تحلیلی

تحلیل تکنیکال شاخص بورس

حال و روز بازار بورس در این روزهای منتهی به اسفند ماه همانند سال‌های پیشین کم رونق و نوسانی دنبال می‌شود، اما کم فروغی بازار امسال با سال‌های گذشته تفاوت زیادی دارد. روند رو به رشد بازار سرمایه باعث شد اغلب مردم برای کسب سود و حفظ ارزش دارایی‌هایی خودشان، پول‌های جا خوش کرده در بانک را وارد بازار بورس کنند. همین هجوم نقدینگی به بازار بورس، روند افزایش قیمت سهم‌های بازار را تسریع کرد و کار را به جایی رساند که برخی از سهم‌ها تا چندین برابر ارزش ذاتی‌شان معامله شوند.

همه چیز به نظر بر وفق مراد بود و مردم با توجه به دعوت مسئولین عالی رتبه کشور، همه چیز خود را به بورس سپردند. اما به یکباره در مرداد ماه ورق برگشت. با خروج تدریجی پول‌های بزرگ و هوشمند از بازار، ریزش وحشتناک شاخص کل و به تبع آن شاخص هم وزن که نمایانگر سهام شرکت‌های کوچک و متوسط است، شروع شد. شاخص کل و هموزن به حمایت‌های مختلف واکنش نشان نمی‌دادند و روند نزولی تند و تیزی را شروع کرده بودند و حتی حمایت تعیین شده توسط رییس دفتر رییس جمهور نیز کارساز نشد و شاخص خط حمایتی 1 میلیون 600 را با قدرت شکاند.

هر بار که شاخص تمایل به صعود داشت، افزایش عرضه در بازار مخصوصا توسط حقوقی‌ها، معامله‌گران را از خرید سهام در قیمت‌های بالاتر منصرف می‌کرد و حتی گاهی چنان فشار فروش بر بازار حاکم می‌شد که سهامداران سهام خریداری شده در همان روز را با قیمت پایین‌تر به فروش برسانند تا از ضرر بیشتری جلوگیری کنند. با این حال به نظر میاد باتوجه ریزش شدید بازار همچنان خریدار جدی در بازار وجود ندارد.

عدم تمایل پول‌های بزرگ برای بازگشت به بازار، علیرغم ارزندگی سهام شرکت‌ها و افزایش روزافزون ورود این پول‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، بازار سرمایه را با رکود و نبود نقدینگی مواجه کرده‌است. از طرفی، دولت نیز با انتشار و فروش اوراق دولتی در این برهه، باعث روانه شدن اندک نقدینگی موجود در بازار به سمت خرید این اوراق و کاهش نقدشوندگی بازار شده است. در صورتی که نامتقارن کردن دامنه‌ی نوسان توسط رییس جدید سازمان بورس نیز برای بازار راهگشا نبود و تنها باعث کاهش سرعت روند اصلاحی بازار و طولانی شدن زمان رسیدن به سطوح حمایتی جذاب برای معامله‌گران بزرگ شده است.

تحلیل تکنیکال شاخص بورس

اجازه بدهید تحلیل تکنیکالی از شاخص کل داشته باشیم. 

با توجه به این دلایل بنیادی پیش‌بینی می‌شود روند نزولی شاخص کل در ادامه‌ی اسفند ماه نیز همانند دو هفته‌ی گذشته با شدت کمتر و با نوسانات یکی دو روزه همراه باشد و شاخص کل در صورت تشکیل کف بالاتر در اندیکاتور rsi در منطقه ی حمایتی قبلی (حوالی 1130000 واحد) میتواند با نوساناتی تا حوالی 1400000 واحد رشد کند ولی با توجه به شکست خط روند در rsi این احتمال می رود تا حوالی 970000 واحد اصلاح کند و  از آن حوالی و با تکمیل موج چهارم به سمت هدف اول 1400000 واحد حرکت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *