آموزشی

چگونه اولین بیت کوین خود را بخرم؟

این روزهای دارایی‌های دیجیتال به بخشی جدایی ناپذیر از سبد سرمایه گذاری مردم تبدیل شده است. سرمایه گذاری در انواع ارزهای دیجیتال اعم از استیبل کوین‌ها، میم‌کوین‌ها و رمزارهای مطرحی مثل بیت کوین یا اتریوم تا مواردی مثل NFT، متاورس همگی جای خود تا حدی باز کرده‌اند. یکی از پیچیده‌ترین کارها برای تازه واردان به حوزه ارزهای دیجیتال خرید اولین بیت‌کوین یا تتر است که با ابهامات زیادی برای آن‌ها همراه است. در این نوشتار سعی داریم با قلمی بسیاری ساده شما را برای ورود به دنیای خرید وفروش ارزهای دیجیتال آماده کنیم. گام به گام برای خرید اولین رمزارز خود با ما همراه شوید:

1-یک صرافی آنلاین مطمئن پیدا کنید

اولین قدم برای خرید بیتکوین یا ه رمزارز دیگری پیدا کردن یک صرافی آنلاین و معتبر است که به کاربران ایرانی خدمات واریز و برداشت بانکی مطمئن ارائه می‌دهد. اکثر صرافی‌های معتبر بین‌المللی مانند بایننس، کوین‌بیس و غیره به دلیل تحریم‌های آمریکا، به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و از این جهت انتخاب‌های غیر ممکن و پریسکی به شمار می‌آیند و هر گونه فعالیت غیر مجاز نظیر ثبت نام با فیلترشکن و هویت جعلی ممکن است در صورت اطلاع صرافی، باعث بلوکه شدن سرمایه‌ی شما گردد. توجه نمایید که در صورت بلوکه شدن پول ممکن است با مشکلات زیادی برای باز پس گرفتن پول خود مواجه شوید.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم حدالامکان با صرافی‌های ایرانی کار کنید. از صرافی‌های ایرانی که در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال خدمات ارائه می‌کنند، می‌توان به نوبیتکس، تبدیل ، والکس اشاره کرد که موردتایید مراجع ذیصلاح کشور می‌باشند و به شکل قانونی در ایران فعالیت می‌کنند و می‌توان بعد از ثبت نام اولیه و احراز هویت در آنها به خرید و فروش رمزارزها پرداخت. اما صرافی‌های بین‌المللی مانند کونیکس نیز هستند که برای کاربران ایرانی محدودیتی از بابت ثبت نام محدودیتی ایجاد نمی‌کنند ولی تنها با ارزهای فیات غیر از ریال و رمزارزهای دیگر می‌توان در آن معامله انجام داد.

2-کیف پول ایجاد کنید

کیف پول شما در صرافی همانند حساب بانکی شما در بانک می‌باشد که واریزها و برداشت‌های بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری از طریق آن صورت می‌گیرد. برای خرید یا انتقال بیت کوین بین کیف پول‌های مختلف می‌بایست از یک کلید یا آدرس عمومی استفاده کنید. این کلید از روی یک کلید خصوصی که همانند رمز عبور کارت بانکی مختص کارت شما است، ساخته می‌شود که برای هر کیف پول منحصر به فرد است و امکان هک و کپی آن وجود ندارد. آدرس عمومی نیز چیزی شبیه به شماره حساب بانکی می‌ماند و با در دست داشتن آن افراد مختلف می‌توانند برای شما بیت کوین منتقل کنند. آدرس عمومی به صورت نسخه‌ی فشرده شده و رمزنگاری شده (هش (Hash)) می‌باشد که از اعداد و حروف ریاضی به تعداد 16 کاراکتر تولید می‌شود. از یک کلید خصوصی ممکن است چندین کلید عمومی ساخته شود که همه‌ی آنها به کیف پول شما متصل هستند و هر ارز دیجیتالی از طریق آنها به کیف پول واریز می‌شود. کیف پول را همچنین می‌توانید در سایت بلاکچین (https://www.blockchain.com/) نیز ایجاد کنید که مرجع کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌باشد.

3-روش‌های خرید بیت کوین

بیت کوین را می‌توانید به دو روش خرید کنید

روش اول خرید از طریق صرافی است. در روش اول برای خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری شما می‌توانید با استفاده از ارز یا از طریق رمزارزهای دیگر خرید انجام دهید. برای مثال برای خرید تعدادی بیت کوین به جای پرداخت ریال یا دلار از تتر یا اتریوم به عنوان وجه معامله استفاده کنید که صرافی در هر لحظه قیمت جفت ارزهای مختلف با بیت کوین را به شما اعلام می‌کند. برای این کار با ورود به سایت صرافی و ورود به صفحه بازار رمزارز مروبطه مثل BTCUSDT و یا BTCUSD می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

روش دوم خرید بیتکوین از شخص حقیقی به صورت حضوری و با استفاده از کلید عمومی است. در روش خرید از شخص حقیقی ابتدا شما فروشنده را از لیست اشخاص حقیقی که هویت‌شان موردتایید صرافی می‌باشد و خواهان فروش بیت کوین هستند، پیدا می‌کنید و سپس بعد از پرداخت وجه بیت کوین به صورت ارز فیات یا رمزارز با در اختیار گذاشتن کلید عمومی کیف پول خود نزد فروشنده، او بیت کوین به حساب شما واریز خواهد کرد.

4-به چه قیمتی بیتکوین را بخرم

برای خرید بیتکوین می‌توانید از چند طریق قیمت را تعیین کنید.

  • در روش اول می‌توانید با انتخاب خرید به صورت لحظه‌ای یا خرید به قیمت مارکت بیتکوین یا سایر رمزارزهای مورد نیاز خود را به قیمت تابلو در همان لحظه خریداری کنید. این روش برای خرید آنی و یا برای افرادی که تخصصی در این حوزه ندارند مناسب است چرا که بسیار ساده و سریع انجام خواهد شد.
  • روش دوم خرید به صورت پیشنهاد قیمت روی تابلو است. یعنی شما یک قیمتی را بر اساس خریداران و فروشندگان پیشنهاد می‌دهید و اگر بر اساس orderbook به قیمت پیشنهادی شما رسید برای شما خریداری خواهد شد. در این حالت با تشخیص درست می‌توانید خرید بهتری را انجام دهید. به خصوص اگر بازار در حال نوسان باشد شاید بتوانید با قیمت مناسبتری خرید نمایید.
  •  در روش سوم شما یک سفارش را بر اساس قیمت از پیش تعیین شده مشخص میکنید و اگر قیمت به این حد رسید برای شما خرید یا فروش انجام خواهد شد. به عنوان نمونه فرض کنید بر اساس تحلیل شما یا تحلیلگران سایتی مثل سهمتو شما تخمین می‌زنید قیمت به 66600 دلار خواهد رسید. در این حالت شما می‌توانید از اهمین حالا مشخص کنید که اگر قیمت به این مقدار رسید برای شما فروش انجام شود و دیگر نیازی به سفارش گذاری مجدد و یا سر زدن مکرر به صرافی وجود نخواهد داشت.

کلام پایانی

خرید ارزهای دیجیتال به همین آسانی که گفته شد می‌باشد و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه و با ثبت اطلاعات هویتی ساده به دنیای هیجان‌انگیز کوین‌های مجازی وارد شوید و اولین خرید خود را تجربه کنید. اما باید توجه داشته باشید که افراد زیادی در بازارهای مالی به دنبال سو استفاده هستند و به همین خاطر بسیاری کانال‌های تلگرامی و سایت‌های غیرقانونی خرید و فروش ارزهای دیجیتال تاکنون راه‌اندازی شده‌اند که باعث اغفال مردم و به یغما رفتن سرمایه‌شان شده است. بنابراین در خرید و فروش ارزدیجیتال حتما هم در فرایند خرید دقت نمایید تا از جاهای معتبر خرید نمایید و هم برای خرید و فروش از تحلیل مناسب بهره مند شوید تا متضرر نشوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *