آموزشی

چگونه به یک نوسانگیر روزانه موفق تبدیل شویم؟

این روزها اکثر مردم ایران بازار بورس را به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری پذیرفته‌اند و هر کس از راهی و با استراتژی شخصی خود به دنبال نگهداری ارزش دارایی و سرمایه خود و کسب سود از بازار سرمایه است. در این میان برخی به بازار به دید کوتاه مدت نگاه می‌کنند و برخی نیز برای آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. تعداد زیادی از افراد نیز به صورت روزانه دست به خرید و فروش سهام می‌زنند و سعی می‌کنند از نوسانات روزانه سهم کسب سود کنند که به آن‌ها معامله‌گر روزانه یا نوسانگیری روزانه می‌گویند.

اگر چه بیشتر افراد رویای تبدیل شدن به یک معامله‌گر یا نوسانگیر روزانه را در سر دارند و تصور میکنند با یک کامپیوتر می‌توانند رییس خودشان باشند و سودهای خوبی نیز به صورت روزانه از بازار بگیرند، اما فقط تعداد کمی از افراد به یک نوسانگیر یا معامله‌گر روزانه خوب تبدیل خواهند شد و باقی افراد با ضرر از بازار خارج خواهند شد.

اما چگونه می‌توان به یک معامله‌گر روزانه، نوسانگیر یا اسکالپر تبدیل شد؟

در این مقاله 10 قدم برای تبدیل به معامله‌گر روزانه حرفه‌ای را با شما در میان خواهیم گذاشت.

نوسانگیر روزانه کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

نوسانگیر در طول روز ممکن است چندین مرتبه سهام خرید و فروش کند اما در پایان زمان معاملات بازار، تمام موقعیت‌های خرید و فروش خود را می‌بندد. باید به این نکته توجه کنید که نوسانگیران روزانه با معامله‌گرانی که یک موقعیت را تا چندین روز باز نگه می‌دارند و یا سرمایه‎گذارانی که برای بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند تفاوت دارند.

1- خودتان را ارزیابی کنید

نوسانگیری روزانه موفق نیار به دانش، تجربه، مهارت زیادی دارد. قبل از اینکه وارد بازی نوسانگیری روزانه شوید باید ببینید که آیا شما دانش مالی، روانشناسی رفتاری، قدرت تحلیل و ریسک‌پذیری بالایی دارید یا خیر.

برخلاف تصور عموم نوسانگیری روزانه کار بسیار سختی است و اینگونه نیست که شما به راحتی بتوانید به صورت روزانه درآمد خوبی کسب کنید. برای تبدیل شدن به یک نوسانگیر روزانه موفق باید ساعت‌های زیادی را در زمان بازار پشت سیستم بنشینید و با قبول ریسک بالا به خرید و فروش سهام بپردازید. در همین حین کسب تجربه کنید و از خریدهای ناموفق خودتان درس بگیرید و در آینده خطاهای قبلی را تکرار نکنید.

طرز فکر صحیح اولین شرط تبدیل شدن به یک نوسانگیر روزانه خوب است. تا زمانی که آماده نیستید وقت بگذارید، خودتان یاد بگیرید و از نظر ذهنی برای ریسک­پذیری و ضرر کردن آماده شوید، نوسانگیری روزانه را امتحان نکنید.

2- سرمایه کافی وارد داشته باشید

هیچ کس نمی‌­تواند همیشه سود کند. ضررهای متناوب و گسترده بخشی از بازی نوسانگیری است. یک نوسانگیر ممکن است درهشت معامله متوالی ضرر کند ولی در مرتبه نهم با یک سود خوب تمام زیان‌های معاملات قبلی خود را پوشش دهد و در مجموع به سود برسد.

اما به هر حال نوسانگیری ریسک بالایی دارد و اگر شما می‌خواهید وارد این بازی شوید باید سرمایه کافی در اختیار داشته باشید. ون کی تارپ در کتاب خود می‌نویسد که ورود با پول اندک به بازار بورس راهی مطمئن برای شکست خوردن است. تارپ توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید شغل خودتان را رها کنید و به صورت تمام وقت به خرید و فروش سهام در بازار مشغول شوید با حداقل 100 هزار دلار سرمایه داشته باشید.

اما اگر بخواهیم رقم معقولی برای شروع کار در بازار بورس ایران بگوییم 100 میلیون تومان خواهد بود که این مبلغ را باید به آرام آرام به بازار وارد کنید و همیشه 25 میلیون از مبلغ را در حساب خود نگه دارید تا سرمایه‌ای برای کاهش میانگین معاملات و خروج از سهم با سود داشته باشید.

3- بازارها را بفهمید

نوسانگیران روزانه به دانش پایه‌ای عمیقی درباره نحوه عملکرد بازارها نیاز دارند. این دانش از جزییات ساده مانند ساعت معاملات گرفته تا جزییات پیچیده مانند تاثیر رویدادهای خبری، حاشیه‌ای و ابزارهای قابل معامله مجاز می‌باشد.

4- تفاوت اوراق بهادار مختلف را بدانید

شاید برای شما به نظر این موضوع امری پیش پا افتاده باشد اما عدم شناخت اوراق بهادار مختلف آسیب جدی به برنامه و استراتژی معاملاتی شما وارد خواهد کرد. برخی از تازه‌واردان بازار بورس ممکن است ندانند که کارمزد و دامنه نوسان خرید و فروش سهام و با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ETFها متفاوت است لذا بر اساس همان ذهنیت خود به خرید و فروش دست می‌زنند که این می‌تواند ضرر زیادی را به آن‌ها وارد کند.

برای مثال فرض کنید شخصی بدون شناخت از حق تقدم و صرفا برای نوسانگیری روزانه حق تقدم سهمی را با ذهنیت اینکه دامنه نوسان آن بین 5 مثبت و 5 منفی است خریداری می‌کند و بعد از خرید حق تقدم تا صف فروش یا منفی ده می‌رود و دیگر امکان فروش را به معامله‌گر نمی‌دهد و فردا نیز مهلت حق تقدم به پایان می‌رسد و معامله‌گر عملا چهار ماه پول خود را بلوکه کرده است و ضرر زیادی نیز خواهد کرد. لذا شناخت کامل اوراق بهادار برای نوسان‌گیری اهمیت بالایی دارد.

5- استراتژی معاملاتی برای خود تعیین کنید

سرمایه‌گذاران تازه­‌واردی که می‌خواهند وارد بازار بورس شوند، باید برای خودشان استراتژی معاملاتی تعیین کنند و بر اساس آن معامله کنند. برای شروع بهتر است دو استراتژی برای معامله داشته باشید چراکه به فرض مثال شما با یک استراتژی چلو بروید و با همان استراتژی مدت‌ها موقعیت خرید و فروشی برای شما مهیا نشود تکلیف چیست؟ اما اگر شما در شروع کار دو استراتژی برای خرید و فروش خود تعیین کنید، شما همیشه باید وضعیت خرید و فروش سهام را بر اساس استراتژی خود ارزیابی کنید و اگر یکی از استراتژی‌ها موقعیت خریدی به شما نمی‌دهد، می‌توانید با استراتژی دیگر خرید و فروش کنید. بازار بورس، بازاری پویاست، لذا شما باید مراقب کارآمدی استراتژی معاملاتی خود باشید و بسته به تحولات بازار یا تغییر رویکرد خودتان آن را تغییر دهید.

برای انتخاب یک استراتژی موفق معاملاتی می‌توانید مقاله چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق داشته باشیم ؟ را مطالعه کنید.

6- استراتژی و برنامه را ادغام کنید

برای موفقیت در بازار تنها انتخاب موفقیت‌­آمیز استراتژی­های معاملاتی کافی نیست و بایستی تلاش کنید تا برنامه معاملاتی دقیقی را تدوین کنید. برای رسیدن به برنامه معاملاتی باید با ملاحظات زیر نسبت به تکمیل استراتژی اقدام کنید:

  • نحوه استفاده از استراتژی (استراتژی ورود / خروج) 
  • چه مقدار سرمایه خود را در هر معامله استفاده خواهید کرد؟
  • چه نوع اوراقی بهاداری را خریداری می کنید؟ سهام یا صندوق سرمایه‌گذاری؟
  • چند وقت یکبار خرید و فروش انجام خواهید داد؟

7- سرمایه خود را مدیریت کنید

فرض کنید شما 100 میلیون تومان سرمایه دارید و یک استراتژی عالی معاملاتی که % 70 موفق خواهد بود (هفت معامله از 10 معامله شما سودآور است). چقدر باید برای اولین معامله خود هزینه کنید؟ اگر سه معامله اول ناموفق باشند چه می­کنید؟ اگر میانگین سابقه (هفت معامله سودآور از 10 معامله) دیگر اتفاق نیفتد چه می­کنید؟

مدیریت سرمایه به شما کمک می­کند تا این چالش­ها را برطرف کرده و سودآوری بالقوه خود را تخمین بزنید. مدیریت موثر سرمایه می­تواند به شما کمک کند تا حتی اگر فقط 4 معامله سودآور از 10 معامله داشتید، سود کنید. مدیریت درست سرمایه نیازمند تمرین، برنامه­ریزی و انجام و سازمان‌دهی معاملات طبق برنامه تعیین شده مدیریت سرمایه است.

8- درباره هزینه­‌های کارگزاری تحقیق کنید

با توجه به خرید و فروش مکرر در نوسانگیری روزانه، شما باید هزینه کارمزد زیادی را به کارگزاری‌ها پرداخت کنید. لذا بهتر است قبل از انتخاب کارگزاری به طور کامل در مورد نحوه‌ی ارائه خدمات، سرعت کارگزاری و تخفیف‌های کارمزدی که به شما می‌دهد تحقیق کنید. به عنوان مثال برخی از کارگزاری‌ها باشگاه مشتریان دارند و با ارتقا رتبه و جایگاه مشتریان به آن‌ها تخفیف کارمزد، وام و اعتبار داده می‌شود که این امر می‌تواند هزینه‌های معاملاتی شما را کاهش دهد.

9- قبل از ورود، معاملات فرضی انجام دهید

پس از انتخاب طرح و استراتژی مناسب، قبل از خرید و فروش در بازار بهتر است آن‌را به صورت مجازی مورد آزمایش قرار دهید. ممکن است در ایران چنین قابلیتی وجود نداشته باشد ولی شما می‌توانید معاملات روزانه‌ای با استراتژی خود انجام دادید ثبت کنید و استراتژی خود مورد آزمایش قرار دهید. البته به این نکته توجه کنید که کارمزد معاملات را حتما در تست استراتژی خود در نظر بگیرید تا در هنگام معامله واقعی دچار مشکل نشوید.

10 – با سرمایه‌ی کمی شروع به معامله کنید

حتی اگر پول و تجربه کافی دارید، بهتر استراتژی جدید خود را با مقادیر کمی از سرمایه امتحان کنید و پس از موفقیت استراتژی، مقدار سرمایه خود را افزایش بدهید. به یاد داشته باشید بازار همیشه فرصت خرید به شما خواهد داد اما سرمایه‌ای که از دست رفته به سختی دوباره جمع می‌شود. لذا بهتر است با سرمایه اندک شروع کنید و سپس با اثبات کارآمدی استراتژی شما، سرمایه ورودی را افزایش دهید.

سخن پایانی

شما اگر می‌خواهید شغل‌تان رها کنید و به صورت تمام وقت به خرید و فروش در بازار سرمایه بپردازید باید بدانید شاید در ابتدای راه شاید نتوانید سود مورد نظرتان را بازار بدست آورید اما به مرور زمان و کسب تجربه و دانش کافی و پیروی از استراتژی‌های معاملاتی تان سود مناسبی از بازار خواهید گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *