آموزشی

تابلوخوانی مقدماتی – آشنایی با اصطلاحات اصلی

سایت tsetmc.com مرجع اصلی فعالان بورس است. هر اطلاعاتی که برای فعالیت در بازار سرمایه لازم است، در این سایت یافت می‌­شود. می‌­توان گفت که اولین و احتمالا مهم­ترین گام برای آموزش بورس، فراگیری نحوه کار با سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران (Tehran Securities Exchange Technology Management Co – tsetmc) است که به بعد به اختصار به آن سایت tse می‌­گوییم. سایت tse اطلاعات گسترده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پر کاربردترین این اطلاعات مربوط به صفحه هر نماد بورسی  است که به آن تابلو معاملات نماد گفته می‌شود. تکنیک استخراج اطلاعات از تابلو معاملات را تابلوخوانی می‌گویند که یکی از ابزارهای کلیدی در تحلیل بورس است. تابلوخوانی تا حدودی تخصصی است و نیازمند تجربه دارد. در این مقاله قصد داریم اصطلاحات اولیه تابلوخوانی که در صفحه هر نماد وجود دارند را معرفی کنیم. آشنایی با اصطلاحات و بخش‌های مختلف تابلو معاملات، لازمه تابلوخوانی مقدماتی است.

آشنایی با تابلوخوانی

فرض کنید شما قصد خرید یک سهام بورس را دارید، در گام اول باید شرایط این سهام را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. برای تحلیل بورس و یک سهم مشخص، دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی در دسترس هستند که هر کدام ابزارهای خاص خود را دارند. اما تابلوخوانی و استفاده از اطلاعاتی که سایت tse برای هر نماد بورسی در دسترس عموم قرار می‌­دهد، اهمیت و کارآیی ویژه‌­ای در هر دو روش تحلیل بورس دارند. در حقیقت پایه و اساس آنچه که در تحلیل تکنیکال و بنیادی مورد استفاده قرار می­‌گیرد، در صفحه مربوط به هر نماد بورسی، در سایت tse وجود دارد. در این مقاله قصد داریم که صفحه سهام بانک ملت که با نماد وبملت شناخته می­‌شود را به عنوان مثالی برای آشنایی با تابلوخوانی مقدماتی، مورد بررسی قرار دهیم.

در تصویر زیر، صفحه نماد وبملت در سایت tse به پنج قسمت تقسیم شده که هر قسمت حاوی اطلاعات خاصی از قیمت و حجم معاملات لحظه‌­ای سهام، سفارش­‌های خرید و فروش، نحوه فعالیت سهامداران و بسیاری اطلاعات دیگر هست. در ادامه هر کدام از این پنج قسمت و پارامترهای آن­‌ها را معرفی خواهیم کرد.

تابلو معاملات نماد وبلمت

قسمت اول: مشخصات نماد و اطلاعات تابلو معاملات

مطابق تصویر زیر، در ابتدای این قسمت نام شرکت، نام نماد شرکت در سازمان بورس و اینکه در کدام بخش از بازار بورس یا فرابورس وجود دارد، قابل مشاهده هست. در این مثال بانک ملت، با نماد “وبملت” در تابلو اصلی بازار اول بورس حاضر است.

در بخش پایین‌­تر، قیمت­‌های مربوط به سهام بورس مشاهده می‌­شود. در این بخش­ قیمت سفارش­‌های خرید و فروش لحظه‌­ای و قیمت اولین معامله روز جاری مشاهده می­شود. اما مهم­ترین اطلاعات این بخش، قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی است که اهمیت فراوانی در تابلوخوانی دارند:

  • قیمت آخرین معامله: در زیر عبارت معامله، قیمت آخرین معامله سهم مشاهده می‌­شود که همان قیمت لحظه­‌ای سهم است.
  • قیمت پایانی: نشان‌­دهنده میانگین قیمت معاملات روز جاری با در نظر گرفتن تعداد معاملات است.
  • درصد تغییرات قیمت سهم : اعداد قرمز رنگ هم نشان­‌دهنده تغییرات قیمت آخرین و پایانی نسبت به روز گذشته است.

در پایین‌­ترین بخش هم تعداد، حجم و ارزش ریالی معاملات گزارش شده است:

  • تعداد معاملات: تعداد سفارش‌­های خرید و فروشی که به طور موفق در یک روز انجام شده‌­اند.
  • حجم معاملات: تعداد برگه سهمی که در مجموع معاملات یک روز، خرید و فروش شده‌­اند.
  • ارزش معاملات: ارزش ریالی مجموع خرید و فروش‌­های انجام شده در یک روز.
  • ارزش بازار: ارزش ریالی تمام سهام شرکت با فرض اینکه قیمت هر سهم برابر قیمت پایانی باشد.

 

مشخصات و تابلو نماد بورسی
مشخصات نماد و اطلاعات قیمت و حجم معاملات

قسمت دوم: بازه قیمتی، تعداد و حجم سهم، شاخص‌­های سهم

بر اساس تصویر زیر، اطلاعاتی که در این باکس از صفحه نماد در سایت tse قابل مشاهده هستند و اهمیت بالایی در تابلوخوانی دارند، عبارتند از:

  • بازه قیمتی: در این قسمت بازه قیمت­‌های مجاز برای خرید و فروش در روز جاری نشان داده شده است. بازه هفته و بازه سال هم، نشان­‌دهنده‌ی تغییرات قیمت هفتگی و سالانه سهم است.
  • تعداد سهام: کل تعداد سهام شرکت که برای بانک ملت 50 میلیارد سهم است.
  • حجم مبنا: قیمت سهام در بورس ایران دارای محدوده تغییرات است، یعنی در هر روز کاری یک قیمت مبنا توسط سازمان بورس تعیین می‌­شود که سهم نسبت به این قیمت مبنا فقط 5 درصد امکان افزایش یا کاهش دارد. اگر در یک روز کاری حجم معاملات سهم از یک مقدار حداقلی بیشتر باشد، قیمت پایانی سهم در این روز، قیمت مبنا برای روز کاری آینده در نظر گرفته می‌­شود. به این حجم حداقلی، حجم مبنا گفته می‌­شود.
  • سهام شناور: درصدی از سهام کل شرکت است که برای خرید و فروش توسط سرمایه‌­گذاران خرد در دسترس است. اهمیت این پارامتر به این دلیل است که سهامداران عمده، معمولا سهام خود را به صورت شناور وارد چرخه معامله نمی­‌کنند و معاملات عمده به صورت بلوکی با دیگر سهامداران عمده بازار بورس انجام می‌­دهند.
  • میانگین حجم ماه: میانگین حجم معاملات سهم در یک ماه گذشته
  • شاخص EPS: مقدار سود هر سهم است، یعنی سود کل شرکت نسبت به تعداد کل برگه‌­های سهام شرکت است. هر چه این مقدار بیشتر باشد، نشان­‌دهنده سودآوری بیشتر سهم است.
  • P/E: نسبت قیمت سهم به سود آن است. هر چه این مقدار بیشتر باشد، نشان­‌دهنده گران بودن سهم است که در این صورت در طولانی مدت تمایل به نزول قیمت خواهد داشت.

 

تابلوخوانی حجم مبنا تعداد سهام
بازه قیمتی، حجم مبنا و سهام شناور

قسمت سوم: فعالیت سهامداران حقیقی و حقوقی

این بخش مربوط به فعالیت سهامداران حقیقی و حقوقی در هر سهام بورس است. تعداد و حجم معاملات خرید و فروشی که توسط سهامداران حقیقی و حقوقی در هر روز کاری به طور موفق انجام شده است، در این قسمت مشاهده می‌­شود. نسبت میان حجم خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی، حاوی اطلاعات مهمی است که در تابلوخوانی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلوخوانی نسبت خریدار به فروشنده حقیقی حقوقی
فعالیت سهامداران حقیقی و حقوقی

قسمت چهارم: سفارشات خرید و فروش سهام

در این قسمت، آخرین سفارشاتی که برای هر سهام بورس ثبت شده، قابل مشاهده است. سه سطر سفارش برای خرید و سه گروه سفارش برای فروش وجود دارد، هر سطر نشان‌­دهنده یک قیمت است. برای مثال در سطر اول سفارشات خرید، 329 تعداد سفارش برای خرید 522544 سهم با قیمت 25890 ریال برای هر برگه سهم، ثبت شده است.

سفارشات خرید و فروش سهام
سفارشات خرید و فروش سهام

قسمت پنجم: نمودار تغییرات قیمت

در این بخش، روند تغییرات قیمت سهم در طول ساعات فعالیت بازار (9 صبح تا 12:30 ظهر)، به صورت نمودار نشان داده می­‌شود. این نمودار که نشان­‌دهنده نوسانات قیمت در زمان­‌های مختلف است، یکی از ابزارهای کاربردی خصوصا در تابلوخوانی و البته تحلیل تکنیکال بورس به شمار می‌­آید.

تغییرات روزانه قیمت سهام
تغییرات روزانه قیمت سهام

در این مقاله با اصطلاحات اولیه تابلو خوانی و بخش‌های مختلف تابلو معاملات نمادهای بورسی آشنا شدیم. این اصطلاحات از اهمیت بالایی در تابلوخوانی و تحلیل بورس دارند. در مقالات آینده، به تابلوخوانی به طور دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری پرداخته خواهد شد.

پست‌های مرتبط :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *