریخی خود را (خط 1) را در روز 2 شهریور از دست داده است. در ادامه ریزش خط حمایتی شماره 2 هم در تاریخ 19 شهریور از دست رفته تا ریزش قیمت سهام ادامه پیدا کند.

با ادامه روند افت قیمت، سهم در روزهای 23 شهریور و سپس در 8 مهر ماه به محدوده حمایتی واکنش مثبت نشان داده و بر روی ناحیه حمایتی شماره 3 الگوی کف دوقلو تشکیل داده است. با توجه یه این که سهم در آخرین روز معاملاتی خط گردن الگوی کف دوقلو را شکسته، به نظر می‌آید که روند صعودی سهم می‌تواند آغاز شود. در صورتی که سهم در روزهای آینده با حجم خوب در معامله شده و شکست الگو را تثبیت کند، می‌توان مقاومت‌های 15180، 17980 و 21190 را به عنوان اهداف احتمالی سهم تا رسیدن به سقف قبل از ریزش در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال وخارزم
تحلیل تکنیکال وخارزم

2- تحلیل تکنیکال سهم شبندر

از زمان آغاز ریزش تاکنون، سهم شبندر از محدوده قیمت 59630 تا 37400 ریال اصلاح داشته است. با بررسی سقف‌ها و کف‌هایی که در روند نزولی تشکیل شده، می‌توان مشاهده کرد که قیمت در حال محصور شدن بین خط حمایتی 2 و خط مقاومتی 3 است. از طرفی سهم پایین نیز به محدوده حمایتی تاریخی 1 نزدیک می‌شود که می‌تواند پایان روند نزولی سهم را تایید کند.

با توجه به تاریخی بودن محدوده حمایتی 1، به احتمال فراوان الگوی مثلثی که بین خطوط 2 و 3 تشکیل شده رو به بالا خواهد شکست. در صورتی که سهم در محدوده بالای شکست در حجم خوبی معامله شود، می‌توان اهداف 44250، 52490 و 59630 را تا رسیدن به سقف قبل از ریزش برای سهم شبندر معتبر دانست.

تحلیل تکنیکال شبندر
تحلیل تکنیکال شبندر

تحلیل بنیادی سهم وخارزم و شبندر

بر اساس صورت مالی یک ساله منتهی به خرداد 99 و نیز تصویر زیر، مقدار eps (سود به ازای هر سهم) شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی (وخارزم) 456 ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل311 درصد افزایش داشته است، افزایشی که ناشی از رشد 178درصدی درآمدهای عملیاتی و افزایش  348 درصدی سود سرمایه گذاری‌های شرکت بوده است.

هم‌چنین ارزش پرتفوی بورسی شرکت نسبت به زمان آغاز دوره با 440 درصد افزایش به رقم 10 هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرف دیگر نسبت pe سهم برابر 96/27 است که از مقدار pe گروه سرمایه‌گذاری‌ها (55/14)، بالاتر می‌باشد. با مقایسه pe سهم با گروه، به نظر می‌آید در میان‌مدت و بلندمدت روند افزایش eps سهم باید ادامه‌دار باشد.

بر اساس صورت مالی سه ماهه منتهی به خرداد 99، مقدار سود به ازای هر سهم پالایشگاه بندرعباس (شبندر)، برابر 311 ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 72 درصد افزایش داشته است که عمدتا ناشی از رشد 11400 درصدی درآمدهای شرکت بوده است. گفتنی است که با افشای اطلاعات با اهمیتی که سهم در مرداد ماه منتشر کرد و با توجه به افزایش نرخ محصولات شرکت، مقدار eps شرکت در حال حاضر به 949 ریال رسیده است.

از طرف دیگر نسبت pe سهم برابر 54/39 است که از مقدار pe گروه پالایشی و فرآورده‌های نفتی (85/31)، بالاتر می‌باشد. با مقایسه pe سهم با گروه، به نظر می‌آید در میان‌مدت و بلندمدت روند افزایش eps سهم باید ادامه‌دار باشد.

میزان pe دو سهم وخارزم و شبندر
میزان pe دو سهم وخارزم و شبندر

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *