سرمایه‌گذاری

چگونه در کپی ترید ریسک خود را مدیریت کنیم؟

هر کسی به شما کاری یا بازاری را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌کند، اولین چیزی که احتمالا شما از او می‌پرسید، میزان ریسک آن است. در حقیقت کلید هر گونه سرمایه‌گذاری موفق یا حتی هر گونه فعالیت در زندگی، مدیریت ریسک است. بسیاری از کسانی که می‌خواهند در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند به علت هیجانی که برای ورود و کسب درآمد از این بازارها دارند، به این نکته توجه نمی‌کنند که بازارهای مالی ذاتا بازارهای پر ریسکی محسوب می‌شوند و بعید نیست که شما بخشی یا تمام سرمایه خود را در اثر ضرر در این بازارها از دست بدهید. بنابراین شما باید راهکاری برای مدیریت ریسک خود داشته باشید. همانطور که در مقاله روش های سرمایه‌گذاری سودآور گفتیم، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم مانند کپی ترید می‌تواند ریسک شما را تا بخش قابل توجهی کاهش دهد. اما چگونه کپی ترید ریسک ناشی از بازارهای مالی را برای شما کاهش می‌دهد؟ در ابتدا اجازه بدهید کمی با مبانی کپی ترید آشنا شویم سپس در مورد نحوه کاهش و مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در کپی ترید توضیح خواهیم داد.

 

کپی ترید چیست؟

احتمالا در دور و اطراف شما هم تریدر حرفه‌ای وجود دارد که از بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال سود خوبی کسب می‌کند. احتمالا به فکر شما رسیده که ای کاش می‌شد معاملاتی که او انحام می‌دهد در حساب شما نیز انجام بگیرد تا شما هم همانند او بتوانید سود خوبی به دست آورید. اما مشکل اینجاست که معمولا معامله‌گران یا تریدرهای حرفه‌ای از قبول سرمایه‌های کوچک استقبال نمی‌کنند و علاقه‌مند به کار برای سرمایه‌های بزرگ هستند. کپی ترید برای حل کردن همین مشکلات ایجاد شده است و به عبارتی کار کپی ترید همین است! در سیستم کپی ترید شما تریدر حرفه ای را برای کپی شدن معاملاتش انتخاب می‌کنید و از آن بعد هر چه او خرید و فروش کرد در حساب شما نیز کپی خواهد شد. یعنی سود و زیان شما با تریدری که انتخاب کردید تا حد بسیار زیادی برابر خواهد شد.

سرمایه گذاری آسان با کپی ترید

روش‌های مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در کپی ترید

الف-متنوع سازی سبد سهام

مفهوم متنوع سازی سبد سهام بسیار ساده است: همه سرمایه خود در یک بازار قرار  ندهید، زیرا اگر آن بازار به هر دلیلی وضعیت خوبی نداشته باشد، کل سرمایه خود را از دست می‌دهد. با این حال وقتی شما از روش کپی ترید استفاده می‌کنید فضا کمی متفاوت است. از دو نگاه می‌توانیم به متنوع سازی سبد سهام در کپی ترید نگاه کنیم:

1- تنوع در انتخاب تریدر و استراتژی

همه سرمایه‌گذاران  به دنبال انتخاب و فالو کردن بهترین معامله‌گر یا تریدر برای کپی کردن از او هستند. اما به دلایل متعددی ممکن است انتخاب تنها یک تریدر برای شما سودآور نباشد. به عنوان مثال ممکن است در یک بازه‌ی زمانی خاص تحلیل‌های تریدر انتخاب شده اشتباه باشد و یا ممکن است تریدر انتخابی شما در یک بازه زمانی معاملاتی انجام ندهد و یا استراتژی خود را تغییر دهد و به طبع آن سودی نصیب شما نشود.

بنابراین بهتر است به جای انتخاب یک تریدر، چند تریدر خوب را شناسایی کنید و معاملاتشان را کپی کنید تا اگر یکی از آن‌ها خوب عمل نکرد تریدرهای بعدی به شما سود برسانند.در واقع این استراتژی شباهت زیادی به استراتژی تعیین پرتفو در بازار دارد ولی با این تفاوت که شما به جای تحلیل رمزارزها و تصمیم گیری در مورد آن‌ها که کاری بسیار زمانبر و پیچیده است، در مورد افراد مطالعه خواهید کرد. در واقع شما چندین استراتژی مختلف را به کار گرفتید به این معنا که اگر استراتژی یکی از تریدرهای انتخاب شده به هر دلیلی مانند شرایط بازار نتوانست در آن بازه زمانی سود مناسبی بگیرد شما سود خود را از استراتژی تریدر دیگر بدست می‌اورید و از بازار جا نمی‌مانید.

 

مدیریت ریسک در کپی ترید

2- تنوع در انتخاب بازار هدف

کپی ترید معمولا در بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال و فارکس کاربرد بیشتری دارد چرا که دامنه نوسان نا محدودی دارند و امکان کپی کردن معاملات در این بازارها وجود دارد اما در بازار بورس ایران به علت محدود بودن دامنه نوسان کپی ترید پیچید‌گی‌های بیشتری دارد چرا که ممکن است تریدر خریدی را انجام دهد و به دلیل قرا گرفتن سهام در صف خرید یا صف فروش امکان خرید یا فروش برای سرمایه‌گذاران دنباله‌رو وجود نداشته باشد چرا که در صف جایگاه پایین تری خواهند داشت و بحث عرضه سهام نیز در آن تاثیرگذار خواهد بود. اما شما چگونه می‌توانید با این روش از ریسک در امان بمانید؟

پاسخ ساده است شما با انتخاب دو یا چند بازار هدف ریسک خود را کاهش خواهید داد. شما کافیست دو بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید و در هر بازار نیز از استراتژی کپی ترید با هوشمندی استفاده نمایید.

ب- گذاشتن حد ضرر برای سرمایه

در برخی پلتفرم‌های کپی ترید شما می‌توانید برای کل سرمایه‌ای که به یک نفر اختصاص داده‌اید حد ضرر بگذارید. اجازه بدهید با یک مثال بیشتر مسئله را توضیح دهیم. فرض کنید شما تریدری را برای کپی معاملاتش انتخاب کردید و مبلغ صد میلیون تومان هم به آن تریدر برای خرید و فروش اختصاص دادید اما این شرط را گذاشته‌اید که سرمایه شما تحت هیچ شرایطی از 80 میلیون پایین‌تر نیاید. در واقع شما حد ضرری را برای سرمایه خود مشخص کردید که اگر تریدر 20 میلیون از اصل سرمایه شما را از دست داد به صورت خوکار تمام معاملات شما بسته شود و تریدر نیز دیگر حق استفاده از سرمایه شما نخواهد داشت.

با این روش شما مبلغ معینی را به عنوان ریسک سرمایه‌گذاری گذاشتید و مطمئن هستید بیش از 20 درصد سرمایه شما از دست نخواهد رفت.

سخن پایانی

این روزها داشتن یک حساب سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌المللی مانند ارز دیجیتال کار بسیار راحتی به شما می‌رود اما کسب سود از آن کار بسیار زمانبر و دشوار است که از عهده هر کسی بر نخواهد آمد. به دلیل نوسانات بالا و همچنین 24 ساعته بودن این بازارها موفقیت در آن‌ها نیازمند دانش و تجربه بالایی نیز هست که ممکن است عدم توجه به آن‌ها ضرهایی را برای صاحبان سرمایه به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر شما هم کپی ترید را به عنوان راهی مطمئن و حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردید باید چندین اصل مانند انتخاب تریدر مناسب، رعایت اصول مدیریت ریسک را برای به سود رسیدن رعایت کنید. در این مقاله نحوه‌ی مدیریت ریسک در کپی ترید را توضیح دادیم اگر شما هم روشی می‌شناسید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سرمایه گذاری آسان با کپی ترید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *