سرمایه‌گذاری

بیت کوین یا سهام، در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

این روزها به واسطه‌ی احتمال بازگشت آمریکا به برجام، بازار سرمایه ایران حال و روز خوشی ندارد و بازار روندی نوسانی و خسته‌کننده‌ای را در پیش گرفته است. از همین رو روند صعودی بیت‌کوین و سایر رمزارزها باعث شده مردم به فکر کوچ به این بازارها باشند. هجوم سرمایه‌گذاران به بازار رمز ارزها موجب رشد غافلیگرانه بیت کوین و سایر رمزارزها شد. با این حال هنوز تردیدهایی برای حضور سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها وجود دارد. لذا در این مقاله سعی داریم شما را با تفاوت‌ها و ریسک‌های هر بازار آشنا کنیم تا بتوانید بازار مناسب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس و رمزارزها

سرمایه‌گذاری در هر بازاری ریسک خاص خودش را دارد، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران باید ریسک سرمایه‌گذاری خودشان با استفاده از روش‌های مدیریت پرتفو به کمترین سطح ممکن برسانند. اما ریسک کدامیک از بازارها بیشتر است؟

پاسخ به این سوال شاید به نظر ساده بیاید، از آنجایی که بازار رمز ارزها دامنه نوسان ندارد افت و خیز و نوسانات شدیدتری نسبت به بازار بورس ایران تجربه می‌کند لذا سرمایه‌گذاران ریسک بیشتری را متحمل می‌شوند.

اما این همه ماجرا نیست!

در بازار بورس، ممکن است شما سهامی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید و به دلایل مختلف مانند افت فروش شرکت قیمت سهام در بازه‌ی مورد نظر شما رشد نکند و یا حتی با کاهش قیمت نیز مواجه شود. با این حال، سهم برای کاهش یا افزایش قیمت علائم و هشدارهایی دارد که شما می‌توانید با استفاده از تحلیل بنیادی و تکنیکال به ارزش واقعی سهام شرکتی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردید پی ببرید.

بیت کوین یا سهام

 اما در بازار رمز ارزها فضا کاملا متفاوت است.

در بازار رمزارزها، هر رمز ارز تنها بر اساس عرضه و تقاضا، رشد و کاهش قیمت را تجربه می‌کند و هیچ پارامتر بنیادی اثرگذاری روی افزایش یا افت قیمت یک رمز ارز وجود ندارد. بگذارید مثالی بزنیم. آیا شما می‌دانید بیت کوین چقدر می‌ارزد؟ پاسخ همه‌ احتمالا خیر است چون پارامتری برای پی بردن به ارزش واقعی بیت کوین وجود ندارد و تنها می‌دانیم که بیت کوین ارزشمند است. ندانستن ارزش واقعی چیزی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردید خودش ریسک بزرگی را به شما تحمیل خواهد کرد.

مورد دیگری که ریسک  بیت کوین و سایر رمزارزها را بالاتر از بازار بورس می‌برد، عدم استفاده گسترده از رمز ارزها در کشورهای مختلف است. این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری روی رمزارزها را یک لایه عمیق‌تر می کند چرا که ممکن است ارز کارآمدتری از ارزهای دیجیتال بیاید و جایگزین آن‌ها شود.

با این تفاسیر به نظر می‌آید در شرایط طبیعی بازار بورس و بازار رمز ارز، سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران ریسک پایین‌تری نسبت به بازار رمزارزها و بیت کوین دارد.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس برای چه کسانی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در بازار سهام برای اکثریت مردم مناسب است و بهتر است سرمایه‌گذاران، عمده سرمایه‌گذاری خود را در بازار بورس انجام دهند چرا که نوسانات بازار کمتر از بازار رمز ارزهاست و ثبات بیشتری دارد. شما می‌توانید با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا تشکیل سبد سهام متنوع ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار بورس را برای خود را کاهش دهید.

سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها برای چه کسانی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، ریسک بالاتری را نسبت به بازار سهام دارد. اگر شما فرد ریسک‌پذیری هستید و دوست دارید در چیزی سرمایه‌گذاری کنید که مستقل از طلا و مسکن و دلار باشد، به نظر می‌آید رمزارزها گزینه مطلوبی باشد. اما اگر شما نمی‌خواهید ریسک زیادی را محتمل شوید و تنها برای تنوع در سبد دارایی‌تان می‌خواهید در رمز ارزی سرمایه‌گذاری کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تنها یک الی 5 درصد دارایی خودتان را در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در هر بازاری از بورس گرفته تا ارزهای دیجیتال نیازمند دانش و مهارت کافی است و اگر شما دانش و مهارت لازم را برای معامله کردن داشته باشید سود خوبی از بازارها خواهید گرفت. اما به هر حال سرمایه‌گذاری در هر بازاری شرایط خاص خودش را دارد که برای موفقیت باید به آن توجه داشته باشید. به طور کلی بازار بورس و خرید سهام ریسک کمتری نسبت به بازار رمزارزها و خرید بیت کوین دارد چرا که هم دامنه نوسان محدودتری دارد و هم قیمت سهام با دقت بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال توسط بازار تعیین می‌شود.

با این حال همانند همه سرمایه‌گذاری‌ها، توصیه می‌کنیم که قبل از انجام هر کاری در دنیای ارزهای دیجیتال یا بازار سهام، تحقیقات کافی را انجام دهید و بیش‌تر با این دو بازار آشنا شوید و در آخر تصمیم بگیرید که کدام مورد، بیت کوین یا سهام برای سرمایه‌گذاری شما مناسب است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *