آموزشی

از قدرت دیفای (DEFI) برای کسب درآمد مستمر استفاده کنید

دغدغه درآمد جانبی و سرمایه‌گذاری کردن همیشه برای مردم مطرح بوده است. در این مقاله می‌خواهیم به استراتژی‌های کم ریسک مبتنی بر دیفای (DeFi) برای کسب درآمد بپردازیم. ابتدا بیایید با یک استراتژی کم‌ریسک و کم‌سود به نام استیکینگ (Staking) شروع کنیم.

استیکینگ چیست؟

استیکینگ شامل استفاده از ارز دیجیتال شما برای پشتیبانی از عملیات یک شبکه بلاکچین (Blockchain) است. در وقع شما با استیکینگ کوین‌های خود، به امن‌سازی شبکه کمک می‌کنید و در عوض، پاداش دریافت می‌کنید.

استیکینگ چطور کار می‌کند؟

به طور کلی، می‌توانید کوین‌های خود را با قفل کردن آنها در یک کیف پول استیکینگ یا پلتفرم استیکینگ کنید. استیکینگ به این معنا است که در طول این دوره، نمی‌توانید از کوین‌های استیک‌شده استفاده کنید، اما به ازای این عدم استفاده از کوین‌های خود و با طی شدن زمان، کوین‌های اضافی به عنوان پاداش از پلتفرم دریافت خواهید کرد.

رابطه بین استیکینگ و تورم چیست؟

استیکینگ اغلب شامل دریافت کوین‌های جدیدی است که توسط شبکه ایجاد می‌شوند. این فرآیند می‌تواند منجر به تورم شود اگر ایجاد کوین‌های جدید از رشد استفاده و ارزش شبکه پیشی بگیرد. با این حال، استیکینگ می‌تواند به کاهش تورم هم کمک کند، زیرا کاربران را تشویق می‌کند کوین‌های خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند.

چگونه می‌توانید از طریق استیکینگ درآمد کسب کنید؟

با استیکینگ کردن ارز دیجیتال خود، به عنوان پاداش کوین‌های اضافی کسب می‌کنید. این پاداش‌ها معمولاً به صورت دوره‌ای توزیع می‌شوند و جریان پیوسته‌ای از درآمد غیرفعال (passive income) را برای شما فراهم خواهد کرد. برای این‌که با فرایند استیکینگ بهتر آشنا شویم باید ابتدا با انواع سرمایه گذار در شبکه بلاکچین آشنا شویم. به طور کلی دو گروه سرمایه‌گذار وجود دارند

ولیدیتورها (Validators):

ولیدیتورها بازیگران اصلی در شبکه هستند که مسئول ایجاد بلوک‌های جدید و تأیید تراکنش‌ها می‌باشند. آنها با پیروی از قوانین شبکه و اطمینان از رفتار صادقانه، شبکه را امن می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک ولیدیتور، باید مقدار قابل‌توجهی ارز دیجیتال را به عنوان سپرده امنیتی استیک کنید. ولیدیتورها از طریق کارمزد تراکنش‌ها و ارز دیجیتال تازه ایجاد شده پاداش دریافت می‌کنند.

دلیگیتورها (Delegators):

ما به عنوان سرمایه‌گذاران فردی، بیشتر احتمال دارد که دلیگیتور باشیم تا ولیدیتور. دلیگیتورها با انتخاب و استیک کردن کوین‌های خود به ولیدیتورها بر اساس عملکرد و اعتبار آنها، از ولیدیتورها حمایت می‌کنند. دلیگیتورها بخشی از پاداش‌های کسب‌شده توسط ولیدیتور را به نسبت مقداری که استیک کرده‌اند دریافت می‌کنند. این اجازه را به افراد می‌دهد که با مقدار کمی ارز دیجیتال در استیکینگ شرکت کنند.

به عنوان مثال، برای تبدیل شدن به یک ولیدیتور اتریوم، باید حداقل به میزان 32 اتریوم (ETH) را قفل کنید. اما به عنوان یک دلیگیتور، می‌توانید هر مقدار از ETH را که می‌خواهید قفل کنید.

گواه اثبات سهام (Proof of Stake)

بلاکچین‌هایی که از ولیدیتورها برای امنیت شبکه و تولید بلوک‌های جدید استفاده می‌کنند، تحت یک سیستم به نام گواه اثبات سهام (Proof of Stake – PoS) عمل می‌کنند. نمونه‌هایی از بلاکچین‌هایی که از PoS به عنوان مکانیزم اجماع استفاده می‌کنند شامل اتریوم، سولانا، کاردانو، پالیگان و آوالانچ هستند.

در یک سیستم PoS، شرکت‌کنندگان در شبکه (که به آنها “ولیدیتورها” یا “نودها” گفته می‌شود) برای ایجاد بلوک‌های جدید از تراکنش‌ها و تأیید آنها انتخاب می‌شوند. ولیدیتورها بر اساس تعداد کوین‌هایی که دارند و مایل به استیک کردن به عنوان وثیقه هستند انتخاب می‌شوند. هرچه تعداد بیشتری کوین استیک کنید، احتمال بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان ولیدیتور و تأیید تراکنش‌ها و اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاکچین دارید. اکنون که با مقدمات استیکینگ آشنا شدیم، بیایید به بخش جذاب آن و شیوه کسب درآمد از آن بپردازیم.

ما بر روی استیکینگ دلیگیت شده تمرکز خواهیم کرد، زیرا بیشتر ما سرمایه‌گذاران خرد با سرمایه کمی هستیم. اما امیدواریم شما روزی تبدیل به نهنگ شوید! 😊

انتخاب کوین برای استیکینگ (یا دلیگیت کردن)

در این بخش می‌خواهیم به سوالات اساسی در حوزه استیکینگ برای کسب درآمد بپردازیم. اولین سوال در مورد شیوه انتخاب رمزارز مورد نظر و سوال دوم در مورد شیوه کسب درآمد است.

سوال ۱: اگر بخواهم یک کوین را برای استیکینگ (یا دلیگیت کردن) انتخاب کنم، کدام را باید انتخاب کنم و چگونه تصمیم بگیرم؟

برای پاسخ به این سوال، مهم است که مفهوم تورم را درک کنیم. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، استیکینگ به ولیدیتورها و دلیگیتورها پاداش‌هایی برای محافظت و امنیت بلاکچین پرداخت می‌کند. اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید که این پاداش‌ها از کجا می‌آیند؟ منبع این پاداش‌ها چیست؟

پاداش‌ها مرتبط با استیکینگ از کوین‌های جدید تولید شده (انتشار) و همچنین کارمزد تراکنش‌های شبکه تولید می‌شوند. اگر پاداش‌ها عمدتاً از کوین‌های جدید تولید شده (انتشار) باشد، منجر به تورم می‌شود که ایده‌آل نیست. افزایش تعداد کوین‌ها در گردش، عرضه را افزایش می‌دهد و منجر به تورم می‌شود. با این حال، اگر نرخ انتشار با گذر زمان کاهش یابد و کارمزد تراکنش‌ها افزایش یابد، نرخ تورم برای آن کوین کاهش می‌یابد.

بنابراین همیشه به کوین‌هایی توجه کنید که حداکثر عرضه آنها محدود است مانند ADA، یا کوین‌هایی که با گذر زمان سوزانده می‌شوند و از عرضه کل خارج می‌شوند مانند ETH و BNB. بنابراین، هنگام انتخاب کوین برای استیکینگ یا دلیگیت کردن، از این فرمول پیروی کنید:

نرخ واقعی بازگشت باید بزرگتر از صفر باشد

نرخ واقعی بازگشت = پاداش استیکینگ – نرخ تورم 

یک وبسایت عالی برای بررسی اینکه آیا نرخ واقعی بازگشت مثبت است، وبسایت Staking Rewards است که اطلاعات بسیار خوبی را در این رابطه منتشر می‌کند به عنوان نمونه نرخ واقعی بازگشت برای ETH برابر با ۲.۷۲٪ است. این عدد از نرخ پاداش (۳.۳۸٪) منهای نرخ تورم (۰.۶۴٪) به دست آمده است. بنابراین، ETH دارای نرخ تورم بسیار پایینی است که برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

سوال ۲: چگونه می‌توانم با مقدار کمی از ETH، AVAX، SOL، MATIC، ADA، BNB و غیره از استیکینگ درآمد کسب کنم؟

برای اینکار باید مراحل مختلفی را طر کنید که در این بخش به طور خلاصه توضیحی در مورد آن ارائه می‌گردد. فرض کنید با ETH شروع کنیم.

مرحله اول: تنظیم کیف پول برای استیکینگ ETH، به یک کیف پول نیاز دارید. اگر برای اولین بار از یک کیف پول استفاده می‌کنید، باید مقداری ETH خریداری کنید.

مرحله دوم: استیک کردن ETH خود از طریق این لینک به وبسایت رسمی استیکینگ اتریوم مراجعه کنید: استیکینگ اتریوم. این وبسایت دستورالعمل‌های دقیق برای استیک کردن ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را تعیین کنید.

به عنوان یک دلیگیتور، می‌توانید بین استیکینگ تجمیعی  (Pooled Staking) و صرافی‌های متمرکز انتخاب کنید. اما برخی افراد توصیه به استفاده از DeFi یا صرافی‌های غیرمتمرکز برای این کار می‌کنند.

استیکینگ تجمیعی (Pooled Staking)

  • با هر مقدار ETH استیک کنید و با دیگران آن را تجمیع کرده و پاداش کسب کنید.
  • از قسمت‌های دشوار فاصله بگیرید و عملیات مربوط به ولیدیتور بودن را به یک شخص ثالث واگذار کنید.
  • توکن‌های استیکینگ را در کیف پول خود نگه دارید.

پس از انتخاب استیکینگ تجمیعی، لیستی از استخرهای پیشنهادی در وبسایت مشاهده خواهید کرد و می‌توانید استخر مناسب را انتخاب کنید و مسیر را ادامه دهید.

استیکینگ نقدینگی (LST) در حال رشد است و پاداش‌های بیشتری نسبت به استیکینگ سنتی ارائه می‌دهد. که در این مقاله فعلا به آن پرداخته نشده است و تنها به روش سنتی استیکینگ پرداخته شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *