آموزشی

صندوق‌های اهرمی سودآور کدامند؟

صندوق‌های اهرمی از جمله ابزارهای جدیدی است که در بازار بورس رایج شده است. این صندوق‌ها که محبوبیت زیادی نیز در بین مردم پیدا کرده‌اند به شدت در حال توسعه هستند به عنوان مثال صندوق اهرم، جهش، موج و توان محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده‌اند. اما سوالات بسیاری در ذهن سرمایه‌گذاران وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم به آن‌ها پاسخ دهیم. به عنوان مثال اینکه صندوق اهرمی چطور کار می‌کند؟ آیا صندوق‌های اهرمی بازدهی بالاتری دارند؟ کدام صندوق‌ها برای خرید و فروش مناسب‌تر هستند؟ از جمله مواردی است که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

صندوق اهرمی چطور کار می‌کند؟

صندوق‌های اهرمی اولین بار در سال 1400 به بازار بورس ایران وارد شدند و به سرعت هم مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. این صندوق‌ها با استفاده از تکنیک اهرم‌های مالی سعی در افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری خود دارند. نکته جالب توجه در مورد این صندوق‌ها این است که هم افراد ریسک گذیر و هم افراد ریسک پذیر می‌توانند در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمایند.

صندوق‌های اهرمی دو نوع واحد سرمایه‌گذاری در دل خود دارند. واحد‌های صدور و ابطالی این صندوق‌ها به صورت کم ریسک هستند و واحدهای ETF یا قابل معامله معامله در بورس این صندوق‌ها ماهیت پر ریسک دارند

اهرم در صندوق اهرمی چه ویژگی دارد؟

همانطور که پیشتر هم ذکر شد صندوق‌های اهرمی در اهرم مالی استفاده می‌کنند. اهرم مالی به معنای استفاده از سرمایه اضافی برای معامله است و کسب بازدهی است. به عبارت دیگر اهرم مالی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا با سرمایه بیشتر از سرمایه فعلی خود معامله نمایند و سود/زیان بیشتری از بازار کسب کنند. اهرم مالی در حقیقت معامله از طریق وام یا اعتبار است. در این روش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق سرمایه قرض گرفته شده سرمایه‌گذاری کنند.

در نتیجه، صندوق‌های اهرمی ابزاری جذاب برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند که به دنبال افزایش بازدهی و بهره‌برداری از فرصت‌های بازار هستند، اما به دلیل ریسک‌های بالای آن‌ها، نیاز به دانش و تجربه کافی دارند.

آیا صندوق‌های اهرمی بازدهی بالاتری دارند؟

صندوق‌های اهرمی به دلیل استفاده از مکانیزم اهرم، می‌توانند در بازارهای صعودی، بازدهی فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند. اما ممکن است در بازارهای نزولی نیز عملکردی ضعیفتر از خود نشان دهند و در نتیجه برای افرادی که ریسک پذیر هستند بیشتر توصیه می‌گردد.

کدام صندوق‌ها برای خرید و فروش مناسب‌تر هستند؟

در حال حاضر صندوق‌های اهرمی زیادی در بازار بورس ایران در حال معامله هستند و شاخص‌های مختلفی نیز برای سنجش جذابیت خرید و فروش آن‌ها ارائه شده است. به عنوان مثال بررسی NAV این صندوق‌ها و یا بررسی بازدهی پیشین این صندوق‌ها از جمله مواردی است که به سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد.

ما در سایت سهمتو نیز برای هر یک از صندوق‌ها یک صفحه اختصاصی ایجاد کرده‌این تا از منظر تحلیلگران مختلف اطلاعات این صندوق‌ها را مشاهده نمایید و بتوانید شاخص‌های مختلف این صندوق‌ها را بررسی فرمایید. به عنوان مثال برای هر صندوق می‌توانید اطلاعات زیادی را مشاهده نمایید که در ادامه به هر یک خواهیم پرداخت:

جمع بندی نظر تریدرها در ماه اخیر چیست؟

برای هر یک از صندوق‌ها مثل اهرم، جهش، موج، توان می‌توانید از صفحه اختصاصی آن نمودار زیر را مشاهده نمایید که طبق آن تعداد افرادی که به خرید آن رای داده‌اند در برابر تعداد افرادی که به فروش آن رای داده‌اند مشخص شده است. در مورد اهرم در حال اضر 48 نفر رای به خرید و 19 نفر رای به فروش داده‌اند. همچنین یک جمع‌بندی اولیه نیز در این مورد ارائه شده است.

در کنار این اطلاعات بر اساس تحلیل‌های منتشر شده توسط برترین تریدرها و تحلیل‌گران بازار سرمایه حدود قیمتی هر سهام یا صندوق نیز ارائه شده است. به عنوان نمونه برای صندوق اهرم کف احتمالی قیمت از نگاه تریدرها 10178 تخمین زده شده است و قیمت هدف نیز 22139 ارائه شده است که می‌تواند نوید دهنده سود 41.4% برای این صندوق باشد.

همین نمودار برای صندوق موج فیروزه نشان دهنده کف احتمای 10018 و قیمت هدف 12450 است که می‌تواند رشد قیمتی 23.1% را نشان دهد. به عبارت دیگر تحلیل‌گران تخمین‌های خوشبینانه‌تری را برای اهرم ارائه کرده‌اند.

نظر تریدر ها در مورد قیمت صندوق چیست؟

سهمتو برای هر صندوق اطلاعات استخراج شده از نظرات هر تریدر را در قالب زیر به کاربران خود ارائه می‌کند. بر اساس این بخش می‌توانید به تفکیک هر تریدر و همچنین با در نظر گرفتن رتبه هر تریدر به دقت جزییات هر تحلیل را مشاهده نمایید. برای هر تحلیل ارائه شده خلاصه‌ای از نظرات به صورت تارگت قیمتی ارائه شده یا حد ضرر ارائه شده مشخص شده است.  در این بخش برای اهرم تمام تحلیل‌های معتبر که توسط تریدرها ارائه شده است قابل مشاهده است. این رتبه حاصل تحلیل اطلاعات گذشته نگر 4 سال گذشته هر فرد است. برای مشاهده برترین تریدرهای سهمتو می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

برای هر صندوق اهرمی بهترین تریدر نیز مشخص شده است. این تریدرها را به عنوان top gainer هر صندوقمی‌توانید دنبال کنید و از تحلیل‌هایی که روی صندوق مد نظر شما ارائه می‌کنند بهره‌مند شوید.  با توجه به سابقه درخشان این تریدرها، احتمال صحت تحلیل‌های آن‌ها روی صندوق شما می‌تواند بیش از بقیه باشد.

لازم به ذکر است اگر علاقه‌مند به مشاهده جزییات تحلیل‌ها و منابع اطلاعاتی سهمتو هستید می‌توانید با رفتن به پیام محتوای کامل آن را در صفحه هر صندوق مشاهده کنید.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *